Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Govern de la Generalitat internalitzarà el servei del telèfon d'emergències 112

  1. El Departament d’Interior i Seguretat pública i la Secretaria de Funció Pública (Departament de Presidència) inicien els treballs per a la futura internalització dels treballadors i treballadores del servei essencial

En aquest sentit, el Departament d’Interior i Seguretat Pública lidera els grups de treball per a la internalització del CAT112, d'acord amb el que preveu la resolució aprovada pel Parlament en el Ple monogràfic sobre la prevenció i la gestió de les emergències a Catalunya de gener d’enguany. En aquests grups participen també els departaments de la Presidència, d’Empresa i Treball i d’Economia i Finances, així com representants dels treballadors que presten el servei d’atenció i gestió de trucades d’emergència al telèfon 112.

Actualment, i fruit d’aquest grup de treball, hi ha un estudi en marxa del dimensionament requerit per a la internalització amb el lideratge de la Secretaria d’Administració i Funció Pública del Departament de la Presidència. També la delimitació del pla de formació que hauria de tenir el CAT112 internalitzat, que desenvolupa l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya.

A més, el Govern, amb el compromís de mantenir tant la continuïtat del servei essencial del telèfon d’emergències, com de continuar endavant amb la seva internalització, ha autoritzat la pròxima contractació del servei per dos anys (2026-2028), mentre es continua endavant amb el procés marcat per les resolucions del Parlament, així com les gestions i procediments endegats pel mateix CAT112 i el Departament d’Interior i Seguretat Pública.

Aquest contracte de transició presenta unes millores substancials tant quantitatives com qualitatives relatives a la continuïtat i qualitat del servei, en un context d’augment de la demanda; al benestar del personal, amb eines de suport emocional, formació contínua i protocols de protecció; així com per una major responsabilitat social i ambiental del servei. El nou contracte preveurà un increment de les persones professionals que atenen les trucades (gestors/es); dels professionals de coordinació i de supervisió, així com del personal de guàrdia que es pot incorporar en cas d’una emergència sobrevinguda que faci incrementar de forma important les trucades al 112 (inundacions, incendis, accident químic...). També destaca en el nou contracte que es licitarà la incorporació permanent de professionals a les sales operatives encarregats de donar suport psicosocial al personal, tant en l’àmbit de prevenció com en cas d’emergència.

Igualment, com a mesura de protecció integral del personal, es requereix a l’empresa adjudicatària la implantació d’un protocol específic per a la prevenció, detecció i actuació davant assetjament tant laboral com sexual o per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere, expressió de gènere, origen, religió, o qualsevol altra forma de discriminació. També l’obligatorietat de formació especialitzada en igualtat, comunicació no sexista i gestió d’assetjament per a tot el personal.

Actualment, el CAT112 té personal propi (unes 40 persones, amb funcions bàsicament tècniques (operatives, tecnològiques, etc.) i personal extern (entre 250 i 300 gestors i gestores que atenen les trucades al 112 i les gestionen).

El CAT112 va modificar l’agost de 2024 els seus estatuts per poder disposar d’un conveni propi. Aquest conveni propi, imprescindible per poder internalitzar personal extern, es troba ja en fase de negociació i ha d’estar enllestit pròximament.

Les sales operatives del 112 atenen i gestionen, les 24 hores del dia cada dia de l’any, les trucades que la ciutadania realitza al telèfon únic d’emergències 112. L’any 2024, el CAT112 va atendre 2.372.899 trucades operatives (causades per una emergència i que activen algun recurs d’emergències), un 2,3% més que el 2023. De fet, les trucades han anat augmentant els darrers anys. Des del 2013, les trucades operatives al telèfon d’emergències 112 han anat en ascens, i han passat d’1.227.043 trucades el 2013 a les 2.372.899 del 2024. En aquests dotze anys, el nombre de trucades operatives rebudes ha crescut un 93%.

1
Imatges
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia