L'Institut Català de les Dones ha rebut 9.336 peticions d'informació entre els mesos de gener i juny de 2006. Aquesta xifra inclou les consultes a les oficines d'informació, les atencions als serveis presencials d'assesorament jurídic i orientació psicològica, així com les trucades a la Línia 900 900 120 d'atenció a les dones en situació de violència.

Consultes a les oficines d’informació

 L’Institut Català de les dones disposa d’oficines a Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre, que informen sobre els serveis i les actuacions de l’Institut Català de les Dones així com de temes jurídics, laborals, socials, sanitaris, formatius, etc. d’interès per a les dones.

 Entre gener i juny de 2006 les oficines d’informació de l’Institut Català de les Dones han rebut un total de 3.406 consultes, que fan referència a:

  •  Un 25% de les consultes són en referència a les actuacions de l’Institut Català de les Dones, i especialment, als seus serveis gratuïts i presencials d’assessorament jurídic i d’orientació.
  •  Un 19% de les consultes fan referència a l’àmbit jurídic: separacions, custòdies d’infants, incompliment de sentències, divorcis, parelles de fet, etc.
  •  Un 14% de les peticions són relatives a temàtiques laborals: creació d’empreses, drets de maternitat, demandes de feina, informació jurídica laboral, assetjament, mobbing, discriminació, conciliació, etc.
  •  Un 13% de les consultes són d’informació sobre associacionisme: activitats de les associacions, subvencions, recursos, problemàtiques, etc.
  •  Un 8% de les consultes fan referència a problemàtiques relacionades amb les violències contra les dones: maltractaments físics i psicològics, agressions sexuals, amenaces, etc.
  •  Un 5% de les consultes són de temes socials: manca de recursos, habitatge, pensions, mares soles, etc.
  • Un 4% són relatives a l’àmbit sanitari: avortament, planificació familiar, malalties psíquiques, toxicomanies, informació jurídica sanitària, etc.
  •  Un 4% demanen informació sobre activitats formatives: reciclatge personal, cursos, etc.
  •  Un 2 % de les peticions són relatives a conflictes de família: conflictes afectius amb els pares, amb la parella, amb fills i filles, etc.
  •  Finalment, un 7% són consultes sobre informacions diverses.

 Servei d’assessorament jurídic

 El servei d’assessorament jurídic assessora i orienta sobre assumptes jurídics d'interès per a les dones, principalment sobre temes de separacions, custòdies d'infants, incompliments de pensions i règims de visites, agressions sexuals, i violència contra les dones. En el primer semestre de 2006 aquest servei ha rebut 650 consultes presencials.

 També inicia els tràmits per a l'obtenció de la justícia gratuïta en tots els temes jurídics sobre els quals les dones necessitin obtenir una defensa dels seus drets.

 

Servei d’atenció psicològica

 

L'Institut Català de les Dones ofereix també un servei presencial i gratuït d'atenció psicològica per tal d'orientar i assessorar les dones que ho necessitin, i, de forma especial, les que passen per situacions de violència. Aquest servei ha atès, de gener a juliol, un total de 791 visites procedents de dones d’arreu de Catalunya que han rebut atenció en una o diverses ocasions.

 Les psicòlogues i les advocades atenen a les oficines d'informació de l'Institut Català de les Dones a Barcelona, Girona, Tarragona, Lleida i Terres de l'Ebre. Les cites es concerten prèviament, i per accedir a una visita amb la psicòloga o amb l’advocada s'ha de trucar a les oficines d’informació. En el cas del servei d’atenció psicològica també s’hi deriven dones que hagin trucat a la Línia 900 900 120 i necessitin atenció psicològica presencial.

 Línia 900 900 120

 La línia 900 900 120, un servei gratuït i confidencial que atén les demandes relacionades amb situacions de violència, ha rebut un total de 4.489 trucades entre gener i juny de 2006, procedents d’arreu de Catalunya, fet que representa una mitjana mensual de 748 trucades.

Dades per demarcacions

 Barcelona

 Entre gener i juliol de 2006, l’oficina d’informació de Barcelona ha rebut 1.804 consultes d’informació. Aquesta xifra representa un mitjana de 300 peticions mensuals. El servei d'atenció psicològica ha atès 335 visites, i el servei d’orientació jurídica ha rebut 332 consultes presencials a Barcelona. El 77% de les trucades de la Línia 900 900 120 procedeixen de la demarcació de Barcelona.

 

Girona

 Entre els mesos de gener i juny de 2006, l’oficina d’informació de Girona ha rebut un total de 504 consultes. El servei d'atenció psicològica ha atès 149 visites, i el servei d’orientació jurídica ha rebut 90 consultes presencials a Girona. El 6% de les trucades de la Línia 900 900 120 procedeixen de la demarcació de Girona.

 

Lleida

 Entre els mesos de gener i juny de 2006, l’oficina d’informació de Lleida ha rebut un total de 561 consultes. El servei d'atenció psicològica ha atès 177 visites, i el servei d’orientació jurídica ha rebut 91 consultes presencials a Lleida. El 4% de les trucades de la Línia 900 900 120 procedeixen de la demarcació de Lleida.

 

Tarragona

 Entre els mesos de gener i juny de 2006, l’oficina d’informació de Tarragona ha rebut un total de 355 consultes. El servei d'atenció psicològica ha atès 111 visites, i el servei d’orientació jurídica ha rebut 62 consultes presencials a Tarragona. El 8% de les trucades de la Línia 900 900 120 procedeixen de la demarcació de Tarragona.

 

Terres de l’Ebre

 Entre els mesos de gener i juny de 2006, l’oficina d’informació de Terres de l’Ebre ha rebut un total de 182 consultes. El servei d'atenció psicològica ha atès 19 visites, i el servei d’orientació jurídica ha rebut 35 consultes presencials a Tarragona. L’1% de les trucades de la Línia 900 900 120 procedeixen de la demarcació de Terres de l’Ebre.