Per segon any consecutiu, els ens locals catalans podran obtenir les dades del fitxer de famílies nombroses a través de l’extranet de les administracions catalanes (eaCat). Aquesta plataforma digital de serveis als ens locals incorpora aquest tràmit telemàtic amb l’objectiu de facilitar als ajuntaments l’aplicació de la bonificació de l’impost de béns immobles (IBI) a les famílies nombroses. Aquest servei és fruit de l’acord de collaboració entre el Consorci Administració Oberta de Catalunya, el Departament de Governació i Administracions Públiques, que gestiona l’eaCat, i el Departament de Benestar i Família, que cedeix dades del fitxer de famílies nombroses.

La Llei d’hisendes locals preveu que les ordenances fiscals municipals puguin aplicar una reducció de fins al 90% en l’IBI per a les famílies nombroses. Per aconseguir aquesta bonificació, els ciutadans havien de demanar-ho expressament i acreditar la seva condició de titulars de família nombrosa. Ara, els ajuntaments poden estalviar tràmits administratius a les famílies, obtenir per via telemàtica les dades del fitxer de famílies nombroses i facilitar l’aplicació de la bonificació de l’IBI.

Poden fer el tràmit tots els municipis que en les seves ordenances fiscals hagin previst una bonificació en la quota de l’IBI per a les famílies nombroses. La sol•licitud la poden fer directament els ajuntaments o bé els consells comarcals o les diputacions, en el cas que tinguin delegades les funcions de gestió tributària. Només cal que emplenin el formulari que es troba a l’àrea econòmica de l’extranet de les administracions catalanes (www.eacat.net), que el signin digitalment i el trametin per via telemàtica al Departament de Benestar i Família. La resposta amb les dades també arribarà a través de l’eaCat i amb signatura digital.

Els requisits perquè qualsevol ens local pugui sol•licitar dades del fitxer del títol de família nombrosa al Departament de Benestar i Família a través de l’eaCat són que l’ens local estigui adherit a aquesta plataforma digital i que el seu secretari en sigui usuari. El secretari, que és qui signa la sol•licitud, ha de disposar de targeta de signatura electrònica emesa per l’Agència Catalana de Certificació (CATCert) i l’ordinador des del qual es fa la sol•licitud ha de tenir un lector de targetes de signatura electrònica.

Cal recordar que, per donar cobertura legal a aquest servei, el 17 de maig de 2004 es va signar un conveni de col•laboració entre el Departament de Benestar i Família, propietari del fitxer del títol de família nombrosa, el Departament de Governació i Administracions Públiques, gestor de l’eaCat, i el Consorci Administració Oberta de Catalunya.

Durant el 2004, el Departament de Benestar i Família va rebre per aquesta via 32 sol•licituds de dades del fitxer de famílies nombroses, 31 provinents d’ajuntaments i una d’un consell comarcal. Tot i que el conveni es va signar quan la majoria d’ajuntaments ja tenien el padró municipal aprovat i posat a cobrament, amb aquestes sol•licituds es va cobrir aproximadament el 35% dels titulars de família nombrosa.