Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Govern presenta el primer estudi global per millorar les condicions laborals i salarials del sistema de serveis socials

  1. Es calcula que l’impacte econòmic d’igualar els sous del sector social amb els del sector públic requereix una aportació extra de 600 M€
  2. La Generalitat aposta per un nou model de finançament per al 2026 que posi fi als increments lineals per pagar les entitats proveïdores i vinculi els pagaments amb la millora dels salaris i la qualitat de l’atenció
  3. També es treballa amb sindicats i patronals majoritaris per garantir un salari mínim català de referència per al sector; millorar la formació, el procés d’acreditació i l’ús del català, entre d’altres

El Departament de Drets Socials i Inclusió (DSI) i el Departament d’Empresa i Treball (EMT) han presentat avui els resultats del primer estudi global sobre l’impacte econòmic d’equiparar els salaris del sector social amb els dels serveis públics de Catalunya. El treball quantifica per primera vegada el cost d’apropar les condicions laborals del personal de les entitats i empreses dels serveis socials especialitzats als salaris del sector públic català.

L’acte ha estat presidit pel secretari general de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno, i ha comptat amb la participació del secretari de Treball del Departament d’Empresa i Treball, Paco Ramos; la directora general de Relacions Laborals, Treball Autonòm, Seguretat i Salut Laboral, Núria Gilgado, i el director general de Prestació de Serveis i Acreditacions del Departament de Drets Socials i Inclusió, Xema Gil, a més dels representants de les principals organitzacions patronals i sindicals del sector.

Segons l’estudi, el cost total d’equiparar el salaris de jornada completa del personal dels principals serveis de la xarxa pública que gestionen entitats i empreses amb els salaris del sector públic s’estima en 563,2 M€, xifra que representa un increment global del 37% respecte a la despesa actual. A efectes de planificació pressupostària, i tenint en compte altres serveis no inclosos a l’estudi, el Departament de Drets Socials i Inclusió calcula que l’esforç global necessari per assolir l’equiparació salarial és de 600 M€.

Drets Socials i Inclusió ha demanat la compareixença al Parlament per explicar els resultats de l'estudi.

És la primera vegada que disposem d’una fotografia general, rigorosa i compartida de la magnitud de l’esforç que suposa dignificar els salaris del sector social”, ha assenyalat el secretari Raúl Moreno. “Aquest estudi dona la raó, amb dades globals, al que fa anys que denuncia el sector, i ens permet començar a plantejar una ruta realista, gradual i pactada per avançar cap a l’equiparació salarial”.

D'esquerra a dreta, Paco Ramos, Raúl Moreno, Xema Gil i Núria Gilgado{"uuid":"6e308768-69d4-4b76-b776-96ebcfcfed30","name":"WhatsApp Image 2025-11-27 at 12.29.12.jpeg","author":"DSI","type":"0","location":"0"}


Nou paradigma de finançament a partir del 2026

A partir dels resultats de l’estudi, el Departament de Drets Socials i Inclusió està treballant en la definició d’un nou paradigma per finançar les entitats proveïdores del sistema públic de serveis socials a partir del 2026.

L’objectiu de la nova ordre de tarifes [que és el mecanisme que estableix el finançament de la Xarxa] és abandonar el model d’increments lineals de la Generalitat cap a les entitats proveïdores i evolucionar cap a un sistema que:

  1. Tingui em compte la diversitat de serveis, categories professionals i realitats territorials
  2. Prioritzi la millora dels salaris més baixos i les categories amb més demanda de rotació
  3. Reforci els mecanismes de control i seguiment perquè els increments de tarifes arribin efectivament a les nòmines
  4. Incorpori criteris de qualitat i d’eficiència en la determinació de les tarifes

El 2025 ja hem introduït auditories i mecanismes de control per garantir que els increments repercuteixen en els salaris”, ha recordat Moreno. “El pas següent és canviar la lògica de fons: que el 2026 sigui l’any en què deixem enrere els increments estrictament lineals i comencem a vincular els pagaments a uns estàndards salarials compartits i a la qualitat de l’atenció”.

En aquest sentit, s’està treballant amb estudis dels escenaris i impactes com a punt de partida per prioritzar les categories professionals amb salaris més baixos en tots els àmbits del sector.


Acord marc regulador i salari mínim de referencia sectorial

El nou model de tarifes s’articularà en el marc del grup de treball d’equiparació salarial i marc regulador, impulsat conjuntament pels departaments d’Empresa i Treball i Drets Socials i Inclusió, amb la participació de patronals i sindicats més representatius.

Aquest espai té com a objectiu definir un Acord Marc Regulador per:

  1. Treballar amb el sector per garantir que cap treballador cobri per sota del salari social mínim de referència a Catalunya
  2. Orientar el procés d’equiparació salarial
  3. Simplificar i ordenar l’actual mosaic de convenis col·lectius, tot respectant la negociació col·lectiva i les particularitat dels diferents subsectors

L’estudi d’impacte econòmic ens dona la base; el marc regulador i el nou model de tarifes han de ser les eines que ens permetin transformar aquesta base en decisions concretes”, ha explicat el secretari de Treball i Empresa, Paco Ramos. “Es tracta d’assumir una responsabilitat compartida: l’administració ha d’assegurar un finançament suficient i ben orientat, i les parts socials han de garantir que els recursos arriben als salaris i que es milloren les condicions de treball”.


Una estratègia compartida per transformar el sector social

La presentació de l’estudi s’inscriu dins l’Estratègia per a la millora de les condicions laborals i salarials del sector social, una iniciativa impulsada pel Departament de Drets Socials i Inclusió conjuntament amb altres departaments de la Generalitat, patronals i sindicats, per avançar cap a un sistema propi de serveis socials a Catalunya.

Algunes iniciatives que ja s’han posat en marxa dintre d’aquesta estratègia són:

  1. Després d’anys de pèrdua de capacitat adquisitiva, per primera vegada en molt de temps, les tarifes públiques residencials han crescut en termes reals. En un context d’inflació moderada, les actualitzacions aprovades aquest any i l’any passat —que acumulen un +4,7% real— permeten recuperar poder adquisitiu per als professionals i donar estabilitat a les entitats.
  2. Nou annex de l’acord de bases 2025 que introdueix a l’ordre de tarifes mecanismes d’auditoria dels serveis per garantir que l’augment de les aportacions de la Generalitat es trasllada als sous de treballadors i treballadores.
  3. Creació d’espais permanents de diàleg interdepartamental amb Empresa i Treball; Educació i Formació Professional i Política Lingüística per avançar en mesures com: la formació, l’acreditació, la qualitat de l’ocupació, la qualificació professional, la seguretat i la salut laboral.

El sector social és essencial per a la cohesió del país i per a la vida quotidiana de milers de persones”, ha remarcat Ramos. “Amb aquest estudi i amb el projecte Fem Sistema Social, volem deixar clar que la dignificació del sector no és només una demanda justa, sinó una prioritat de Govern que abordarem amb dades, amb diàleg i amb compromís de continuïtat”.

Cites

Raúl Moreno

Aquest estudi dona la raó, amb dades globals, al que fa anys que denuncia el sector, i ens permet començar a plantejar una ruta realista, gradual i pactada per avançar cap a l'equiparació salarial

Paco Ramos

L'estudi d'impacte econòmic ens dona la base; el marc regulador i el nou model de tarifes han de ser les eines que ens permetin transformar aquesta base en decisions concretes

1
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia