La directora general de Comerç, Dolors Batallé, acompanyada del subdirector general de Desenvolupament Comercial i Artesania, Jordi Carbonell, ha presentat avui el programa d'incentius al comerç urbà pel 2008 que preveu 12 programes, agrupats en 5 grans àmbits d'actuació
Dimarts, 5 de febrer de 2008.— El Departament d’Innovació, Universitats i Empresa ha destinat pel 2008 un total de 24,57 milions d’euros pels diferents plans d’incentius, mantenint l’esforç inversor de l’any anterior. El programad’incentius al comerç urbà pel 2008, que ha presentat avui la directora general de Comerç, Dolors Batallé, acompanyada del subdirector general de Desenvolupament Comercial i Artesania, Jordi Carbonell, preveu 12 programes d’incentius al comerç urbà, agrupats en 5 grans àmbits d’actuació que incideixen en aspectes com millorar la competitivament de les pimes en el sector, impulsar actuacions de cooperació empresarial, incidir en la millora i l’estratègia en les activitats firals o bé, entre d’altres, contribuir en el desenvolupament de les infraestructures de caràcter comercial.
En aquest marc, la directora general de Comerç, Dolors Batallé, ha assenyalat que en el programa d’incentius 2008, Comerç ha posat l’èmfasi “en aconseguir millores estratègiques, que les empreses trobin noves fórmules comercials, que facin nous plans de negoci, que hi hagi nous enfocaments en la cooperació empresarial”. Segons la directora l’objectiu és que les empreses siguin més competitives, de tal manera “que els espais comercials urbans siguin més competitius i s’aconsegueixi diferenciar el comerç urbà d’altres formats comercials de més gran superfície i situats en perifèria”. En aquest sentit a més ha assenyalat que “en la millora de l’atractivitat del centres urbans, el comerç hi juga un paper vital” .
Aquest pla d’incentius de la Direcció General de Comerç, va significar l’any 2007 un total de 2500 projectes, amb afectació directa a un total de 32.000 empreses comercials i de serveis, i una inversió generada superior als 151 milions d’euros.
Programa d’incentius al comerç 2008: En el marc del Pla de Dinamització del Comerç Urbà (PDCU) 2006-2009, el pla d’incentius 2008 preveu un total de 12 programes, agrupats en 5 àrees d’actuació:
1.- Àmbit de Suport a l’empresa Comercial i de Serveis
o Programa Pime Comercial i de Serveis
o Programa Establiment
o Programa Centrals de compra i Serveis
o Programa Sectors Agrupats
· 2.- Àmbit de Cooperació empresarial Territorial:
o Programa Singularització
o Programa Comerç i Ciutat
o Programa Centres i eixos Comercials Urbans
o Programa Dinamització de Mercats
· 3.- Àmbit de Millora de les Infraestructures de Caràcter Comercial
o Programa Mercats
o Programa Espai Urbà
· 4.- Àmbit firal:
o Programa de Millora i estratègia en les Activitats Firals
· 5.- Àmbit de comercialització Agroalimentària
o Programa de foment en al comercialització agroalimentària
La dotació pressupostària pel pla d’incentius 2008 es la següent:
ÀMBIT/PROGRAMES | DOTACIÓ 2008 |
Suport a l’empresa Comercial i de Serveis | |
Pime Comercial i de Serveis | 3.000.000,00 |
Establiment | 6.800.000,00 |
Sectors Agrupats | 525.000,00 |
Centrals de Compres | 600.000,00 |
Total | 10.925.000,00 |
Cooperació Empresarial Territorial | |
Singularitat | 500.000,00 |
Comerç i Ciutat | 3.400.000,00 |
Eixos Comercials Urbans | 450.000,00 |
Dinamització de Mercats | 500.000,00 |
Total | 4.850.000,00 |
Infraestructures de Caràcter Comercial | |
Mercats | 3.200.000,00 |
Espai Urbà | 4.000.000,00 |
Total | 7.200.000,00 |
Firal | |
Millora i Estratègia en Activitats Firals | 600.000,00 |
Total | 600.000,00 |
Agroalimentari | |
Comercialització Agroalimentària | 1.000.000,00 |
Total | 1.000.000,00 |
TOTAL PROGRAMES | 24.575.000,00 |
Detallats per àmbits:
1.- Àmbit de Suport a l’empresa Comercial i de Serveis:
· Programa Pime Comercial i de Serveis: La finalitat d’aquesta línia d’incentius és definir o redefinir el pla estratègic del negoci amb l’objectiu de millorar competitivament en el sector de referència. Dins aquest programa es proposen 8 línies d’actuació:
o Definició del model de negoci o fórmula comercial: sónprojectes de definició estratègica i operacional de la unitat de negoci detallista d’una nova empresa sucursalista, o de redefinició d’empreses ja en funcionament. La direcció general de comerç subvenciona fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 20.000€ i fins al 10% per inversions d’implementació en actius fixos amb un màxim de 50.000€.
