- Dos-cents professionals de l’àmbit salut s’han reunit aquest matí a l’Auditori Campus Fundació Sanitària Mollet per intercanviar experiències
L’acte ha reunit professionals, pacients, voluntaris i entitats del territori per compartir bones pràctiques i projectes innovadors que promouen una atenció més propera, empàtica i inclusiva. Glòria Gálvez, secretària d’Atenció Sanitària i Participació del Departament de Salut, ha fet el tancament de la jornada destacant que “les experiències que avui s’han presentat no són úniques ni aïllades, formen part d’un moviment de fons del Sistema de Salut de Catalunya per situar l’experiència del pacient com un dels pilars de la qualitat, al costat de l’efectivitat i de la seguretat clínica”.
En la seva intervenció, Gálvez ha recordat un dels projectes estratègics més importants que ha posat en marxa recentment el Departament de Salut: el Marc d’Experiència de Pacient al sistema de salut de Catalunya. “Aquest document neix per promoure i impulsar la cultura de l’experiència del pacient a tot el sistema”, ha explicat la secretària d’Atenció Sanitària i Participació, alhora que ha demanat la col·laboració de totes les entitats en el projecte. “El Marc d’Experiència Pacient no és un punt d’arribada, és una palanca de canvi. Humanitzar és redissenyar el sistema perquè respongui millor a allò que és essencial per a les persones”.

En la mateixa línia, Candela Calle, gerenta de la Regió Sanitària Barcelona Metropolitana Nord, ha recordat que “la qualitat assistencial no es mesura només en resultats clínics. Es mesura també en els petits gestos. En allò que recordarem quan sortim de l’hospital. Com ens vam sentir. Com ens ho van explicar. Com ens van acompanyar...Humanitzar la salut és entendre que darrere de cada diagnòstic hi ha una persona amb les seves emocions”.
AquestaI Jornada d’Humanització, Experiència Pacient i Voluntariat forma part del Pla d’Acció de la Regió Barcelona Metropolitana Nord i posa en valor dos dels seus objectius estratègics principals: incorporar la humanització en tot el procés assistencial i impulsar el voluntariat en les institucions del sistema.
L’objectiu, com ha explicat Candela Calle, és conèixer i compartir quines actuacions s’estan fent al territori de la Metropolitana Nord (Vallès Oriental, Vallès Occidental, Barcelonès Nord i Maresme) per afavorir la humanització de l’atenció i la incorporació de l’experiència de les persones ateses en les dinàmiques de millora i adaptació dels processos assistencials.
Conferència inaugural
La jornada ha començat amb una conferència de M. Carme Ferrer, responsable d’Experiència Pacient a l’Hospital General de Granollers i pacient, que ha explicat en primera persona les seva experiència vital, titulada “I de sobte, la vida et dona una oportunitat”. A continuació s’han celebrat tres taules temàtiques sobre humanització, experiència pacient i voluntariat, visibilitzant el que fan els centres de salut de la Regió en aquests tres àmbits.
En la primera taula s’ha presentat el Programa Mentor de l’Institut Guttmann, el Manual de Paraules Clau de Mútua Terrassa, l’experiència de la Xarxa Hidradenitis Supurativa de l’Hospital General de Granollers i el programa Connectem la multiculturalitat de la Fundació Esperit Sant.
A la segona taula s’ha explicat el Pla d’Accessibilitat Universal del Consorci Sanitari de Terrassa i proveïdors com la Fundació Sanitària Mollet, Badalona Serveis Assistencials i l’Hospital Germans Trias han presentat les seves experiències pacient en àmbits com l’hemodiàlisi, l’atenció intermèdia o el servei d’urgències. La ponència de l’Atenció Primària de l’Institut Català de la Salut ha tractat sobre la importància d’escoltar i analitzar per actuar.
En tercera instància s’ha celebrat la taula de voluntariat, on s’ha insistit en la importància de la col·laboració entre professionals i voluntaris per fer créixer la cura de les persones. Hi han participat portaveus de la Fundació Santa Susanna, la Corporació Sanitària Parc Taulí, el Consorci Sanitari del Maresme i la Federació Catalana de Voluntariat Social.
Per acabar, Araceli González, directora de d’Atenció a la Ciutadania de la Regió Sanitària Barcelona Metropolitana Nord, ha presentat les conclusions de la jornada i ha presentat quins són els reptes i propostes de la Regió per avançar cap un sistema sanitari més humanitzat i que faci més agradable l’experiència del pacient i de l’usuari. “Humanitzar és posar la dignitat de les persones al centre –ha dit. Si escoltem i actuem amb empatia, construirem junts un sistema sanitari més digne, més proper i més persona”.



