El director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, presentarà a Xangai la primera guia turística de Catalunya en xinès.

Turisme de Catalunya comença avui a la Xina una missió empresarial amb deu empreses turístiques catalanes dels sectors de l’allotjament, la intermediació, el transport i les activitats complementàries, entre d’altres.

Les ciutats de Beijing (avui), Chongquing (demà, 14 de març) i Hangzhou (16 de març) acullen tres workshops organitzats per Turisme de Catalunya on s’han convocat 130 operadors turístics xinesos. Totes les agències de viatges participants, tant xineses com catalanes, tenen l’autorització pertinent emesa pel govern d’aquest país per treballar com a emissores i receptives, respectivament.

L’objectiu d’aquestes jornades comercials és donar l’oportunitat a les empreses catalanes de posicionar-se en un mercat emissor de gran potencial com és el xinès. Turisme de Catalunya té presència estable en aquest mercat des del mes de maig de 2005 amb l’obertura d’un Centre de Promoció Turística a Beijing. Des d’aquesta oficina, es treballa en l’elaboració d’informes sobre el mercat emissor xinès que permetin obtenir una radiografia de les seves necessitats i adaptar-ne l’oferta catalana.

Primera guia turística de Catalunya en xinès 

Aquestes trobades professionals tenen lloc una setmana abans de la celebració de la fira turística WTF, que té lloc a Xangai del 22 al 25 de març. El director general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Joan Carles Vilalta, assistirà a aquest saló on el mateix dia 22 presentarà la primera guia turística dedicada exclusivament a Catalunya en xinès.

La publicació és fruit de l’acord de col·laboració entre Now Books (empresa del Grup Cultura 03), Turisme de Catalunya i Jinan University Press. El projecte es va endegar el 2006 i Turisme de Catalunya ha participat en les revisions de continguts. L’objectiu d’aquesta iniciativa editorial és oferir, tant als turistes com als professionals del sector turístic xinès, una eina de consulta en la seva llengua per conèixer els principals elements de l’oferta catalana. Aquesta guia, a més, permetrà ampliar l’àmbit d’interacció dels turistes xinesos amb la destinació catalana que, actualment, es basa en la ciutat de Barcelona, fent possible la descoberta de la resta de marques turístiques.

Un cop formalitzades les corresponents autoritzacions de publicació per part del Govern xinès, els 20.000 exemplars de la guia seran distribuïts per Now Books, a mode de test de mercat, a través de l’editorial de la Universitat d’Estudis Estrangers de Guandong. Inicialment, la publicació es distribuirà amb caràcter promocional entre els principals turoperadors xinesos i agències de viatges xineses receptives. A banda, també es farà arribar a la primera promoció de guies turístics oficials en llengua xinesa, a institucions vinculades a la Xina i a mitjans de comunicació especialitzats i revistes de viatges.

Sota el títol Barcelona. Les millors 40 rutes per Catalunya, la guia està estructurada en itineraris i orientada específicament al mercat xinès gràcies a la col·laboració de la Universitat de Guandong. Al llarg de 400 pàgines es descriuen 7 rutes centrats en la ciutat de Barcelona i 33, dedicades a la resta de Catalunya. Aquesta fórmula està pensada per vincular la marca que millor coneixen els xinesos –Barcelona-, amb tot el territori català.

L’edició d’aquesta guia així com l’organització dels workshops formen part del pla específic de promoció a la Xina que Turisme de Catalunya va presentar ara fa un any amb l’objectiu d’incrementar el nombre de turistes xinesos.

El pla contempla diverses iniciatives dins dels àmbits de la promoció, la difusió i la formació com ara l’organització de viatges de premsa i familiarització i l’acord de col·laboració entre la Direcció General de Turisme i la Casa Àsia que ha permès la titulació de 20 guies oficials en llengua xinesa.

Algunes dades sobre el mercat xinès

Els aproximadament 1.300 milions d'habitants de la Xina resulten un mercat molt atractiu en molts sentits, i en el turístic es convertirà en una de les fonts de turistes més important del món. Segons les xifres de l’Organització Mundial del Turisme (OMT), la Xina és un dels principals mercats emissors d’Àsia, amb un total de 31 milions de viatges a l’estranger l’any 2005. L’OMT, a més, preveu que l’any 2020 arribi als 100 milions.

Les destinacions més visitades pels xinesos són a l’Àsia i al pacífic (Hong Kong, Macao, Tailàndia i Singapur) mentre que Austràlia i Nova Zelanda són destinacions d’una popularitat creixent. Pel que fa a Europa, Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit són els països que fins ara reben més turistes xinesos. Les compres, el paisatge i les tradicions són alguns dels atractius que més interessen al turista xinès.

El perfil d’aquest turista és el d’un professional o executiu d’entre 35 i 54 anys, que viatge per motius d’oci amb una estada d’aproximadament 11 dies i s’allotja en un hotel de 3-4 estrelles. Els turistes xinesos provenen de les grans ciutats que tenen una renda elevada per càpita com poden ser Beijing, Xangai, Tianjin i Zhejiang.