L’acte l’ha presidit el conseller Joan Carretero i han signat el Conveni la secretària d’Administració i Funció Pública, Rut Carandell, per part de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, i Vicenç Cantos, Ramon Cebrian i Juan Carlos Gallego, en representació de les organitzacions sindicals de la comissió negociadora (IAC, UGT i CC.OO., respectivament).
El Conveni, resultat de l’acord unànime de les parts negociadores, té per finalitat regular les condicions de treball de prop de 9.500 empleats públics que presten serveis a tots els departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya en règim laboral de totes les categories professionals.
El nou Conveni innova i millora les condicions de treball del personal laboral en relació amb:
La definició de les categories professionals
L’establiment d’àrees funcionals
La selecció i provisió de llocs de treball
La promoció professional i la mobilitat
Les situacions administratives
Les polítiques socials
Les retribucions econòmiques
Cal destacar que el Conveni ha tingut la voluntat de millorar per primer cop les condicions laborals d’alguns col•lectius específics. En aquest sentit, s’ha acordat la reclassificació professional d’entre 900 i 1.000 treballadors i treballadores, que suposen un 10% de tot el personal laboral de l’Administració, i que beneficia les categories professionals fins ara amb unes retribucions més baixes.
Així mateix, s’acorda habilitar a partir de la signatura del Conveni un fons addicional, equivalent al 0,5% anual de la massa salarial del personal laboral, per portar a terme actuacions determinants per millorar l’eficàcia i la qualitat en la prestació dels serveis públics i per impulsar-ne la modernització d’una manera decidida.
La vigència del VI Conveni col•lectiu únic és de cinc anys a comptar de l’1 de gener de 2004 i, per tant, finalitzarà el 31 de desembre de 2008.
• Principals millores introduïdes en la proposta del VI Conveni únic i que comporten el repartiment dels fons addicionals (més del 2%)
Millores que afecten tots els col•lectius
1. Per als supòsits de creació d’un empresa pública o de transferències de serveis: previsió d’aplicació del Conveni als treballadors de les empreses públiques que es creïn durant la vigència del Conveni i previsió que en aquest cas els treballadors fixos puguin ser recol•locats en un altre lloc de l’Administració o, si això no es possible, quedar en situació d’excedència per incompatibilitat.
2. Encàrrecs de treballs de categoria superior: previsió d’efectuar un procés de selecció intern entre els treballadors.
3. Regulació dels canvis de lloc de treball per motius de salut.
4. Incorporació de les àrees de funcions i increment de les possibilitats de promoció professional mitjançant la participació en concursos de canvi de destinació sense límit de grup professional; homogeneïtzació dels temaris i de les proves en les convocatòries d’accés que efectuen els diferents departaments a places d’igual categoria professional.
5. Garantia de mobilitat i de promoció professional dels treballadors en categories per funcionaritzar i a extingir, mitjançant la previsió de concursos de canvi de destinació restringits per a les places d’aquestes categories que quedin vacants.
6. Regulació del sistema de participació en concursos dels treballadors fixos amb discapacitat derivada de retard mental.
7. Incorporació d’una clàusula per la qual s’aplica al personal laboral qualsevol millora retributiva o clàusula de revisió salarial que s’acordi per al personal funcionari d’administració i tècnic.
8. Increment del 40% de l’import del plus de diumenges i festius i del plus de rotació de torns.
9. Jornada de treball: increment de 20 a 30 minuts en la pausa dins de la jornada de treball en jornades superiors a 8 hores.
10. Incorporació de tots els permisos i llicències que s’apliquen al personal funcionari en virtut de les darreres modificacions normatives.
11. Increment de les possibilitats de reingrés del personal excedent a totes les categories incloses dins d’una àrea professional, siguin o no del mateix grup professional.
12. Increment dels supòsits que donen dret a l’excedència forçosa i incorporació de tots els supòsits que preveu la normativa de personal funcionari per a la situació de serveis especials.
13. Regulació de la jubilació forçosa, supeditada al compromís de convocar anualment les places de plantilla ocupades temporalment.
14. Incorporació de premis, consistent en el gaudiment de dies addicionals de vacances per anys de serveis prestats.
15. Incorporació d’una referència a l’IPC de Catalunya en les condicions econòmiques del Conveni.
16. Modificació del complement d’homogeneïtzació per un nou complement de grup que afecta tots els laborals del Conveni.
17. Increment a 20 dies del període d’extinció contractual per entendre una relació com a continuada a l’efecte de reconeixement de serveis prestats.
18. Creació d’un grup de promoció professional per analitzar altres sistemes de promoció professional d’aplicació al personal laboral, creació d’un grup per analitzar la situació contractual del personal temporal i creació d’un grup per analitzar les condicions de treball del col•lectiu de xofer de representació.
Millores que afecten col•lectius específics:
1. Incorporació dels complements de comandament i de llocs de treball acordats entre els departaments i els seus comitès. Es milloren col•lectius dels departaments de Justícia; Interior; Educació; Salut; Agricultura, Ramaderia i Pesca; Benestar i Família, i Medi Ambient i Habitatge.
2. Reclassificació professional dels següents col•lectius (entre 900 i 1.000 treballadors): oficials administratius i analistes, del C2 al C1; oficials de 2a, del D2 al D1; telefonistes i recepcionistes, del D2 al D1; cambreres-netejadores, ajudants de cuina-netejadores i ajudants d’oficis (excepte forestals i serveis generals), de l’E al D2.
3. Incorporació d’un annex específic per als professors d’INEFC.



