Sala de premsa

event_note Nota de premsa

La Regió Sanitària Catalunya Central impulsa una campanya per promoure el bon ús dels serveis d'urgències

  1. La iniciativa vol orientar la ciutadania sobre quin recurs assistencial utilitzar en funció de la gravetat del problema de salut i reforça el paper del 061 i de l’atenció primària com a porta d’entrada al sistema
  2. La campanya, sota el lema “No em trobo bé. Què he de fer?”, es difon amb cartelleria i canals digitals i inclou informació dels CAP, PAC, CUAP de Manresa i del servei d’urgències hospitalàries de referència
  3. Coincidint amb aquesta campanya, el CUAP Manresa ha activitat la crida anonimitzada per millorar el flux de pacients i garantir-ne la privacitat

La Regió Sanitària Catalunya Central ha posat en marxa una nova campanya informativa adreçada a la ciutadania del Bages, Berguedà, Moianès, Solsonès i Calaf amb l’objectiu de millorar l’orientació de les persones davant una necessitat urgent de salut i promoure un ús adequat dels diferents dispositius assistencials del territori.

La campanya, sota el lema “No em trobo bé. Què he de fer?”, vol facilitar informació clara i entenedora perquè la ciutadania sàpiga on adreçar-se en funció de la gravetat del problema de salut, contribuint així a una atenció més eficient, ordenada i centrada en les necessitats reals de les persones. La campanya s’emmarca en un context d’increment de la incidència de la grip registrat durant la darrera setmana, fet que comporta un augment de la demanda assistencial. En aquest sentit, la iniciativa vol evitar la tensió innecessària dels centres sanitaris, especialment dels serveis d’urgències hospitalàries, i garantir que cada persona sigui atesa en el recurs més adequat segons la seva situació clínica. El gerent de la Regió Sanitària Catalunya Central, Toni Sánchez, assenyala que “en moments d’augment de la pressió assistencial, com els associats a la circulació de virus respiratoris, és especialment important fer un ús responsable del sistema sanitari. Aquesta campanya vol ajudar la ciutadania a prendre decisions informades i a rebre l’atenció adequada en el lloc i el moment oportuns”.

El 061 i l’atenció primària, porta d’entrada al sistema

La iniciativa recorda que, davant d’un problema de salut, el primer pas recomanat és contactar amb el Centre d’Atenció Primària (CAP) de referència o trucar al 061 Salut Respon, un servei disponible les 24 hores del dia que ofereix assessorament professional i orienta sobre el recurs més adequat segons cada cas. Moltes vegades, un malestar de salut amb les indicacions adequades ja sigui del CAP o del 061, estalvia l’usuari un desplaçament innecessari.

En cas de malestar continuat i febre que faci necessari una consulta presencial, cal recordar que el lloc indicat és el Centre d’Atenció Primària on es resolen la major part dels problemes de salut comuns. L’horari habitual és de dilluns a divendres de 8 a 20 hores.

Fora d’aquest horari, la ciutadania pot adreçar-se als Punts d’Atenció Continuada (PAC)més propers, que garanteixen atenció sanitària durant les nits, caps de setmana i festius. Al territori del Bages hi ha sis PAC, situats a Artés, Cardona, Monistrol de Montserrat, Sallent, Sant Vicenç de Castellet i Súria; al Berguedà hi ha un PAC a Guardiola de Berguedà i un segon punt d’atenció tant per a malalties menys greus i greus a l’Hospital de Berga; al Moianès, un PAC a Moià; el PAC de Calaf, a l’Anoia, i al Solsonès, un PAC al Centre Sanitari del Solsonès, a Solsona. Aquests dispositius permeten donar resposta a urgències que no són greus però que no poden esperar a l’endemà, amb criteris de proximitat i equitat territorial. En aquest sentit, el gerent subratlla que “els PAC són un recurs clau de proximitat per donar resposta a urgències que no són greus però que no poden esperar a l’endemà. Fer-ne un bon ús millora l’experiència de les persones i evita desplaçaments innecessaris”. A Manresa, aquesta funció d’atenció continuada l’assumeix el CUAP Manresa, a la plaça Espanya.