- Millora de la fórmula comercial: És un projecte de definició estratègica i operacional d’un àmbit concret de la unitat de negoci detallista d’empreses ja en funcionament. La quantia a subvencionar és fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 10.000€ i fins al 10% per inversions d’implementació en actius fixos amb un màxim de 25.000€.
- Expansió territorial: Consisteix en projectes de creixement de l’empresa en nombre d’establiments oberts al públic. Se subvencionarà fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 15.000 € i fins al 10% per inversions en noves obertures en establiments propis, amb un màxim de 25.000 €. En aquesta iniciativa, per a projectes d’ expansió en franquícia, les empreses sol·licitants disposaran d’ un mínim de dos establiments propis.
- Organització interna i qualitat : Són projectes de millora de la gestió en qualitat en l’ organització i la producció de serveis de l’ empresa.Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Comerç subvencionarà fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 10.000 €.
- Gestió de marca: Amb l’objectiu d’incrementar la notorietat o reposicionament de la marca de canal, se subvencionarà fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 10.000 €.
- Projectes de tecnologies de la informació i de la comunicació: La finalitat és la incorporació i millora de les tecnologies de la informació i de la comunicació per tal d’impulsar la innovació en els processos del negoci. La quantia a subvencionar és fins al 50% amb un màxim de 4.000 € per a projectes web d’ inversió mínima 3.000 € IVA apart i fins al 50% amb un màxim de 11.000 € per a la resta de projectes TIC d’ inversió mínima 3.000 €.
- Logística: Per a projectes de millora de l’àrea logística i d’aprovisionament se subvencionarà fins el 50% per consultoria externa amb un màxim de 15.000 €.
- Internacionalització: Es contempla estudis d’expansió a l’exterior i projectes d’obertura d’establiments propis. Amb aquest objectiu, la Direcció General de Comerç subvenciona fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 20.000 € i fins al 25% per inversions d’implementació en actius fixos amb un màxim de 50.000€. L’empresa sol·licitant haurà de tenir 2 punts de venda en funcionament i una facturació superior a 500.000 €.
Es podran acollir a aquest programa petites i mitjanes empreses (fins 250 treballadors i màx. 50 M € facturació) detallistes i de serveis personals (tintoreries, bugaderies, neteja i reparació de calçat, sargit i reparació de roba, perruqueries i salons d’estètica i bellesa, serveis fotogràfics i copisteries i arts gràfiques, serveis de menjar preparat i càtering), amb establiment a peu de carrer.
- Programa Establiment: Es tracta d’un programa que vol incentivar la rendibilitat dels punts de venda i l’adequació dels establiments comercials per a la millora competitiva tant en el territori com en el sector en què es troben integrats. La iniciativa contempla dos vies d’actuació:
- Optimització dels resultats econòmics d’un punt de venda: És una proposta de mesures concretes a aplicar a un punt de venda per millorar la seva rendibilitat i eficiència. Se subvencionarà fins al50% per consultoria externa amb un màxim de 1.500 €.
- Reformes de millora de l’establiment comercial : Es contempla en aquesta línia reformes de l’espai d’ atenció al públic, de la imatge exterior de l’establiment i de l’obrador adjacent a la sala de vendes. La quantia a subvencionar és, en el cas de supòsits generals fins al 20% per inversions en actius fixos amb un màxim de 8.000 € per establiment, i en el cas de supòsits especials fins al 30% per inversions en actius fixos amb un màxim de 12.000 € per establiment. La inversió mínima és de 15.000,00 € i per als titulars d’ empreses de venda no sedentària, la inversió mínima serà de 10.000 €.
Aquest programa d’incentius està obert a petites empreses comercials (fins 50 treballadors i màx. 10 M € facturació) detallistes i de serveis personals (tintoreries, bugaderies, neteja i reparació de calçat, sargit i reparació de roba, perruqueries i salons d’estètica i bellesa, serveis fotogràfics i copisteries i arts gràfiques, serveis de menjar preparat i càtering) amb establiment a peu de carrer.
