La futura llei es proposa regular l’estatut del càrrec electe local amb totes les determinacions que permetin el lliure exercici del càrrec, així com l’establiment d’una remuneració màxima pel treball dut a terme pels càrrecs electes dels ajuntaments.
Joan Carretero ha destacat que l’activitat legislativa per determinar unes taules de retribucions salarials d’alcaldes i regidors ha estat inexistent malgrat que la llei estableix que hi ha d’haver uns límits. Ara, la nova llei amb què treballa el Departament preveu que un acord del Ple de cada ajuntament determini quines persones gaudeixen de dedicació exclusiva o parcial i quina és la retribució que han de percebre. Aquesta retribució no podrà excedir uns límits màxims segons l’escala poblacional.
Aquests indicadors no poden obviar els municipis en els quals concorrin circumstàncies especials, per exemple, municipis amb població estacional, que impliquin una major dedicació. En aquests supòsits el Departament de Governació i Administracions Públiques, d’acord amb la Comissió de Govern Local de Catalunya, podrà determinar les retribucions dels càrrecs electes atenent aquestes circumstàncies.
A més, es preveu que en el cas de municipis amb població inferior a 2.000 habitants que no tinguin cap dedicació, el Govern de la Generalitat transferirà una quantitat fixa de recursos per compensar els càrrecs electes per la tasca desenvolupada.
Per altra banda, es preveu que en l’exercici del seu càrrec, els membres de les entitats locals hauran d’observar les normes d’incompatibilitats establertes a la normativa vigent. Això implica que els regidors i els alcaldes que percebin una remuneració fixa estaran subjectes durant l’exercici del seu mandat al règim d’incompatibilitats per als alts càrrecs.
Aquests són alguns punts exemplificadors dels treballs que el Departament de Governació i Administracions Públiques ha iniciat en matèria de drets i deures dels electes locals. Entre altres mesures s’inclouen també:
- El dret dels electes a obtenir tots els antecedents, les dades o les informacions en poder dels serveis de l’entitat, així com la documentació íntegra de tots els assumptes inclosos en l’ordre del dia de les sessions dels òrgans col•legiats.
- El dret a formular preguntes i propostes de resolució que han de ser incloses en l’ordre del dia si són presentades abans de la convocatòria.
- Els drets laborals de permanència en el centre de treball públic o privat durant el període del seu mandat i la disposició del temps indispensable per al compliment de l’exercici del càrrec electiu d’una entitat local.
- La garantia als grups municipals que podran disposar d’espais per al desenvolupament de les seves activitats, espais per a reunions, així com la garantia de participació en els òrgans de difusió i d’informació municipals.
Fins ara, el Departament de Governació i Administracions Públiques ha elaborat uns esborranys previs sobre els quals han estat informades i consultades les dues entitats municipalistes. Aquests treballs han desembocat en l’esborrany d’un avantprojecte articulat que s’ha tramès de nou tant a la Federació de Municipis de Catalunya com a l’Associació Catalana de Municipis i Comarques perquè en un termini prudent facin arribar al Departament les consideracions que creguin oportunes. A partir d’aquest moment l’avantprojecte seguirà la tramitació habitual: s’informarà la Comissió de Govern Local de Catalunya i el Consell Tècnic i finalment l’aprovarà el Govern abans no entri al Parlament de Catalunya perquè s’iniciï la seva tramitació parlamentària.
Joan Carretero ha conclòs que la regulació de l’estatut de l’electe local serà “un nou pas endavant per impulsar el municipalisme i per reforçar els càrrecs electes de les administracions locals”.