- Un tren d’FGC, vinilat amb l’eslògan “I tu, què llegeixes?”, circula des d’avui mateix a la línia Barcelona-Vallès
- L’objectiu principal del Pla Nacional del Llibre i la Lectura és fomentar l’hàbit lector i contribuir a l’increment dels índexs de lectura, especialment en català

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Carles Ruiz Novella, i el secretari general de Cultura, Josep Maria Carreté Nadal, han presentat aquest matí la campanya per a la promoció i difusió de la lectura al transport públic ferroviari desenvolupada en el marc del Pla Nacional del Llibre i la Lectura.
Durant la seva intervenció, el president d’FGC, Carles Ruiz, ha expressat “el compromís de Ferrocarrils amb la divulgació d’iniciatives i propostes culturals que enriqueixin l’experiència de viatjar en tren de les ciutadanes i els ciutadans de Catalunya”. Ruiz ha destacat “el paper de Ferrocarrils d’unir les persones i el territori i l’oportunitat per llegir que suposa el temps d’un viatge en tren per a la descoberta i el gaudi de la literatura”.
El secretari general de Cultura, Josep Maria Carreté, ha destacat que, en el marc del Pla Nacional del Llibre i la Lectura, es vol “promoure l’hàbit lector en entorns diversos, especialment en entorns no habituals”. Carreté que, dins del Pla, ha emmarcat la campanya en l’àmbit de foment de la lectura al transport públic, ha recordat que es treballa amb el compromís d’“incrementar i consolidar els índexs i els hàbits de lectura, especialment en català”, i que per això és “fonamental apostar per campanyes com aquesta”.
La campanya, promoguda per la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) i Ferrocarrils, té com a protagonistes la periodista i humorista Ana Polo, l’actor David Selvas, la periodista Laura Rosel, el periodista i escriptor Xavier Grasset, el cantant Gerard Quintana, la nedadora Iris Tió, i la locutora i cantant Mariona Batalla, que des de l’andana o des de l’interior d’un tren recomanen llibres d’escriptores i escriptors catalans com Mercè Rodoreda, Jaume Cabré o Marta Rojals. La periodista Laura Rosel i la locutora i cantant Mariona Batalla també han assistit avui a l’acte.
Concretament, s’ha vinilat un tren de Ferrocarrils de la línia Barcelona-Vallès amb l’eslògan de la campanya “I tu, què llegeixes?”, que ha començat a circular avui mateix. FGC també difondrà la campanya a l’interior dels trens de les línies Barcelona-Vallès, Llobregat-Anoia i Lleida-La Pobla; i a través de mitjans digitals com el canal FGC, pantalles de televisió instal·lades a les andanes; o els quioscos interactius, pantalles ubicades a les estacions que emeten vídeos ininterrompudament.
Contribuir a la promoció i difusió de la lectura i el llibre en el transport públic ferroviari és un dels objectius del Pla Nacional del Llibre i la Lectura, elaborat conjuntament pels Departaments de Cultura i Educació, que recull un total de 73 mesures i que té com a objectiu principal fomentar l’hàbit lector i contribuir a l’increment dels índexs de lectura, especialment en català.
Ferrocarrils i la Institució de les Lletres Catalanes han col·laborat prèviament en diferents ocasions amb l’objectiu de promoure la literatura catalana a través d’iniciatives com el bateig de trens d’FGC amb el nom d’escriptors o escriptores i el concurs de relats breus que es convoca anualment per Sant Jordi.