Diferents recursos segons la gravetat

La campanya també posa l’accent en la necessitat de diferenciar els recursos segons la gravetat de la situació. Per a urgències menys greus, el territori disposa del Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) de Manresa, obert les 24 hores del dia. Es consideren urgències menys greus per ser ateses a un CUAP quan la persona té febre alta, dolor intens o bé sagnat; un malestar de moderat a intens; un empitjorament de malalties cròniques o conegudes o situacions urgents per a les quals no sigui previsible l’ingrés.

Per a urgències greus o situacions de risc vital, el recurs de referència és el Servei d’Urgències de l’Hospital Sant Joan de Déu de Manresa, també operatiu les 24 hores. Utilitzar cada dispositiu segons el nivell de gravetat permet reduir temps d’espera, millorar la qualitat assistencial i garantir una resposta ràpida allà a on li podran oferir la millor atenció segons la tipologia de problema de salut que presenti.”, afegeix el gerent de la Regió Sanitària Catalunya Central.

En el cas del Berguedà, a més dels centres d’atenció primària, hi ha un punt d’atenció continuada a Guardiola de Berguedà per a poder atendre aquelles situacions urgents que no revesteixen gravetat però que requereixen d’assistència presencial. En el cas de les situacions d’urgència menys greus i més greus és a dir les que al Bages es tractarien al CUAP per un costat i a l’Hospital de Manresa per l’altre, al Berguedà, tenen una porta única d’entrada al servei d’urgències ubicat a l’Hospital de Berga, inaugurat fa dos anys. Un model que també hi ha implementat amb la porta única a Osona.

Una campanya visual i de proximitat

La informació es difon mitjançant cartells informatius als centres sanitaris, equipaments públics i canals digitals, amb un format visual i accessible que inclou els principals missatges: la importància de trucar al 061, l’ús del CAP com a primera opció, la ubicació dels PAC del territori, el CUAP de Manresa i l’hospital de referència per a urgències greus. La regió sanitària també ha fet una crida a farmàcies i a ajuntaments a difondre com cal actuar en cas d’una situació de malestar en l’àmbit de salut. Amb aquesta campanya, la Regió Sanitària Catalunya Central reforça el seu compromís amb una sanitat pública propera, eficient i sostenible, alineada amb els criteris del Departament de Salut, i orientada a garantir la millor atenció possible a tota la ciutadania.

Cartell de la campanya “No em trobo bé. Què he de fer?”
Cartell de la campanya “No em trobo bé. Què he de fer?”
{"uuid":"42ead1e4-42ef-4e46-a0b4-c37de73e7db2","name":"WhatsApp Image 2025-12-19 at 13.45.46.jpeg","author":"Salut","type":"0","location":"0"}

Millores al CUAP Manresa

Coincidint amb l’inici d’aquesta campanya, el CUAP Manresa (situat a la planta baixa del CAP Bages), ha millorat la senyalització i ha refet el circuit d’atenció a l’usuari amb l’activació de la crida anonimitzada que millorarà el flux de pacients. A partir d’ara, el professional d’atenció a la ciutadania donarà a l’usuari que necessiti ser atès al dispositiu d’urgències d’atenció primària un braçalet de paper i un número imprès que permetrà garantir la privacitat de dades personals i la seguretat assistencial mentre duri la seva estada al CUAP. El número aleatori sortirà a la nova pantalla de la sala d’espera quan pugui entrar a la consulta de triatge i, també, quan hagi d’entrar a la zona d’observació. Per tant, serà el seu identificador des que arriba fins que marxa.

De cara a l’usuari, se l’avisarà a través del número assignat quan aparegui en les pantalles que identifiquen el torn i es deixarà de cridar pel nom. Per tant comporta una major privacitat de l’usuari, els professionals deixen de sortir per cridar als usuaris i es milloren els fluxos assistencials.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia