La Comissió d'Urbanisme de Catalunya ha acordat avançar en la planificació urbanística de l'àmbit més directament relacionat amb l'aeroport de Girona. D'aquesta manera, s'impulsarà la redacció de la part del Pla director del sistema urbà de Girona que té a veure amb l'àrea de l'entorn d'aquesta infraestructura. Així, abans de la finalització de tot el Pla director ja es podrà comptar amb un document que planegi i ordeni els creixements d'una zona que s'ha de convertir en un pol d'atracció d'activitat econòmica i en un nus de comunicacions estratègic. El Pla tindrà en compte el màxim creixement possible de l'aeroport i abastarà els municipis d'Aiguaviva, Riudellots de la Selva, Vilobí d'Onyar i Fornells de la Selva.

L’atracció que genera l’aeroport de Girona-Costa Brava ha comportat un important creixement de la zona que l’envolta en els darrers anys, configurant-se com un pol d’atracció d’activitats logístiques i econòmiques.

Aquesta ubicació estratègica, amb la demanda de mobilitat que genera, conviu també amb grans infraestructures de transport, com són l’N-II, l’AP-7 o la futura via d’alta velocitat.

Al dinamisme de l’entorn de l’aeroport, s’hi podria afegir en un futur el creixement de la mateixa instal·lació amb una possible segona pista, amb els terrenys i serveis addicionals necessaris.

Per tal de fer compatibles aquests dos processos, la Comissió d’Urbanisme de Catalunya, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, ha decidit avançar els estudis del Pla director urbanístic del sistema urbà de Girona pel que fa a les infraestructures aeroportuàries, viaries i ferroviàries i també en la planificació de les àrees logístiques i d’activitat properes a l’aeroport.

Així mateix, el Pla inclourà les reserves de sòl necessàries per afrontar, en un futur, la construcció d’una segona pista. L’objectiu d’aquest avançament en la planificació és preservar l’entorn aeroportuari de creixements desordenats. Aquest Pla director urbanístic de l’entorn de l’aeroport tindrà també una tramitació administrativa independent.

Pol d’activitats logístiques

El Pla urbanístic de l’entorn de l’aeroport de Girona preveurà un nou polígon logístic en terrenys que ja està adquirint l’Incasol, el CIM la Selva ja existent, així com un heliport i el possible trasllat a la zona dels dipòsits de la Companyia Logística d’Hidrocarburs (CLH) .

Ateses les necessitats de mobilitat que genera aquesta àrea de creixement, el Pla director abordarà els accessos a les principals infraestructures viàries existents així com la imbricació territorial de l’alta velocitat, amb una possible nova estació.

Creixement de l’aeroport de Girona

El Pla director de l’àrea de l’entorn de l’aeroport es redactarà tenint en compte la màxima expansió possible d’aquesta infraestructura, segons consta en el Pla de l’aeroport realitzat per Aena.

El projecte preveu augmentar la superfície de les instal·lacions en 2.130.000 m2 fins a superar els 4.000.000 m2, que seguirien abastant els municipis de Vilobí d’Onyar i Aiguaviva.

El creixement aeroportuari vindria impulsat per la construcció d’una segona pista a l’oest de l’actual que garantiria l’augment de la capacitat operativa horària de l’aeroport. Així mateix, s’habilitarien 34 places d’estacionament d’aviació comercial i 50 d’aviació general.

Precisament, el DOGC publicà la setmana passada el concurs per a la redacció del disseny de les servituds aeronàutiques corresponents al màxim desenvolupament de l’aeroport, la qual cosa permetrà fer les reserves de sòl necessàries.

1 de març de 2007