Avui dilluns, 14 de febrer, es constitueix el nou Consell de Dones de Catalunya, òrgan participatiu i consultiu de l’Institut Català de la Dona, que ha augmentat en un 188% el nombre d’entitats, grups i associacions de dones que hi participen.

S’ha passat de 71 associacions a 204, i aquest augment ha estat promogut per la modificació dels anteriors requisits per formar-ne part, que exigien que les associacions acreditessin un mínim de 200 associades i de dos anys d’activitats continuades.

L’eliminació d’aquestes condicions permet participar a moltes entitats i grups de dones que abans no podien fer-ho. Ara s’accepta l’entrada de tots els col·lectius femenins constituïts formalment com a associacions, i no es té en compte el nombre de sòcies. També es demana que no tinguin ànim de lucre i que els seus acords de constitució no estiguin en contradicció amb els objectius del CNDC.

Les 204 associacions actuals provenen de 30 comarques d’arreu de Catalunya. El Consell inclou agrupacions d’entitats, associacions de dones, seccions de la dona dels sindicats i dels partits polítics, i grups de recerca d’universitats.

Per demarcacions l’increment de participació ha estat espectacular. A les comarques lleidatanes ha augmentat un 770% (de 3 a 26 entitats), a les de Girona s’ha incrementat un 200%, és a dir el triple (de 3 a 9 entitats), a les de Barcelona ha augmentat un 160% (de 50 a 132 entitats) i a les de Tarragona i les Terres de l’Ebre ha augmentat un 150% (de 15 a 37 entitats).

Entre les associacions que tenen ara veu i vot en el CNDC hi ha des d’associacions professionals, i grups de dones d’àmbit local fins a col·lectius de dones immigrants, gitanes o grups que treballen per a la defensa dels drets de les dones amb perill d’exclusió social.

 Sessió plenària

En la reunió, que té lloc, a les 18.00h, a l’Aula Magna de la Casa de Convalescència (Sant Antoni M. Claret, 171) de Barcelona, es constituirà el Plenari del CNDC, així com la seva Comissió Permanent.

També es presentaran les conclusions del procés participatiu del document Pla d’Acció i Desenvolupament de les Polítiques de Dones a Catalunya (2005-2007), així com el calendari de les reunions del Plenari, de la Comissió Permanent i del procés de dinamització i constitució de les Assemblees Territorials de Dones de Catalunya.

Finalment s’informarà sobre “El nou Estatut de Catalunya com a instrument per enfortir i garantir les polítiques de dones”, presentat a la ponència de l’Estatut del Parlament de Catalunya, i sobre la 49 sessió de la CSW (Commission on the status of women) de Nacions Unides, que tindrà lloc a Nova York del 28 de febrer a l’11 de març de 2005.