Saura destaca la importància de les dues lleis i la unanimitat parlamentària amb què neixen L'ISC permetrà la creació d'un únic centre de formació en matèria de seguretat i la unificació de l'Escola de Policia de Catalunya i l'Escola de Bombers i de Seguretat Civil L'objectiu principal de l'Institut passa per garantir polítiques de selecció, formació i carrera per als diferents cossos que integren el sistema de seguretat L'ISC promourà les relacions amb les universitats, el poder judicial i altres entitats públiques o privades La creació del "Centre d'atenció i gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya" permetrà la regulació, en l'àmbit territorial de Catalunya, del servei públic d'atenció de trucades d'urgència mitjançant el número telefònic únic 112 El 112, que serà el número únic d'emergències, va rebre l'any passat més de 5 milions de trucades, un 40% més que el 2003 Les incidències viàries i sanitàries suposen més de la meitat de les trucades del 112

El Parlament de Catalunya ha aprovat avui dues importants lleis en l’àmbit d’Interior: la Llei de l'Institut de Seguretat de Catalunya (ISC) i la llei del 112. La primera Llei, aprovada quasi per unanimitat, amb l’única abstenció del grup mixt, tracta de la creació d’un únic centre de formació i recerca en matèria de seguretat que ha d’unificar els serveis de l’Escola de Policia de Catalunya i l’Escola de Bombers i de Seguretat Civil de Catalunya, ubicats a la ciutat de Mollet del Vallès. La segona Llei, la del Servei Públic d’atenció de trucades d’urgència i de creació del “Centre d’atenció i gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya”, ha estat aprovada per unanimitat de tots els grups i té com a principal finalitat la regulació en l'àmbit territorial de Catalunya del servei públic d’atenció de trucades d’urgència mitjançant el número telefònic únic 112. El conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, ha destacat la importància d’aquestes dues lleis i s’ha mostrat “molt satisfet” per la unanimitat parlamentària en l’aprovació de dues de les lleis més rellevants del departament. Saura ha explicat que l’Institut de Seguretat de Catalunya “serà un centre de formació integral de totes els professionals de la seguretat pública – policies, bombers, agents rurals, personal de protecció civil, tècnics penitenciaris...-i es convertirà en un centre innovador i de referència a Europa”. Pel que fa a la llei del 112, el conseller ha destacat que el telèfon únic, que substituirà poc a poc als altres números existents -088, 080, 061, 092...- “ajudarà a millorar la eficàcia, la rapidesa i la coordinació en la resposta de les emergències”. El responsable d’Interior ha recordat que “el 112 és el telèfon únic d’emergències a nivell europeu i que amb ell es pretén facilitar al ciutadà la memorització d’un sol número al qual trucar en cas de necessitat. És per aquest motiu que a Catalunya i de forma progressiva s’aniran substituint els diferents números d’atenció al ciutadà (policia, bombers, sanitat...) pel 112”.

Llei de l’Institut de Seguretat de Catalunya

L’Institut es crea com a entitat autònoma de caràcter administratiu adscrita al departament titular de les competències en matèria de seguretat pública. Es tracta d'un òrgan amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar per al compliment de les seves finalitats. És per això que l'ISC ha de disposar de recursos suficients per al desenvolupament de les seves funcions. A aquest efecte té pressupost propi. L’Estatut estableix les competències de la Generalitat de Catalunya en aquesta matèria, tant pel que fa a la seguretat pública com a la privada. El nou ISC no només formarà a policies, sinó també a altres professionals de la seguretat pública com ara bombers, personal de protecció civil, agents rurals, funcionaris de presons o responsables de centres de formació de vigilants privats.

Objectiu principal

 L'objectiu principal de l'Institut passa per garantir polítiques de selecció, formació i carrera per als diferents cossos que integren el sistema de seguretat en col•laboració amb els òrgans directius responsables en aquestes matèries propis de l’estructura departamental de la mateixa Generalitat o de les entitats locals del seu àmbit territorial. D’aquesta manera s’aprofundeix en la cultura de la col•laboració i la corresponsabilitat que ha de fonamentar un sistema de seguretat pública més eficaç i eficient, tècnicament més desenvolupat i més ben preparat.

Finalitats

Les finalitats essencials de l’Institut són les següents:

 

  • La formació dels membres dels serveis de seguretat públics o privats, de prevenció i extinció d’incendis i de salvaments, i d’emergències i protecció civil de vigilància, control i protecció ambientals.

