Innovació, Universitats i Empresa

L'Observatori de Mercats Exteriors (OME) del COPCA dedica el primer dels seus estudis d'anàlisi i prospectiva a les 'Tendències en el sector de components d'automoció a Europa de l'Est i la Xina'

El COPCA ha presentat avui el primer d'una sèrie d'estudis d'anàlisi i prospectiva sobre tendències sectorials i de mercats elaborat per l'Observatori de Mercats Exteriors (OME).

query_builder   19 abril 2007 17:47

event_note Nota de premsa

L'Observatori de Mercats Exteriors (OME) del COPCA dedica el primer dels seus estudis d'anàlisi i prospectiva a les 'Tendències en el sector de components d'automoció a Europa de l'Est i la Xina'

El COPCA ha presentat avui el primer d'una sèrie d'estudis d'anàlisi i prospectiva sobre tendències sectorials i de mercats elaborat per l'Observatori de Mercats Exteriors (OME).


Segons l'estudi, la indústria mundial de l'automòbil tendeix a desplaçar-se cap els mercats emergents, trobant en els països de l'Europa de l'Est i de la Xina els principals focus de creixement potencial, tant pel que fa a la producció com al consum.

Aquesta iniciativa s'emmarca en el Pla per a la Internacionalització del sector de l'automoció 2006-2007 desenvolupat pel COPCA i persegueix l'objectiu d'identificar i apropar les empreses del sector a mercats de referència.

El  Consorci de Promoció Comercial de Catalunya (COPCA), organisme adscrit al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, ha presentat avui el primer d’una sèrie d’estudis d’anàlisi i prospectiva de tendències sectorials i de mercats elaborat per l’Observatori de Mercats Exteriors (OME): ‘Tendències en el sector de components d’automoció a l’Europa de l’Est i la Xina’.

Primer estudi d’anàlisi i prospectiva de l’OME: el sector els components de l’automoció als països de l’Europa de l’Est i la Xina

Segons les conclusions de l’estudi, la indústria de l’automòbil tendeix a desplaçar-se cap els mercats emergents, trobant als Països de l’Europa de l’Est i Xina com a principals focus de creixement potencial, tant pel que fa a producció com a consum.

Aquestes conclusions s’han presentat avui en una jornada a la seu del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa. La presentació ha estat a càrrec del soci director de Inter·ben Consulting, Pedro Nueno, i ha comptat amb la participació d’experts del COPCA com la cap de l’Obsevatori de Mercats Exteriors (OME) del COPCA, Maite Ardèvol, el consultor de Polítiques Sectorials, Marc Sansó, i la responsable del servei de Diversificació Exterior, Montserrat Mont, així com de 50 empresaris del sector.

- Països de l’Europa de l’Est

L’elevat grau de desenvolupament i consolidació de la indústria automobilística en els països pioners de l’Europa de l’Est, com Polònia, República Txeca, i més recentment Eslovàquia, Hongria i Romania, i els moviments d’algunes empreses multinacionals del sector, està fent entreveure l’inici d’una nova onada d’expansió de la indústria cap a regions més orientals en busca de costos encara més baixos.

En aquesta ampliació fronterera de la indústria destacarien Ucraïna, Kazakhstan, i sobretot, Rússia com a països amb major grau d’interès per part de les empreses del sector. En el cas rus, l’objectiu estratègic però no estaria tant en la seva utilització com a plataforma de producció orientada a l’exportació cap els mercats occidentals, sinó en el seu mercat intern, donat el seu potencial i el previsible augment de la classe mitjana en els propers anys.

- La Xina

Al fort creixement de la indústria d’automoció a la Xina —empesa fins ara per la creixent demanda interna—, en els propers anys s’afegirà un nou impuls derivat de la millora de les infraestructures, els nivells creixents de qualitat i contingut tecnològic i el procés de maduració del sector, que es traduirà en una major inserció de Xina en les xarxes globals de subministrament.

A més, la pressió alcista dels salaris en les províncies costaneres i els forts incentius dels governs d’algunes regions de l’interior semblen anticipar una tendència d’expansió de la indústria cap a l’interior del país en la que destacarien les províncies de Hubei i Gansu.

Conclusions

Aquesta irrupció dels països emergents de baix cost als mercats mundials de components, tindrà efectes importants per als proveïdors a tot el món. Malgrat que Catalunya té una indústria de components desenvolupada, aquesta nova realitat, i el fet de que el pol d’atracció d’inversions a Europa es desplacin cap a l’Est, eleva el risc potencial de deslocalització. Per tant, és essencial per a la supervivència del sector que les empreses impulsin les seves estratègies de futur i s’anticipin al canvi radical que viurà la indústria a nivell global en el futur.

Amb aquesta finalitat, l’estudi ofereix una perspectiva de les tendències previsibles en el mercat global de l’automoció, així com una breu guia d’actuació als mercats de la Xina i de l’Europa de l’Est, amb informacions bàsiques d’interès per a una implantació o d’altres opcions d’internacionalització, en funció de les característiques estructurals i de funcionament de la indústria en cada regió.

Estudis de l’OME d’anàlisi i prospectiva sobre tendències sectorials i de mercats

Aquest estudi és el primer d’una sèrie que, periòdicament, farà públics l’OME amb  l’objectiu principal de contribuir a planificar les estratègies empresarials, a definir polítiques proactives i a dotar les empreses d’eines de reflexió i orientació que permetin augmentar la seva competitivitat internacional. Aquesta iniciativa de l’OME és fruit d’un projecte col·laboratiu que aplega diferents experts, analistes, grups de reflexió i institucions entorn l’anàlisi del futur i de les noves realitats.

En aquest sentit, l’Observatori de Mercats Exteriors (OME) del COPCA aporta elements essencials per afavorir que Catalunya sigui pionera en la seva capacitat d’anticipació, i per tant, de millorar la resposta als reptes que avui planteja la internacionalització.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia