
- Territori, Habitatge i Transició Ecològica i l’Abadia de Montserrat signen un protocol per a la construcció d’un nou Aeri i la millora dels accessos al Santuari i al Parc Natural
- L’acord de col·laboració contempla la creació de dos grups de treball que hauran de valorar les actuacions necessàries per a la construcció i gestió del nou Aeri, així com la millora dels enllaços amb l’R5 i les carreteres d’accés a la zona
- El conveni té com a objectiu descarbonitzar l’accés al recinte del Santuari i a la muntanya a través del reforç dels transports d’alta capacitat
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i l’Abadia de Montserrat han fet públic avui l’acord per millorar la mobilitat d’accés a l’Abadia i al Parc Natural de Montserrat, que cada any reben prop de 3 milions de visitants. La consellera Sílvia Paneque Sureda i l’Abat de Montserrat, el Pare Manel Gasch, han presidit avui la signatura d’un protocol de col·laboració que ha d’abordar en profunditat com fer més sostenible l’accés al Monestir i a la muntanya. En aquest marc, el document preveu la construcció i posada en servei d’un nou Aeri de Montserrat, així com la millora de la mobilitat a través del ferrocarril, del Cremallera i de les infraestructures viàries d’accés a aquests mitjans de transport. El protocol l’han signat el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Carles Ruiz Novella, i el gerent de l’Aeri de Montserrat, Héctor García Collado.
La consellera Paneque ha posat en valor que “Montserrat és un dels espais més estimats del nostre país. Un lloc on convergeix un flux de visitants que supera els dos milions i mig de persones cada any. Aquesta afluència tan intensa confirma la vitalitat de Montserrat, però també posa en relleu la necessitat de gestionar-la amb responsabilitat i amb visió de futur”. El protocol “és una eina que ens permet avançar amb rigor en un projecte imprescindible per al territori i per al conjunt del país”, ha assenyalat. “És una aposta de futur. Una decisió que ens permet avançar cap a un model d’accés modern, sostenible i adaptat als reptes climàtics i socials del segle XXI, i que situarà Montserrat a l’altura del que representa per al país”, ha exposat la consellera.
Reforçar els accessos sostenibles a Montserrat i reduir progressivament la dependència del vehicle privat “és un objectiu compartit amb el Patronat del Parc Natural i amb l’Abadia, i alineat amb les polítiques del Departament en matèria de territori, mobilitat i transició ecològica”, ha manifestat la consellera. Paneque ha valorat que el conveni inclou una “mirada integral”; amb “un conjunt d’actuacions que inclou la millora de les estacions, la reorganització d’accessos, l’ampliació de la intermodalitat amb l’R5, la potenciació del cremallera i l’adequació de les infraestructures viàries per facilitar un accés ordenat, segur i eficient”.
L’Abat de Montserrat, el Pare Manel Gasch, ha assenyalat que “la signatura avui del protocol per a un nou funicular aeri representa un pas endavant molt important per a la millora dels accessos al santuari”, atès que “permetrà reduir de forma molt considerable l'empremta de carboni generada en el parc natural”. El Pare Abat ha posat de manifest que “no cerquem l'augment quantitatiu dels visitants sinó la seva millora qualitativa. El protocol que s'ha rubricat avui no és, però, un punt d'arribada sinó un punt de partida; estic segur que la predisposició i bona voluntat de tothom farà que aquest projecte arribi a bon port".
L’acord contempla la creació de dos grups de treball, un de tècnic i un de jurídic, que estudiaran i valoraran la construcció del nou Aeri, la inversió necessària i la fórmula d’explotació de la nova infraestructura a través de la constitució d’una societat privada amb participació pública (Abadia-FGC). També s’estudiaran les millores en els enllaços amb l’R5 i l’Aeri i en els accessos l’aparcament de vehicles de l’estació inferior.
Pel que fa a les actuacions de millora de les carreteres principals d’accés a la muntanya, s’estudiaran actuacions en l’accés a l’Aeri o el pont d’enllaç des de la C-55 a l’estació inferior i diferents alternatives per donar més fluïdesa a les vies d’accés al recinte del Santuari per la BP-1103 i BP-1121, així com en l’aparcament del recinte i les àrees d’estacionament del parc.
Aquest nou marc de col·laboració entre el Departament de Territori i l’Abadia busca descarregar les carreteres de l’entorn de Montserrat del màxim nombre de vehicles particulars a través del reforç dels transports d’alta capacitat com són la línia R5 i el Cremallera d’FGC; l’Aeri, gestionat per l’Abadia, i les infraestructures viàries d’accés amb autocars.