 

  • La creació, la gestió, la difusió i l’aplicació del coneixement tècnic per a la selecció, la promoció i el desenvolupament d’aquests col·lectius professionals d’acord amb la seva normativa reguladora.

 

  • La promoció de l’estudi i la recerca en l’àmbit de la seguretat.

 

Funcions

 

Per al compliment d'aquests objectius, el projecte de Llei li atorga a l'Institut de Seguretat de Catalunya les funcions següents:

 

  • Estudiar i participar en els continguts, les competències, els perfils professionals i els mètodes de selecció i avaluació més adients per a l’accés als cossos de policia i als col·lectius específics del personal de protecció civil i prevenció, extinció d'incendis i salvament.        

 

  • Definir els protocols d’avaluació i examinar les condicions psicològiques de les persones membres dels cossos de policia de Catalunya per a dur arma de foc. 

 

  • Col·laborar en els processos de selecció del personal que pertany a cossos de policia o del personal de protecció civil i prevenció, extinció d'incendis i salvament.

 

  • Executar els processos selectius per a l’ingrés en els cossos de policia i en els cossos del personal de protecció civil i prevenció, extinció d'incendis i salvament.

 

  • Estudiar i definir instruments de detecció de les necessitats formatives i dissenyar i aplicar mètodes d’avaluació i revisió tècnica relacionats amb la qualitat de la formació dels col·lectius professionals específics.

 

  • Establir i desenvolupar les polítiques generals de formació relatives als cossos de policia de Catalunya i al personal de protecció civil i prevenció, extinció d'incendis i salvament, assenyalant les directrius i els criteris tècnics per a l’elaboració dels plans de formació de les entitats locals en matèria de personal de seguretat, coordinant el seu desenvolupament i prestant-los assistència en la seva execució.

 

  • Programar, organitzar i desenvolupar la formació bàsica, la formació per a la promoció i el comandament, la formació per a l’especialització i la formació contínua dels col·lectius professionals específics.

 

  • Elaborar els plans de carrera dels cossos de policia de les institucions pròpies de Catalunya i del personal de protecció civil i prevenció, extinció d'incendis i salvament.

 

  • Desenvolupar, afavorir i orientar l’autoprotecció dels ciutadans per mitjà de programes d’informació, educació i conscienciació social en matèria de seguretat, prestant una especial atenció a la formació escolar i a la població juvenil, d'acord amb la legislació vigent.

 

  • Promoure i realitzar activitats d’estudi, recerca i assessorament relacionades amb l’àmbit de la seguretat.

 

  • Elaborar publicacions de caràcter científic, tècnic, formatiu i informatiu  relacionades amb l’àmbit de la seguretat.

 

  • Organitzar activitats de debat i divulgació en matèria de seguretat.

 

  • Promoure la col·laboració amb institucions, centres i establiments docents, tant nacionals, estatals com internacionals, i mantenir-hi relacions d’intercanvi de coneixements i de professionals en les matèries pròpies de la seva competència.

Cal destacar altres aspectes amb què comptarà l’Institut com és la d'encomanar a les unitats dels diferents cossos de policia i del personal de protecció civil i prevenció, extinció d'incendis i salvament dependents de la Generalitat la realització concreta d’activitats de formació consistents en l’aprenentatge de tècniques, destreses i habilitats per al desenvolupament del lloc de treball.

 

L’Institut acreditarà també l’assistència i la participació en els cursos de formació no selectius mitjançant l’expedició de diplomes o certificacions, que podran constituir mèrits en els processos selectius i en els sistemes de provisió de llocs de treball de les distintes administracions públiques amb competències en matèria de seguretat.

 

Únicament es podrà valorar com a mèrit per a l’accés, la promoció interna i la provisió de llocs de treball dels cossos de policia i de bombers les activitats de formació promogudes o encomanades per l’Institut o per institucions amb finalitats idèntiques de titularitat estatal o autonòmica i les realitzades directament pels ajuntaments en el marc de les polítiques generals de formació aprovades per l’Institut.

