L’Institut Català de les Dones de la Generalitat de Catalunya endega aquest mes de novembre, en el marc de la commemoració, el proper 25 de novembre, del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones, la campanya "Talla amb els mals rotllos", que enguany engloba diverses actuacions sota el lema "enRAONA".

L’objectiu de la campanya és fer arribar a la població jove i adolescent de Catalunya (entre 16 i 25 anys), i específicament als nois, un missatge d’alerta per tal que s’allunyin de les conductes possessives, de la gelosia, del control i de l’agressivitat que apareixen sovint en les primeres relacions sentimentals i que la cultura tradicional ha justificat com a inherents a la passió amorosa i socialment acceptables entre la població masculina.

El lema genèric de la campanya, "Talla amb els mals rotllos", és el nom que engloba les accions de prevenció adreçades a la població jove que porta a terme el Govern de la Generalitat de Catalunya aquesta legislatura i que, a més de campanyes mediàtiques, conté un programa de formació per a joves agents educatius.

Aquesta actuació forma part del programa d’actuacions per a la sensibilització social del Programa per a l’abordatge integral de les violències contra les dones (2005-2007), que és un dels eixos que configuren el V Pla d’acció i desenvolupament de les polítiques de dones (2005-2007)

Campanya mediàtica

El proper dilluns, 21 de novembre s’inicia la campanya mediàtica, que ha coordinat la Direcció General de Difusió Corporativa, i que es podrà veure a Catalunya en diversos suports fins el dia 8 de desembre.

L’espot, realitzat per la directora catalana Isabel Coixet, mostra diverses converses entre joves sobre aspectes de les seves relacions de parella, tot mantenint una línia de continuïtat amb la campanya mediàtica de l’any passat, que es va adreçar a les noies.

Descripció dels espots:

Les situacions estan localitzades en espais de relació associats a gent jove: per exemple, la biblioteca, el bar, una pista polisportiva, i inclouen diàlegs en grup, en parella i monòlegs.

Les situacions, en les quals les noies i els noies es qüestionen actituds masclistes freqüents i estereotips sexistes, es reparteixen en dos espots de 30":

Noia: "Sóc canyera, creativa, i a més m’encanta anar a la meva… Guais, no? Doncs em diuen que  amb això no trobaré mai nòvio i si la cosa va d’aquest pal m’estimo més quedar-me sola tota la vida!!!!!!!"

NOI: "Jo a aquest pavo no li dirigeixo més la paraula."

NOIA: "Ja sabies que era un masclista de merda, jo el què no entenc és per què ereu tant amics…"

NOI: "Ja, però jo no imaginava que podia fer una cosa així a una tia, és que no enraona"

NOIA-A: "És que m’encanta."

NOIA-B: "Està molt bo, però és una mica macarra, no?"

NOIA-A: "Això dóna morbo."

NOIA-C: "Has vist com tracta les ties?"

NOIA-B: "Què esperes d’un tio que no raona…"

NOIA-A: "Passo ... A mi em mola quan un tio enraona"

NOI-A: "Però si li he comprat un mòbil per tenir-la controlada tot el dia i a més no paro de trucar-la… Si m’ho fes a mi m’agobiaria…"

NOI-B: "És veritat, t’hauries de relaxar una mica i en lloc de posar-te gelós, enraona."

NOI-A: "Clar tio, enRAONA!"

Les dues versions de l’espot acaben amb la frase:

NOI: "Llevar-se cada dia amb una nova notícia sobre violència contra les dones és molt dur, em fa avergonyir de ser home. En comptes d’atacar, s’ha d’enraonar."

Els espots s’emetran a les emissores de televisió d’àmbit Catalunya així com als circuits de televisions locals, i es projectaran a sales de cinema. 

S’emetran falques radiofòniques a les principals emissores de ràdio, es faran insercions a la premsa, en diaris i revistes, hi hauran banners a mitjans digitals, es podran veure OPIS al Metro i als Ferrocarrils Catalans, així com banderoles en 21 poblacions catalanes.

L’Institut Català de les Dones vol manifestar el seu agraïment per la col·laboració rebuda dels ajuntaments de les ciutats que participen a la campanya facilitant la seva visibilitat a través de les banderoles: Amposta, Barcelona, Berga, Girona, Granollers, La Seu d’Urgell, Lleida, Manresa, Mataró, Mollerussa, Olot, Puigcerdà, Reus, Sabadell, Solsona, Tarragona, Terrassa, Tortosa, Tremp, Valls i Vic.

Cartells i making off

Es difondran 10.000 cartells de la campanya a tots els centres d’ensenyament secundari, als centres de recursos pedagògics i als equips d’assessorament psicopedagògic, biblioteques, etc.

S’ha produït un making off de la campanya on les noies i els nois protagonistes de la campanya mediàtica expressen les seves opinions, comenten i debaten sobre la violència contra les dones. El DVD amb els dos espots de la campanya i el making off, del qual se’n faran 5000 exemplars, s’enviarà a tots els centres d’ensenyament secundari de Catalunya, els centres de recursos pedagògics i els equips d’assessorament psicopedagògic, biblioteques,etc.

Accions formatives per a joves

"Talla amb els mals rotllos" no és només una campanya mediàtica. També inclou un programa de formació per a joves agents educatius que l’Institut Català de les Dones, en coordinació amb la Secretaria General de Joventut, desenvolupa a totes les demarcacions.

 

L’objectiu és que les persones formades esdevinguin agents actius en la lluita contra la violència vers les dones, i proporcionar eines i recursos per promoure la prevenció de les relacions abusives entre la població adolescent i jove, tot fomentant comportaments de respecte mutu entre els sexes i la resolució no violenta dels conflictes.

Aquest curs de formació va adreçat a nois i noies d’entre 21 i 30 anys, interessats/des per formar-se i treballar en el camp de la prevenció de les relacions abusives, i amb experiència dins l’àmbit de la joventut i/o vinculades a l’associacionisme educatiu i juvenil i amb el compromís per formar part d’una xarxa d’agents educatius..

Al llarg de les sessions de treball, en les quals s’afavoreix la participació activa i crítica, i la introducció dels continguts teòrics i pràctics, es tracten temes com els estereotips i les identitats de gènere, el tòpics referents a l’amor i a les relacions de parella, el fenomen de la violència, el posicionament personal davant el fenomen, o la prevenció de la violència de gènere dins l’àmbit educatiu.

Des del mes de novembre de l’any passat fins ara s’han format en el marc d’aquesta iniciativa gairebé un centenar de noies i nois joves com a agents educatius en la prevenció de les relacions abusives. Aquests cursos son gratuïts i ofereixen un total de 16 hores lectives, repartides en quatre sessions de quatre hores de durada, així com sessions pràctiques a desenvolupar en els centres educatius. Ja s’han realitzat cursos a Lleida, Tortosa, Girona, Tarragona, i Manresa.

Per a més informació podeu consultar el web de l’Institut Català de les Dones.