- Un tren d’FGC, vinilat amb l’eslògan “Si sembla violència masclista, és violència masclista”, circula des d’avui mateix a la línia Barcelona-Vallès
- Aquesta acció s’emmarca en un conveni de col·laboració, entre FGC i el Departament d’Igualtat i Feminisme, per promoure la igualtat i la no-discriminació al transport públic

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) col·labora en la difusió de la campanya institucional del Govern per aquest 25N, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones. Concretament, s’ha vinilat un tren de Ferrocarrils de la línia Barcelona-Vallès amb l’eslògan de la campanya “Si sembla violència masclista, és violència masclista”, que circula des d’avui mateix. FGC també difondrà la campanya a l’interior dels trens i a través de mitjans digitals com el canal FGC, pantalles de televisió instal·lades a les andanes; o els quioscos interactius, pantalles ubicades a les estacions que emeten vídeos ininterrompudament.
Amb motiu del 25N, el president d’FGC, Carles Ruiz Novella, ha assegurat que “els trens de Ferrocarrils són un mitjà per transportar persones i també per difondre idees. Per aquesta raó és tan important utilitzar-los, com fem en aquest cas, per contribuir a conscienciar la nostra societat d’una realitat que, per desgràcia, existeix i volem combatre”.
Així doncs, Ferrocarrils contribuirà a donar a conèixer la campanya del Govern, centrada en la violència masclista digital, amb l’objectiu de contribuir a que les persones usuàries de Ferrocarrils reconeguin les múltiples formes de violència masclista i visibilitzar que també es poden exercir a través d’un mòbil o una pantalla. Aquesta acció s’emmarca en un conveni de col·laboració, entre FGC i el Departament d’Igualtat i Feminisme, per promoure les polítiques d’igualtat i la no-discriminació al transport públic.
Els espots i les peces gràfiques de la campanya mostren escenes quotidianes que moltes dones viuen en silenci: el control del mòbil, la pressió per enviar fotos íntimes, l’assetjament en xarxes o la difusió d’imatges sense consentiment. Situacions que sovint es disfressen de “gelosia”, “confiança” o “bromes”, però que són expressions clares de violència. Al web d’Igualtat i Feminisme es pot trobar més informació sobre la campanya.
D’altra banda, com cada any i coincidint amb el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones, avui dia 25 de novembre Ferrocarrils il·lumina de color rosa les voltes de l’estació de Plaça Catalunya, una estació per on hi passen diàriament més de 90.000 persones.
Ferrocarrils, amb la igualtat i contra la violència masclista
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya és una empresa activa i compromesa amb el conjunt de la societat en la qual desenvolupa la seva activitat i a la qual presta servei. La companyia està especialment compromesa amb les polítiques d’igualtat de gènere. En aquest sentit, l’any passat va aprovar el tercer Pla d’igualtat de dones i homes a Ferrocarrils, que inclou un conjunt de mesures que han de servir per assolir la igualtat de tracte i d’oportunitats. També incorpora actuacions i reptes relacionats amb aspectes com la no-discriminació, la perspectiva de gènere, la bretxa salarial, l’assetjament sexual o el sexisme en el llenguatge.
Entre els objectius del pla destaquen consolidar i promoure el treball en igualtat de dones i homes amb associacions del sector del transport ferroviari i del turisme, incorporar la perspectiva de gènere en la prevenció de riscos laborals i en la vigilància de la salut, i sensibilitzar els homes de la companyia en igualtat i perspectiva de gènere. El Pla d’Igualtat és aplicable a la totalitat de les persones treballadores de Ferrocarrils, tant a la divisió de mobilitat com a la de turisme i muntanya.
En la mateixa línia, Ferrocarrils compta amb convenis de col·laboració i acords amb diferents institucions i organismes per fomentar polítiques d’igualtat i paritat, col·laborar amb l’atenció a les dones víctimes de violència masclista i impulsar la prevenció de possibles situacions de violència sexual o de discriminació del col·lectiu LGBTI+. A més, el personal de la companyia s’ha format per aprendre a identificar situacions de violències sexuals i de discriminació de persones LGBTI+ i per saber com actuar i com atendre les persones que les hagin patit.
A principis d’any, Ferrocarrils va posar en marxa la campanya “Tolerància zero amb la violència masclista”, activa a dia d’avui, amb l’objectiu de fer dissuadir els comportaments masclistes a la xarxa ferroviària d’FGC i generar seguretat i confiança entre les dones usuàries. Durant tot l’any, s’han anat difonent missatges de manera activa per diversos canals, per tal de garantir-ne una visibilitat constant i arribar a tots els públics de forma efectiva. La campanya compta amb el suport del Departament d’Igualtat i Feminisme.