 

L’Institut determinarà els requisits i els procediments d’homologació dels programes de formació en matèria de seguretat pública, especialment pel que fa a la valoració com a mèrit per a l’accés, la promoció interna i la provisió de llocs de treball dels cossos de policia i de bombers. Com a requisit per l’autorització i homologació dels centres de formació de la seguretat privada, s’establirà per als responsables i personal docent d’aquests centres l’obligatorietat de realitzar cursos específics de formació i reciclatge impartits per l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya

 

Estructura i contingut El contingut de la Llei s’estructura en tres capítols relatius a les disposicions generals, els òrgans de govern i el règim jurídic de l’Institut, completats amb vàries disposicions addicionals, una transitòria, una derogatòria i dos finals. El capítol I, dedicat a les disposicions generals, defineix la naturalesa i el règim jurídic de l’Institut, les seves finalitats, l’àmbit d’actuació, les funcions i les relacions de cooperació amb altres institucions i entitats públiques. El capítol II té com a objectiu el règim orgànic de l’Institut integrat pel president, vicepresidents, Consell de Direcció i director. La present Llei identifica les persones titulars dels òrgans respectius i la seva composició, així com les funcions que tenen atribuïdes. L’esquema orgànic es completa amb la previsió d’un Consell Pedagògic i Científic que ha de garantir l’assessorament de les autoritats de l’Institut i una Comissió de Relacions amb els Sindicats que ha de canalitzar la seva comunicació amb les organitzacions sindicals representatives en l’àmbit de la seguretat. El capítol III estableix el règim jurídic de l’Institut pel que fa als seus recursos econòmics, contractació, personal i règim de recursos administratius. Les disposicions addicionals preveuen la successió de l’Escola de Policia de Catalunya i de l’Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya per l’Institut, mentre que la disposició transitòria preveu la pròrroga del règim orgànic existent en aquestes institucions fins a la seva substitució pel nou sistema d’òrgans que estableix aquesta Llei. Finalment, la disposició derogatòria introdueix les modificacions que demanda la coherència de l’ordenament jurídic vigent i les disposicions finals preveuen el desenvolupament de la Llei i la data de la seva entrada en vigor. Finalment, la disposició derogatòria introdueix les modificacions que demanda la coherència de l’ordenament jurídic vigent i la disposició final estableix la data de l’entrada en vigor de la Llei

Cooperació amb altres institucions i entitats públiques

Pel que fa a la cooperació amb altres institucions i entitats públiques, l’Institut promourà les relacions amb les universitats, el poder judicial i altres entitats públiques o privades que contribueixin al millor compliment de les finalitats i al desenvolupament de les funcions que té assignades.

En especial aquesta entitat promourà la formalització de convenis que possibiliten l’estructuració adequada en el terreny educatiu i formatiu de la carrera professional dels col·lectius específics.

Amb caràcter preferent, l’Institut també promourà davant de les autoritats educatives i universitàries el reconeixement i la convalidació acadèmica de la formació impartida als cossos de policia i de bombers de les institucions públiques de Catalunya, a l’efecte d’impulsar la seva carrera professional.

Comissió de relacions amb l'àmbit de la seguretat privada

 

1. Les relacions de l’Institut amb les federacions, associacions d’empreses de seguretat privada, centres de formació homologats, i professionals col·legiats es realitzaran a través d’una Comissió de Relacions amb l’àmbit de la Seguretat

 

2. La funció d’aquesta Comissió serà la de canalitzar la comunicació entre l’Institut i les federacions i associacions d’empreses de seguretat privada, i els professionals col·legiats de l’àmbit de la seguretat privada.

Llei del 112

L’aprovació de la Llei del 112 suposarà la creació del “centre d’atenció i gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya” en el qual s’integraran, tant físicament com operativa, els diversos cossos d’emergències i seguretat.

 

 

Objectiu

 

El servei públic d’atenció de trucades d’urgència tindrà com a objectiu principal contribuir en el territori de Catalunya a donar una resposta ràpida, senzilla, eficaç i coordinada a les peticions urgents d’assistència de qualsevol ciutadà, tant pel que fa a les trucades sobre urgències sanitàries, com les d’extinció d’incendis i salvaments o les de seguretat ciutadana. A més, serà una eina fonamental de Protecció Civil davant  la possible necessitat de coordinar els diferents cossos de seguretat, amb independència de l’administració pública o entitat a la qual pertanyin.

 Característiques El servei públic d’atenció de trucades d’urgència és prestarà amb les característiques següents: a. El servei cobrirà de forma equitativa i equilibrada tot el territori de Catalunya. b. L’accés al servei serà universal, gratuït i permanent per a tota la ciutadania que es trobi en l’àmbit territorial de Catalunya. c. L’atenció del servei es realitzarà en qualsevol dels idiomes oficials de la Comunitat Autònoma i en dos, com a mínim, dels idiomes oficials en els estats de la Unió Europea. d. El servei es donarà a conèixer als ciutadans mitjançant campanyes d’informació, imatge i la correcta utilització del servei. e. El servei es configurarà com una plataforma de serveis horitzontals, la integració dels quals es procurarà sobre la base d’acords o convenis de col•laboració.

