- Els Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional duen a terme un dispositiu contra els grafiters que actuen al transport ferroviari amb un balanç d’una vintena de detinguts relacionats amb 130 delictes per danys amb un perjudici econòmic de més de 550.000 euros
- Els detinguts accedien a les estacions per zones no habilitades per als usuaris, variant els dies i les franges horàries en què actuaven, ocultant els seus rostres, pintant en molt poc temps grans superfícies i utilitzant pseudònims (TAG) per signar les obres
Agents de la Policia de la Generalitat- Mossos d’Esquadra, en una operació conjunta amb la Policia Nacional, han detingut 20 persones per delictes de danys comesos en trens i instal·lacions de Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat i TMB (Transports Metropolitans de Barcelona). Onze dels detinguts han estat arrestats pels Mossos d’Esquadra i se’ls atribueixen 34 delictes de danys amb un perjudici de 99.043 euros i que han comportat afectacions directes al servei públic, implicant retards en la circulació i riscos per a la seguretat ferroviària. La resta, a qui se’ls atribueixen 96 delictes amb un perjudici econòmic de 455.660 euros, han estat arrestats per agents de la Policia Nacional per fets delictius esclarits a les demarcacions de Barcelona i Girona.
A més del perjudici econòmic i operatiu, aquests actes suposen un cost mediambiental rellevant, en tant que la neteja de grafits en vagons requereix productes químics i rentats a pressió que incrementen notablement el consum d’aigua i energia.
Arran de l’anàlisi d’operacions precedents, s’han mantingut contactes periòdics amb les principals operadores ferroviàries d’àmbit estatal que operen a Catalunya, observant que existeix un ampli nombre de fets delictius d’aquesta tipologia. En el transcurs de les investigacions s’ha detectat un increment d’aquest tipus de delictes en els darrers anys, que afecten directament a Catalunya, principalment la ciutat de Barcelona, i que han perjudicat la xarxa de transport ferroviari d’alta velocitat, el servei de Rodalies de Renfe i el servei de Metro de TMB (Transports Metropolitans de Barcelona).
Itinerància criminal i ocultació dels rostres per evitar ser detinguts
L’operació Tinta es basa en l’anàlisi dels delictes comesos en els dos darrers anys, motiu pel qual es va dur a terme un examen llarg i complex de les denúncies per delictes de danys —grafits— comesos en trens. Aquesta investigació ha requerit una gran coordinació entre totes les unitats policials participants, a la qual cal afegir-hi la dificultat d’identificar els autors dels fets a causa de la itinerància criminal en les seves accions i la metodologia utilitzada. Els detinguts accedien a les estacions per zones no habilitades per als usuaris, variant els dies i les franges horàries en què actuaven, ocultant els seus rostres, pintant en molt poc temps grans superfícies i utilitzant pseudònims (TAG) per signar les obres.
Finalment, l’operatiu policial desplegat a Catalunya i posat en marxa el 21 de novembre ha finalitzat amb la detenció de 20 persones. A més, nou persones mes han estat investigades i una més ha estat detinguda arran d’una cerca judicial.
Per part dels Mossos d'Esquadra, han liderat aquest operatiu l'Àrea Central Aeroportuària i del Transport i l'Àrea Regional del Transport Urbà.
Compromís per a la millora de la seguretat en el transport ferroviari
El cos de Mossos d’Esquadra ha reforçat la seva presència a les estacions del territori i ha ampliat el grup especialitzat en l’anàlisi i prevenció d’incidents ferroviaris d’interès policial, amb la finalitat d’oferir una resposta més efectiva davant aquest tipus de fets. Concretament, s’actua en l’Estació de Montcada i Bifurcació, Estació de Granollers Centre, Estació de Martorell i Estació de França.
Aquest operatiu, amb el nom d’Iris, té com a objectiu prevenir les accions vandàliques amb grafits a les instal·lacions ferroviàries de Catalunya. En aquest sentit, es treballa per prevenir grafits a les estacions on s’intervé, així com establir noves dinàmiques de coordinació amb la Unitat de Drons per reforçar possibles dispositius futurs, detectar quins són els punts a reforçar de les infraestructures ferroviàries i mantenir una relació constant amb els serveis de seguretat privada de Renfe i Adif per tal de garantir una millor protecció dels espais i l’entorn.
Des del mes d’octubre, l’operatiu s’ha desplegat en diverses estacions els divendres a la nit i dissabtes de matinada, amb el suport de drons i efectius de la Unitat de Seguretat Ciutadana (USC) del Cos de Mossos d’Esquadra i la col·laboració dels serveis de seguretat de Renfe i Adif, amb la finalitat de prevenir i detectar possibles actes vandàlics durant les franges horàries de més risc.
Oficina de Comunicació
Sabadell, 28 de novembre de 2025



