Per altra banda, també es creen 24 nous llocs de treball a causa de l’assumpció de la gestió directa per part de l’Administració Pública dels professionals TES de 4 unitats terrestres especialitzades (pediàtriques i ECO). El desenvolupament del model de cobertura del servei a l’atenció de les emergències sanitàries, ha evidenciat la necessitat de passar a la gestió directa del SEM aquells serveis dels TES assignats als equips de coordinació clínica i operativa (ECO) i als equips d’alta complexitat pediàtrica.
Es preveu que aquests 117 nous llocs de treball s’ocuparan l’abril de 2026:
- 12 de personal metge/ssa
- 57 d’infermeria
- 48 de TES (12 per a equips ECO, 12 per a AQ pediàtrica, 9 per VIR BCN ciutat i 15 TES CECOS)
Aquest procés suposa un salt organitzatiu i assistencial per al SEM, reforçant la cobertura territorial que contribuiran a donar resposta a les necessitats que la societat catalana requereix.
El 2024, el SEM va gestionar 2.790.270 alertes sanitàries, que corresponen a 2.193.618 incidents: el 52% es van resoldre a través del 061 Salut Respon, sense necessitat de mobilitzar cap recurs sanitari, mentre que el 48% restant va requerir l’activació d’una ambulància, un metge a domicili o un helicòpter medicalitzat del SEM.
En aquest sentit, es van rebre de mitjana 7.600 alertes diàries i es van gestionar prop de 5.900 incidents al dia. Per donar resposta arreu del territori, actualment el SEM compta amb 445 recursos assistencials distribuïts estratègicament a tot Catalunya.
Principals millores del concurs del Transport Sanitari
El nou concurs de transport sanitari que s’iniciarà al llarg de 2026, està basat en informes tècnics que s’han estat treballant al SEM durant 3 anys, que inclouen les necessitats canviants dels pacients i del Sistema de Salut, juntament amb una nova eina que s’ha creat en col·laboració amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (l’ICGC). Es tracta d’un mapa interactiu i dinàmic que ha estat crucial en la presa de decisions, i que integra tant criteris tècnics desenvolupats pel SEM i les dades d’actuacions fetes a Catalunya des de 2016, com dades demogràfiques i orogràfiques del territori, entre d’altres.
Aquesta eina permet determinar les posicions òptimes per les ambulàncies alhora que ajuda a decidir on reubicar o posicionar una nova ambulància al territori, per reduir el temps de resposta en situacions d’emergència i garantir una millor cobertura de la zona.
El resultat és l’increment en 46 ambulàncies de transport sanitari urgent (TSU), arribant a les 445 contractades en aquesta licitació. També s’hi inclou la contractació de quasi 311.000 hores més, cosa que permetrà una cobertura més elevada, i el nombre de professionals s’incrementa en prop de 380 Tècnics/ques en Emergències Sanitàries (TES) més.
Així que es posi en marxa, Catalunya gaudirà d’una atenció sanitària de més qualitat, més flexible, eficient i integrada amb la resta del Sistema de Salut.
Pel que fa al transport sanitari no urgent (TSNU), s’incorporen vehicles amb noves funcionalitats així com una imatge específica tant en vehicles exclusius com en uniformitat per a tots els professionals de TSNU.
També s’incorporen millores en els espais de treball i de recuperació dels professionals i millores tecnològiques que augmenten la seguretat i connectivitat en l’assistència, el que revertirà en una millora en l’atenció al pacient.
S’introdueixen millores socials i laborals dirigides als professionals. S’aposta per la formació i el desenvolupament professional i es fomenta la conciliació, la igualtat i la inclusió de la dona.