- Programa Centrals de compra i Serveis: El programa consisteix en definir estratègies de millora de l’ eficiència i la rendibilitat de les empreses associades a una centrals de compres d’ un mateix sector. Proposa 3 línies d’actuació:
- Estudis de viabilitat d’una nova central i pla estratègic : Anàlisi de viabilitat de creació de noves centrals de compres i serveis, de projectes de captació d’associats i pla estratègic a 3 anys. Se subvencionarà fins al 50%, amb un límit de 20.000 euros del cost de la consultoria externa per als plans de viabilitat i estratègic de la nova central, incloses les despeses de divulgació del pla de creació als associats i futurs associats, i fins a 25.000 euros a l’any pel cost de lloguer de la seu social i de la nòmina del gerent fins al 3r any des de la data de constitució.
- Millores i evolució en àrees funcionals: Són projectes d’optimització del funcionament de centrals en les seves diferents àrees. La quantia a subvencionar és fins al50% per consultoria externa amb un màxim de 20.000 €.
- Projectes de tecnologies de la informació i de la comunicació: Consisteix en la incorporació i millora de les tecnologies de la informació i de la comunicació per tal d’impulsar la innovació en els processos del negoci. Amb aquesta finalitat, la Direcció General de Comerç subvencionarà fins al 50% amb un màxim de 4.000 € per a projectes web d’ inversió mínima 3.000 €, i fins al 50% amb un màxim de 11.000 € per a la resta de projectes TIC d’ inversió mínima 3.000 € .
Pel que fa als beneficiaris d’aquesta línia d’incentius, ho poden ser les Centrals de Compres i Serveis.
- Programa Sectors Agrupats: La finalitat d’aquest programa és definir estratègies de millora de l’ eficiència i la rendibilitat de les empreses associades a un grup sectorial. Les principals línies de treball són:
- Plans estratègics de definició i implementació de tipologies de model de negoci: Amb aquesta iniciativa es vol definir models de negoci competitius en el sector de referència i el conjunt de polítiques a endegar per part del col·lectiu de comerciants implicats i l’entitat que els agrupa. Se subvencionarà fins al 50% per consultoria externa amb un màxim de 30.000 € i fins a 50% de la retribució del gestor del pla, amb un màxim de 15.000 €.
- Definició de serveis comuns a prestar per part de l’entitat cap als seus associats : Són projectes de posada en valor dels serveis oferts per les entitats de representació sectorial als seus associats o agremiats. La quantia a subvencionar és fins al 50% per l’ estudi i el pla d’ actuació amb un màxim de 7.500 €.
- Projectes de tecnologies de la informació i de la comunicació: Amb l’objectiu d’incorporar i millorar les tecnologies de la informació i de la comunicació per tal d’impulsar la innovació en els processos del negoci, se subvencionarà fins al 50% amb un màxim de 4.000 € per a projectes web d’inversió mínima 3.000 € i fins al 50% amb un màxim de 11.000 € per a la resta de projectes TIC d’ inversió mínima 3.000 €.
- Campanyes singulars de comunicació i promoció per a la diferenciació i posada en valor de productes o serveis: Consisteix en el disseny i llançament d’ una campanya singular de comunicació i promoció amb l’objectiu de millorar el posicionament competitiu de l’ oferta d’ un sector que hagi realitzat un projecte de diferenciació qualitativa de la seva oferta. Amb aquesta finalitat se subvencionarà fins al 50% per el disseny i llançament de la campanya, amb un màxim de 10.000€. Es valorarà en la quantificació de l’ incentiu el grau de representativitat sectorial del sol·licitant.
Es podran acollir a aquest programa agrupacions d’ empreses d’ un mateix sector d’oferta, gremis i associacions de caràcter sectorial (s’ exclouen les associacions territorials i els fabricants i majoristes sense establiments detallistes)
2.- Àmbit de Cooperació empresarial Territorial:
- Programa Singularització:L’objectiu d’aquest programa és consolidar una oferta bàsica en municipis de menys de 5.000 hab., i impulsar actuacions de singularització que tinguin com a motor el comerç i que esdevinguin un símbol d’identitat del municipi, alhora que serveixen per atraure perfils de demanda esporàdics. Les actuacions subvencionables són aquelles activitats adreçades a potenciar la singularitat i les accions adreçades a millorar el proveïment de la població.
La quantia a subvencionar és fins al 60% del cost de les infraestructures necessàries per a realitzar l’acció (màxim de 6.000 €) i fins al 60% del cost en comunicació i difusió de l’acció (màxim de 6.000 €). L’aportació a un mateix beneficiari no podrà excedir de 12.000 €, excepte que el nivell d’afectació del projecte sigui supramunicipal.