Funcions

 

  • La recepció i l’atenció de les trucades d’urgència al número telefònic únic europeu d’emergències 112 realitzades per la ciutadania en l’àmbit territorial de Catalunya.

 

  • El coneixement de l’estat dels recursos de les diferents administracions i entitats en temps real per a l’atenció i la resolució d’una emergència.

 

  • La identificació, el tractament i l’avaluació de les trucades rebudes en el 112, segons la urgència o el tipus d’incident, de conformitat amb els procediments de comunicació, els protocols d’actuació i els convenis de col·laboració que es puguin establir entre l’administració de la Generalitat i les administracions públiques i entitats competents per a la prestació material de l’assistència.

 

  • La transmissió del requeriment d’assistència als serveis competents per a la seva prestació material i la contribució, si s’escau, a la coordinació d’aquests serveis, activant en cada cas la prestació d’auxili més adequada i assignant prioritats en funció del tipus de demanda.

 

  • El seguiment del desenvolupament de cadascuna de les respostes a les emergències perquè cada sector conegui l’activitat i iniciatives dutes a terme pels altres sectors responsables de l’emergència per a resoldre la incidència.

 

  • La recepció d’informació dels òrgans, administracions o entitats que intervinguin en la prestació material de l’assistència i el tractament de la informació rebuda.

 

  • El manteniment actualitzat de les bases de dades, dels procediments de comunicació i dels protocols d’actuació que es considerin necessaris per a realitzar la seva activitat, conforme a les directrius i criteris de disseny que s’estableixin.

 

  • La realització de controls de qualitat i l’anàlisi de les actuacions pròpies del servei amb la finalitat de millorar i optimitzar els recursos propis.

 

  • L’atenció dels centres de recepció o punts de resposta de trucades telefòniques amb finalitats específiques que es puguin incorporar al servei.

 

 

La llei també inclou un capítol de sancions per evitar l’ús maliciós de les trucades al serveis d’emergència.

 Administracions i Entitats implicades Bombers de la Generalitat, de l'Ajuntament de Barcelona, Policia de la Generalitat, Policies Locals, serveis sanitaris, agents rurals i serveis de Protecció Civil, entre d’altres. Activitat del telèfon únic d’emergències, 112, a Catalunya durant el 2006 El telèfon únic d’emergències, 112, depenent del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació va atendre l’any passat més de 5 milions de trucades (5.070.787). Cal destacar l’augment progressiu de trucades ateses, degudes a un major coneixement, entre la població, del telèfon 112: l’any 2003, havia atès 3.006.472 trucades. Totes les trucades rebudes, un cop ateses, es tipifiquen en funció d’una presa de decisions. El gràfic següent té en compte el tipus d’incidents que, des del telèfon 112, i l’any 2006, es van derivar als cossos de seguretat i emergència corresponents, sense comptabilitzar les trucades nul•les o bromes, que ja no van ser derivades.

Tipologia d'incidents:

Accident Tècnic 3%

Accions il•legals 11%

Circulació 24%

 Conflictes personals 15%

Incendis 9%

Incidents Personals 11%

Malalties 27%.

Accident: Accident tècnic, accions derivades del mal funcionament o avaria de màquines, elements de transport (excepte cotxes), edificis o construccions, etc. que provoquen mals personals o materials, per exemple: fuites de gas, d’aigua, etc

Il·legals: Accions il·legals contràries a les disposicions legals vigents, per exemple: delictes mediambientals, molèsties, etc.

Circulació: Incidències produïdes en carretera o vials urbans, per exemple: accidents de trànsit, avaries, etc.

Conflictes: Conflictes entre persones o als seus béns, per exemple: agressions, accions violentes, etc.

Incendis: Qualsevol tipus d’incendi, per exemple: habitatges, vegetació, indústria, contenidors, etc.

Incidents: Incidents personals problemes soferts per una o més persones amb afectació del seu benestar i que requereixen una actuació immediata, per exemple: accidents esportius, avaries en un ascensor, etc.

Malalties: Incidents relacionats amb la salut, per exemple: agreujament de l’estat de salut, malalties, etc.

 

Per a més informació, podeu contactar amb el gabinet de comunicació del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació: 93 483 01 48