
- Territori, Habitatge i Transició Ecològica executa els primers treballs a l’N-141c entre Moià i Navarcles
- L’actuació té com a objectiu alertar les persones usuàries si envaeixen amb el seu vehicle el carril contrari
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha iniciat aquesta setmana els treballs per implantar una banda sonora longitudinal a l’eix de la carretera en més de 200 quilòmetres de carreteres a la demarcació de Barcelona. Aquest element serveix per alertar les persones usuàries si envaeixen amb el seu vehicle el carril contrari, amb l’objectiu de reduir el risc de xoc frontal.
Les obres han començat a la carretera N-141c entre Moià i Navarcles i es desenvoluparan en 12 carreteres. Aquesta actuació s’insereix en les polítiques del Govern de millora de la seguretat viària i, en concret, en el Programa per a disminuir els accidents per xoc frontal, que representen un elevat percentatge dels accidents mortals i greus que es produeixen a la xarxa viària. I, en els accidents frontals, les distraccions tenen una rellevància significativa.
La implantació de bandes sonores longitudinals és una de les actuacions incloses en el Programa Carreteres 2+1 del Departament i les obres que ara comencen en són una primera fase. En concret, s’actuarà en un total de 212 quilòmetres a:
- C-16 entre Berga i Bagà
- C-25D, a Vic
- C-31, entre Cubelles i Sant Pere de Ribes
- C-35, entre Parets del Vallès i Granollers i entre la Roca del Vallès i Santa Maria de Palautordera
- C-37 entre Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí i entre Manlleu i Torelló
- C-55 entre Abrera i Castellbell i el Vilar i entre Manresa i Solsona
- C-59 entre Santa Perpètua de Mogoda i Palau-solità i Plegamans i entre Caldes de Montbui i Sant Feliu de Codines
- C-62 entre Sant Bartomeu del Grau i Olvan
- B-224, entre Piera i Sant Esteve Sesrovires
- B-40z a la Roca del Vallès
- BV-5105, entre la Roca del Vallès i Cardedeu
- C-1413a entre el Papiol i Rubí
- N-141c, entre Navarcles i Moià
Els treballs es duran a terme majoritàriament en horari nocturn i s’aniran executant fins a principis de desembre. Els caps de setmana i els festius no es treballarà. En aquells trams on es treballi, en general es mantindrà el trànsit obert per als dos sentits de circulació durant els treballs dels equips a l’eix de la calçada i els vehicles circularan amb una amplada més reduïda. En casos puntuals, quan sigui necessari per la seguretat o per la naturalesa de les tasques, s’habilitarà pas alternatiu regulat.
Programa 2+1
El Programa carreteres 2+1 de la Xarxa viària de la Generalitat de Catalunya inclou un conjunt d’obres per a transformar vies convencionals d’un carril per sentit en vies anomenades 2+1, en què es construeix un tercer carril que va alternant de sentit i s’implanta una barrera física de separació central. Aquest pla inclou, com una primera fase, la implantació de bandes sonores centrals en uns 700 km de carreteres a tot Catalunya, per alertar les persones usuàries si envaeixen el carril contrari.
Les bandes sonores a l’eix de la calçada produeixen un soroll i una vibració quan la roda d’un vehicle hi circula per sobre, el que permet a la persona usuària corregir la seva trajectòria en cas de distracció i reduir, així, el risc d’accidents frontals i frontolaterals.
La implantació de la banda sonora longitudinal es realitza en general mitjançant el fresat del paviment i el posterior pintat de la marca de l’eix.
Les bandes tenen una forma rectangular, de 15 cm en sentit longitudinal i 30 cm d’amplada, i les franges de fresat tenen forma d’arc circular amb una profunditat màxima 8 mm.
Les actuacions s’executaran en cinc contractes d’obres, un per a cada Servei Territorial de Carreteres –Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre. Ara comencen les obres del primer i entre aquest any i el vinent, s’impulsaran les obres en els altres quatre àmbits territorials.