Es podran acollir associacions de comerciants, ens locals i agrupacions de municipis
- Programa Comerç i Ciutat: la finalitat d’aquesta línia d’objectius és desenvolupar projectes comercials en zones urbanes amb una concentració comercial mitjana, reduïda o dispersa, amb vocació de donar servei als residents i millorar la qualitat de vida dels mateixos, atreure l’interès esporàdic dels no residents i consolidar una oferta comercial integrada en un espai territorial delimitat. Les principals actuacions a subvencionar són:
- Projectes de millora social i de l’entorn urbà fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €) i fins el 50% per a l’implantació de serveis (màxim 20.000€).
- Projectes de millora mediambiental, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €) i fins el 50% per a la implantació de serveis (màx. 20.000).
- Projectes TIC, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €), fins el 50% per la compra de hardware (màx. 8.000 € ), fins el 50% per la compra de software (màx. 5.000 €), fins el 50% per la creació pàgina web (màx. 2.000 €) i fins el 50% per altres tipus de projectes TIC (màx. màx. 8.000 €).
- Projectes que busquin atraure la demanda turística, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €)Fins el 50% per comunicació i difusió (màx. 10.000 €).
- Despeses d’estructura, gestió i assessorament, fins al 50% del cost del gerent /dinamitzador (màx. 15.000 €),fins el 50% del cost de formació del gerent (màx. 2.000 €), fins al 50% del cost suport administratiu (màx. 6.000 €) i fins el 50% del cost de la consultoria externa (màx. 3.000 €).
- Accions de formació als associats, fins al 50% per a la realització de jornades (màx. 2.000 €).
- Projectes de comunicació i promoció de l’oferta, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €)i fins el 50% per comunicació i difusió (màx. 10.000 €).
Els beneficiaris poden ser associacions de comerciants i estructures creades per a aquesta finalitat i de caràcter territorial. Cal tenir en compte que l’aportació a un mateix beneficiari no podrà excedir de 40.000 €, excepte que el nivell d’afectació del projecte sigui supramunicipal.
- Programa Centres i eixos Comercials Urbans: Amb aquest programa es vol impulsar projectes on les activitats econòmiques d’un espai delimitat es posen d’acord per invertir de manera col·lectiva en un pla de treball delimitat temporalment a cinc anys, avaluable i que contribueixi a transformar l'àrea d’una manera global. Amb aquest objectiu, la Direcció General de Comerç, subvencionarà fins a 40.000 € anuals el primer any més costos de diagnosis i fins a 100.000€ per un període màxim de 5 anys.Les principals actuacions a subvencionar són:
- Projectes innovadors, fins el 50% per a la implantació de projectes (màx. 25.000 €).
- Despeses d’estructura, gestió i assessorament, fins al 50% per al cost del gerent /dinamitzador (màx. 15.000 €) i fins el 50% per cost de formació del gerent (màx. 2.000 €).
- Despeses de diagnosis, fins al 100% per al cost de la diagnosis (màx. 30.000 €).
Es poden acollir a aquests incentius associacions de comerciants, i entitats creades expressament per a la creació i gestió de la gerència del centre o eix comercial urbà.
- Programa Dinamització de Mercats: L’objectiu d’aquesta línia d’incentius és Consolidar una oferta de qualitat en els mercats municipals, fomentar accions que donin valor afegit a l’acte de la compra en termes de servei al consumidor i contribuir a la comercialització dels productes agroalimentaris catalans de qualitat.Les principals actuacions subvencionables són:
- Accions de servei al consumidor, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €), fins el 50% per a la implantació de serveis (màx. 10.000€).
- Projectes de comunicació i promoció de l’oferta, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €) i fins el 50% per comunicació i difusió (màx. 10.000 €).
- Despeses d’estructura, gestió i assessorament, fins al 50% per al cost del gerent /dinamitzador (màx. 15.000 €), fins el 50% per cost de formació del gerent (màx. 2.000 €), fins al 50% per cost suport administratiu (màx. 6.000 €) i fins al 50% de les despeses de consultoria (màx. 3.000 €).
- Projectes TIC, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €), fins el 50% per la compra de hardware (màx. 8.000 € ), fins el 50% per la compra de software (màx. 5.000 €), fins el 50% per la creació pàgina web (màx. 2.000 €) i fins el 50% per altres tipus de projectes TIC (màx. 8.000€).
