●La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, presenta la nova campanya de conscienciació per prevenir la sinistralitat dels motoristes
●La campanya assenyala tres elements clau per a la seguretat d’aquest col·lectiu: la protecció, la prevenció i la prudència
El departament d’Interior i Seguretat Pública presenta la nova campanya deconscienciació viària del Servei Català de Trànsit (SCT), centrada en la sinistralitat del col·lectiu motorista. Amb el lema “Per evitar accidents, anticipa’t”, la campanya busca reduir el nombre d’accidents de motoristes i de víctimes mortals i ferides a les carreteres, a través d'una millor consciència, formació i responsabilització de tots els actors implicats en el trànsit.
La finalitat d’aquesta acció comunicativa és la prevenció d’accidents entre motoristes mitjançant relats ficcionats que mostren de manera anticipada les conseqüències de les imprudències en la conducció. La campanya posa el focus en els comportaments de risc d’un col·lectiu especialment vulnerable dins la mobilitat i, alhora, promou la sensibilització de la resta d’usuaris sobre la necessitat d’una convivència respectuosa i una conducció preventiva a la carretera.
Els objectius principals de la campanya són, per tant, conscienciar als motoristes sobre la importància de protegir-se, de conduir alerta a les condicions de la via i del trànsit i d’evitar maniobres arriscades. Alhora, l’espot publicitari fa una crida a la prudència i a la sensibilització per part de la resta de conductors vers la fragilitat del col·lectiu motorista.
En aquest sentit, segons ha explicat la consellera, “els motoristes són “un dels col·lectius més vulnerables a les nostres carreteres” i ha explicat que “l’objectiu és reduir l’accidentalitat i reforçar una conducció segura i respectuosa”.
Parlon ha alertat que “el 2025 han mort 44 motoristes a la xarxa viària catalana, un 4,3% menys que l’any anterior, però continua sent un col·lectiu amb una sinistralitat molt elevada: una dada que exigeix actuar”.
La consellera també ha detallat que “la campanya posa el focus en la Triple P,” que resumeix els tres pilars de la conducció segura en moto: “Protecció, amb l’ús sempre d’una equipació adequada; Prevenció, adoptant una actitud preventiva per evitar riscos; i Prudència, imprescindible en cada decisió que es pren a la carretera”.
Pel que fa al calendari, Parlon ha anunciat que “la campanya arrenca demà i tindrà un primer període intensiu del 10 al 31 de desembre, coincidint amb l’augment de mobilitat per Nadal. L’any 2026 s’impulsarà una segona onada, i els anuncis es difondran als canals i xarxes socials del Departament d’Interior i del Servei Català de Trànsit”.
Elements comunicatius de la campanya
●Dos espots de 30”, i una versió de 10” per a cadascun
●Dues falques de 30”
●Dues gràfiques
●Un teaser i un making off
●Diversos materials digitals per a xarxes socials
La difusió de la campanya també es farà a través de xarxes socials de l’SCT, en concret el canal de Youtube “transitcatalunya” i Twitter @transit, així com a través de les xarxes socials del departament d’Interior (@interiorcat).
La nova acció comunicativa es difondrà als mitjans de comunicació a partir de dimecres 10 i fins el 31 de desembre, coincidint amb la mobilitat de les festes de Nadal. Està prevista una segona onada de difusió al 2026.
Sinistralitat de motoristes
Aquest 2025 han mort 44 motoristes a les carreteres catalanes, un 4,3% menys respecte el mateix període de l’any passat i un 8,3% menys respecte el 2019. Tanmateix, els motoristes són el segon tipus d’usuari que registra més mortalitat a la xarxa viària, només per darrere dels conductors i ocupants de turismes, tot i ser menys nombrosos en volum de circulació. A banda de les 44 víctimes mortals, enguany s’han registrat 342 motoristes ferits greus i 2.292ferits lleus en accident de trànsit. L’any passat 46 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes.
Una de cada tres víctimes mortals pertany a aquest col·lectiu vulnerable i aquesta proporció és manté al llarg dels anys, motiu pel qual campanyes com aquesta són necessàries per prendre consciència que cal treballar des de totes les vessants de la seguretat viària i amb tots els actors implicats en la mobilitat per revertir la sinistralitat dels motoristes.
Perfil predominant del motorista accidentat (2025)
Convé destacar que l’anàlisi de les dades de motoristes morts i ferits greus durant aquest any permet identificar un perfil predominant en l’accidentalitat d’aquest col·lectiu. Aquest perfil es caracteritza pels següents paràmetres:
●Barcelona és la demarcació amb més motoristes morts i ferits greus.
●Baix Llobregat és la comarca que acumula més víctimes, i la C-31 la carretera amb més sinistres.
●Tipologia d’accidents: predominen els encalços i les sortides de via. Tot i ser minoritari, el xoc amb animals mostra un creixement significatiu.
●Perfil sociodemogràfic: el motorista accidentat és majoritàriament home d’entre 45 i 54 anys, si bé augmenten les víctimes en franges més joves.
●Franja horària: els accidents es reparteixen de manera força equilibrada entre matí i tarda, tot i que a Barcelona, que concentra més sinistres, destaca un major pes de víctimes a la tarda. De dia de la setmana hi ha més motoristes morts i ferits greus en dies feiners, tot i que creix la sinistralitat en caps de setmana.
●Estacionalitat: a partir del mes de maig i fins a l’agost, coincidint amb temperatures més càlides, s’acumulen més víctimes, tot i que la sinistralitat dels motoristes en els darrers anys està patint una desestacionalitat i n’augmenta l’accidentalitat en els mesos de setembre a novembre.
Mesures preventives
Contenir i reduir la sinistralitat dels motoristes és una prioritat de l’SCT i per això enguany, a més d’aquesta campanya publicitària específica sobre el col·lectiu, també s’han planificat diverses accions policials i formatives amb l’objectiu d’augmentar-ne la seguretat viària:
●Aquest 2025 s’ha realitzat l'11a edició del programa Formació 3.0 per a motoristes que s'ha estès per tot Catalunya amb 40 sessions. Enguany s’ha ampliat el nombre de sessions en zona urbana i de formació per a empreses. En total, més de 6.000 motoristes han millorat la seguretat dalt de la moto amb aquest programa de l’SCT i Anesdor.
●Celebració d’una setmana de treball per a la prevenció de la sinistralitat de les motocicletes en què hi va haver una jornada tècnica sobre “Seguretat dels motoristes en els revolts perillosos” amb experts europeus en la matèria. En el marc d’aquesta iniciativa es van senyalitzar a peu de carretera diversos revolts perillosos, seguint una experiència exitosa austríaca. Concretament aquesta prova pilot es va desenvolupar a l’N-260 a la Collada de Toses i a la B-124 entre Sant Llorenç Savall i Calders. En aquest sentit s’ha millorat la infraestructura amb el marcat de traçada de motos en vies motards.
●Reforç del control de carretera per part dels Mossos d’Esquadra a través dels controls PREMOT i amb controls dinàmics amb motocicletes policials espiell, no logotipades.



