- S’explica l’enllaç del Clic.cat de les Garrigues amb el bus exprés cap a Lleida; els busos elèctrics que enllacen amb estacions de tren; la connectivitat del campus de la UAB mitjançant 20 línies de bus o l’accés en transport públic a diversos espais naturals
El model dels autobusos interurbans de Catalunya, integrat i coordinat, s’exposa com a model de bones pràctiques a la revista Cities in motion, publicada per la xarxa europea POLIS. Es tracta d’una xarxa de ciutats i regions que treballa per a impulsar la mobilitat sostenible mitjançant el desenvolupament de solucions innovadores de transport. La secretària general de POLIS, Karen Vancluysen, descriu el model de la Generalitat de Catalunya com “un menú curosament elaborat de serveis interurbans combinats amb serveis a la demanda”.
Així, l’article Transport públic reinventat, repassa les diverses opcions de transport públic que existeixen actualment per donar resposta a les necessitats de mobilitat de zones molt diferents, des de ciutats metropolitanes a petits municipis rurals. S’exposa el sistema de transport a la demanda, el Clic.cat, que enllaça municipis petits de la comarca de les Garrigues amb les Borges Blanques i que permet a les persones usuàries transbordar allà amb la línia de bus ràpid, l’Exprés.cat, cap a Lleida.
Un altre cas català que es pot llegir són les quatre línies de busos elèctrics que acosten els residents de diversos municipis a estacions de tren, disminuint l’ús del vehicle privat. Els busos elèctrics s’alimenten amb l’energia cinètica que generen els trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) quan frenen, creant així un sistema d’energia circular.
Les 20 línies d’autobús que permeten als estudiants de 30 ciutats catalanes arribar a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) és una altra acció recollida a la publicació. Els autobusos estan sincronitzats amb els horaris universitaris i les rutes es planifiquen per donar servei de manera eficient als municipis que connecten.
Pel que fa a la mobilitat sostenible cap a àrees naturals, s’exposen els serveis de bus per accedir al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, així com la integració de serveis de tren i bus per accedir als parcs naturals del Montseny i de Sant Llorenç del Munt i l’Obac.
Finalment, els membres de POLIS poden conèixer com s’ha ampliat l’ús de l’autobús escolar de la comarca de la Segarra fora d’hores lectives, convertint-se en un servei més de transport a la demanda.
Els exemples exposats mostren, segons l’article, “el compromís amb la coordinació, flexibilitat i sostenibilitat” del sistema de mobilitat català. La xarxa de transport públic per carretera “es transforma gràcies a un millor ús dels recursos existents i amb l’alineació dels diversos serveis amb els ritmes i les necessitats locals”.
Una xarxa per a la innovació en mobilitat
POLIS es va fundar el 1989 com a associació de ciutats, governs regionals i institucions acadèmiques amb tres eixos de treball: facilitar l’intercanvi de coneixement de les accions innovadores que duen a terme els diversos membres; impulsar i facilitar la participació dels membres en projectes de recerca, especialment europeus, i servir com a lloc de trobada i informació dels representants polítics amb els tècnics per proveir-los d’eines de presa de decisions en mobilitat.
La Generalitat de Catalunya és sòcia de POLIS, la qual treballa en diversos grups de treball temàtics, emet regularment informes d’aprofundiment sobre temes específics i també publica anualment la revista Cities in motion, que ofereix casos d’èxits i exemples de bones pràctiques en mobilitat sostenible. L’edició d’enguany inclou, a més del model català d’autobusos interurbans, exemples de Japó, Suècia, Països Baixos, Índia i Suïssa.