- Projectes de millora mediambiental, fins al 50% per a la realització d’estudis (màx. 3.000 €), fins el 50% per a la implantació de serveis (màx. 20.000).
Els beneficiaris poden ser associacions de comerciants, estructures empresarials creades expressament per dinamitzar el mercat municipal i els ens locals, en cas de no existir associació de comerciants o en cas que aquestes deleguin expressament en les corporacions locals. Cal tenir en compte que L’aportació a un mateix beneficiari no podrà excedir de 30.000 €.
3.- Àmbit de Millora de les Infraestructures de Caràcter Comercial:
- Programa Mercats: L’objectiu d’aquest programa és impulsar la remodelació dels mercats municipals per millorar-ne la competitivitat i fomentar-ne el paper de pol d’atracció comercial dinamitzador del seu entorn urbà, com també té la finalitat de construir nous mercats municipals en zones amb dèficit d’oferta de quotidià alimentari.
Les actuacions subvencionables són la construcció d’un nou mercat municipal, la Remodelació integral, la parcial i la millora en mercats privats on no n’hi ha de municipals. La quantia a subvencionar és Fins al 50% del cost dels estudis (màxim de 15.000 €), fins al 30% de la inversió en remodelacions integrals (màx. 300.000 €), i fins al 15% de la inversió en reformes parcials (màx. 100.000 €). L’aportació a un mateix beneficiari no podrà excedir de 300.000 €.
Es poden acollir a aquests incentius els ens locals i associacions de comerciants.
- Programa Espai Urbà: Amb la finalitat d’impulsar la millora de l'urbanisme comercial per afavorir els espais de concentració comercial en cadascuna de les seves funcions econòmiques, la Direcció General de comerç contempla diverses actuacions subvencionables la millora dels mercats de marxants, la millora de l’espai urbà en zones d’elevada concentració comercial, senyalització estable de l’espai urbà amb finalitat comercial i accessibilitat i condicionament d’espais d’aparcament.
Amb aquest objectiu se subvencionarà fins al 50% del cost dels estudis (màx. 15.000€), fins al 50% del cost de millora mercat de marxants (màx. 60.000 €), fins al 30% de la inversió en remodelació de l’espai urbà (màx. 300.000 €), fins al 50% de la inversió en senyalització (màx. 30.000 €), fins al 50% de la inversió per aparcament (màx. 60.000 €). Cal tenir en compte que l’aportació a un mateix beneficiari no podrà excedir els 300.000 €.
Es podran acollir a aquests incentius els ens locals.
4.- Àmbit firal:
- Programa de Millora i estratègia en les Activitats Firals: L’objectiu d’aquest programa d’incentius és afavorir la investigació sobre els sectors econòmics de Catalunya promotors d’activitats firals, promoure la realització de treballs que plantegin millores de la qualitat en els serveis firals dels organitzadors, incidint en el camp de la seguretat, millora de la gestió i la dinamització de l’economia local.La Direcció General de Comerç subvencionarà en aquest àmbit:
- Accions per a estudis d'estratègia i prospecció en l'àmbit de les activitats firals, fins al 50% per estudis de millora de la gestió i desenvolupament de l'organització, de posicionament de la fira-mercat i de prospecció de nous sectors (màx. 15.000 €).
- Accions de promoció i millora dels serveis firals, fins el 50% per a jornades informatives i activitats paral·leles (màx. 1.000 €), i fins el 50% per la implantació i adaptació de noves tecnologies en l’àmbit de la gestió, i per a la millora i en la innovació de l'organització per part d’un professional (màx. 6.000 €).
- Accions per a la millora de recintes firals, fins el 50% per a la millora de les instal·lacions de serveis firals (màx. 90.000 €), només en el cas de recintes firals fixos, i fins el 50% per a la implantació física de plans de senyalització, tant d'àmbit exterior com interior del recinte (màx. 12.000 €), sempre que hi hagi un estudi previ.
Els beneficiaris poden ser entitats organitzadores inscrites i acreditades en el Registre d'Activitats Firals, les associacions i altres ens relacionats amb activitats firals.
5.- Àmbit de comercialització Agroalimentària
- Programa de foment en la comercialització agroalimentària: Es destina per aquest programa un total d’1 milió d’euros, amb la voluntat d'actuar directament en la millora de la comercialització de les produccions agroalimentàries, amb la doble finalitat de millorar la rendibilitat del productor, i incrementat la competitivitat del petit detallista mitjançant l'especialització en el seu punt de venda, a la vegada que es vol sensibilitzant i estimular al consumidor final.