Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Els MMEE i les Policies Locals celebren una Jornada per reforçar el control policial del transport de viatgers en vehicles lleugers

  1. Catalunya compta amb prop de 15.000 llicències de taxi, de les quals 10.517 corresponen a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Paral·lelament, hi ha 3.981 autoritzacions de VTC interurbanes, un miler de les quals disposen també de llicència urbana
  2. Aquest increment de vehicles i operadors ha transformat el sector i ha generat nous reptes en matèria de control, competència deslleial i intrusisme, especialment en els entorns de major demanda com Barcelona i l’aeroport
  3. Des de principis d’any, a l'aeroport hem fet, en aquest àmbit, 310 controls amb un balanç de 738 denúncies

En la darrera dècada, el transport de persones en vehicles lleugers ha passat d’un model molt regulat —basat gairebé exclusivament en el taxi— a un escenari amb nova accessibilitat, múltiples aplicacions digitals i una presència creixent de Vehicles de Transport amb Conductor (VTC). Aquest canvi ha facilitat l’aparició de pràctiques irregulars, com ara vehicles que operen sense autorització, VTC que realitzen serveis de captació al carrer —prohibida per llei— o activitats que vulneren l’actual marc regulador.

Una jornada per unificar criteris i reforçar el control operatiu

Amb l’objectiu de donar resposta a aquesta realitat, el dimecres 26 de novembre es va celebrar a l’Aeroport Josep Tarradellas – El Prat de Llobregat la primera Jornada Tècnica Policial sobre el control del transport de viatgers en vehicles lleugers. La trobada, organitzada per la Comissaria General de Mobilitat i la Regió Policial Metropolitana Sud dels Mossos d’Esquadra, va comptar amb la participació de la Direcció General de Coordinació de Policies Locals i efectius de Policies Locals de la Regió Metropolitana Sud i de l’AMB.

La jornada tenia per objectiu respondre a la necessitat d’unificar criteris operatius d’acord amb la legislació vigent, compartir procediments i reforçar el treball conjunt entre els diferents cossos policials per garantir un control eficaç del transport de viatgers, combatre les principals infraccions i reduir l’impacte de l’intrusisme en el sector.

Marc normatiu en evolució

El Govern de la Generalitat està treballant en una nova Llei de transport de persones en vehicles de fins a 9 places, que definirà les prestacions i funcions de taxis, VTC, vehicles d’alta disposició i limusines. Aquesta normativa té com a objectius principals:

·mantenir l’equilibri entre oferta, demanda i sostenibilitat;

·millorar l’eficiència en la mobilitat urbana i interurbana;

·reduir la congestió;

·garantir una mobilitat segura i ordenada;

·blindar mecanismes contra l’intrusisme i la competència deslleial.

En l’exercici de les seves competències, les Policies Locals i la Guàrdies Urbanes en l’àmbit urbà, i els Mossos d’Esquadra en l’àmbit interurbà, realitzen el control del transport amb tres objectius principals:

1.Comprovar el compliment de la normativa vigent.

2.Garantir la seguretat dels usuaris i de la resta d’usuaris de la via pública.

3.Prevenir infraccions i lluitar contra la competència deslleial i l’intrusisme.

La coexistència de diferents tipologies de llicències i normatives —urbanes, interurbanes o d’àmbit AMB— fa necessari un coneixement molt precís de quin règim i quin organisme sancionador correspon en cada cas.

Continguts de la jornada

La comissària Mònica Luis, cap de la Comissaria General de Mobilitat, va inaugurar la jornada destacant la necessitat d’homogeneïtzar criteris, reforçar la coordinació i consolidar una actuació conjunta per garantir una mobilitat ordenada, segura i sostenible.

Les ponències van anar a càrrec de:

·Institut Metropolità del Taxi (IMET): principals infraccions i procediments de control a l’AMB.

·Servei d’Inspecció i Règim Sancionador de la Direcció General de Transports i Mobilitat: context normatiu, control del taxi i VTC i actuació davant l’intrusisme en l’àmbit interurbà.

·Unitat Central de Trànsit de la Guàrdia Urbana de Barcelona: protocol operatiu per a la detecció d’infraccions i casos d’intrusisme a la ciutat.

·Grup Operatiu de Trànsit de l’Aeroport i Grup de Transports de la RPMS (Mossos d’Esquadra): exemples d’actuacions i detecció de falsedats documentals relacionades amb el transport lleuger de persones.

El director general de Coordinació de les Policies Locals, Daniel Limones, va concloure la jornada que ha abordat un àmbit fonamental de la principal competència en Trànsit de les policies locals i el context existent en el transport de viatgers en vehicles lleugers per oferir una resposta unificada davant les situacions que es troben les policies locals en l’operativa diària als municipis.

Aquesta ha estat la primera jornada específica en la matèria que s’ha destinat principalment a les policies locals de la Regió Policial Metropolitana Sud i que s’estendrà a la resta de regions policials de Catalunya.

Oficina de Comunicació

Sant Feliu de Llobregat, 28 de novembre de 2025






El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia