Territori

La Generalitat adjudica obres de millora en carreteres, transports i centres educatius per un import de 94,4 MEUR

query_builder   15 juny 2006 14:18

event_note Nota de premsa

La Generalitat adjudica obres de millora en carreteres, transports i centres educatius per un import de 94,4 MEUR

El Govern ha adjudicat, per mitjà de l'empresa pública GISA, diverses obres per un import total de 94,4 MEUR. D'entre aquestes, cal remarcar la inversió de 21,7 MEUR en matèria de transport en la qual destaca la remodelació de l'estació Mercat Nou de l'L1 de metro emmarcada en el conjunt d'actuacions per a l'arribada del TGV a Sants. També és rellevant la inversió de 44,4 MEUR en millora de carreteres, entre les quals hi ha la millora de l'itinerari entre Horta de Sant Joan i l'eix de l'Ebre a Xerta. D'altra banda, s'han adjudicat obres per valor de 25,8 MEUR per a la construcció i la millora de diversos centres educatius.

En matèria de transports, també s’ha d’esmentar la construcció dels apartadors a Capellades i Vilanova del Camí en el marc del projecte del metro del Baix Llobregat i la supressió del pas a nivell d’FGC a Masquefa. Pel que fa a carreteres, també s’ha adjudicat l’ampliació de la C-260 entre Castelló d’Empúries i Empuriabrava; les obres de millora de la carretera C-252 al seu pas per Figueres que permetran integrar la via en l’entorn urbà i les obres correctores d’impacte ambiental a la C-14 entre Oliana i Coll de Nargó. El Consell d’Administració de GISA ha aprovat una vegada més una forta inversió en centres educatius amb l’adjudicació d’obres de nova construcció i reforma a diverses escoles i instituts. Així, s’han adjudicat les obres per a la construcció de nous centres com ara l’IES Vallvera a Salt (5,5 MEUR), l’IES de Sitges (5,4 MEUR) i el CEIP Nou (Les Flandes) a Piera (3,5 MEUR). A més, es faran obres d’ampliació i adequació als CEIP Martí Inglés de Palau-saverdera (2,5 MEUR), Pla de Dalt d’Olot (2,4 MEUR) i Saltells de Cerdanyola del Vallès (2,7 MEUR). D’altra banda, aprofitant les vacances estivals, es preveuen diverses obres menors de remodelació, adequació i millora a 26 centres educatius del país per un import total de 3,5 MEUR Finalment, s’ha adjudicat les obres per a la nova construcció del parc de bombers de la Pera (1,9 MEUR) i per les obres d’urbanització dels Parcs de Bombers de Cervera i Tàrrega.

Inversió de 21,7 MEUR en matèria de transports

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha adjudicat avui, mitjançant l’empresa pública GISA, diverses obres en matèria de transports per un import de 21,7 MEUR. Destaca la remodelació de l’estació Mercat Nou de l’L1 de metro per l’arribada del tren d’alta velocitat a l’estació de Sants, la construcció dels apartadors a Capellades i Vilanova del Camí a la línia Martorell-Igualada d’FGC i la supressió del pas a nivell per a vehicles a Masquefa.

Remodelació estació Mercat Nou de l’L1 12,9 MEUR Avui s’han adjudicat les obres de remodelació de l’estació de Mercat Nou de l’L1 del metro de Barcelona per un import de 12,9 MEUR. Aquesta actuació permetrà cobrir l’estació, ampliar-la i modernitzar-la, millorar-ne els accessos i adaptar-la a persones amb mobilitat reduïda. L’obra s’emmarca en un conjunt d’actuacions que s’han de dur a terme a la zona per l’arribada del tren d’alta velocitat a Sants i la cobertura de les actuals vies de RENFE. Es preveu que les obres s’iniciïn aquest estiu amb una durada de 18 mesos.

Descripció de les obres La remodelació de l’estació de Mercat Nou de l’L1 té una especial incidència a la zona de vies i andana ja que es remodelarà completament substituint les dues andanes actuals per única andana central de 7,4 metres d’amplada per aconseguir més capacitat i flux de passatgers. La construcció d’aquesta andana central suposarà un canvi de traçat de les vies. La via en direcció Hospital de Bellvitge mantindrà pràcticament la seva posició, però l’altra, direcció Fondo, tindrà una variació important per aconseguir l’espai central necessari per a l’andana nova. El projecte preveu la construcció d’un nou vestíbul per a l’estació amb accés des del carrer de la Riera de Tena i el cobriment de tota l’estació que fins ara era parcialment a l’aire lliure. Aquesta cobertura s’emmarca en la intervenció urbanística de cobertura de totes les vies de Renfe en aquest corredor. Així mateix, es preveu la instal·lació d’un ascensor per accedir des del vestíbul fins a l’andana així com la instal·lació d’escales mecàniques per al mateix recorregut. Des del punt de vista urbanístic es farà una important intervenció en el pas inferior ubicat al carrer de la Riera de Tena, sota les vies del metro, ja que s’augmentarà l’amplada i l’altura del pas existent, i esdevindrà un pas també per a vehicles que comunicarà els espais urbans d’ambdós costats de les vies

Afectació per als usuaris Al llarg de tota l’obra, l’estació Mercat Nou quedarà sense servei. En aquest període, els usuaris podran fer ús del servei de metro accedint a les estacions pròximes de Plaça de Sants i de Santa Eulàlia de l’L1. L’arribada de l’alta velocitat a Sants L’actuació d’implantació de la nova línia d’alta velocitat, actualment en fase de construcció, consisteix en l’execució d’un túnel per a dues vies del TGV, sota l’espai actualment ocupat per les vies de Renfe. Les obres comporten també la construcció d’un mur que separarà la plataforma de vies de Renfe i Metro, sobre el qual es recolzaran les lloses superiors del cobriment d’aquetes vies. Una altra futura actuació, consisteix en el cobriment, mitjançant un doble calaix, de les quatre vies de Renfe i les dues de l’L1 de Metro, des del pas de la Riera Blanca fins l’entrada actual al túnel situat després de l’estació de Mercat Nou (el cobriment de l’estació de Mercat Nou no s’inclou dins d’aquest projecte). Aquest projecte contempla també la urbanització dels espais resultants.

Apartadors de Capellades i Vilanova del Camí d’FGC 7,1 MEUR Avui s’han adjudicat les obres de construcció dels apartadors a Vilanova del Camí i Capellades de la línia d’FGC Llobregat–Anoia, tram Martorell– Igualada per un import de 7,1 MEUR. Aquesta actuació forma part de les obres d’adequació per augmentar la freqüència de pas dels trens per aquesta línia. Les actuacions consisteixen en el desdoblament de via en una longitud d’uns 950 metres a Vilanova del Camí i d’uns 700 metres a Capellades per permetre l’encreuament de dues unitats, i l’adequació dels accessos a les noves andanes. El termini previst per a l’execució de les obres que s’iniciaran aquest estiu és de 9 mesos. Vilanova del Camí El primer punt de l’actuació se situa a l’entorn de l’actual estació d’FGC de Vilanova del Camí, en el tram de via comprès entre el carrer de Sant Sebastià i el carrer dels Moletons. Actualment l’estació de Vilanova del Camí té dues andanes laterals, només una de les quals està en servei. L’objectiu de l’obra és substituir les dues andanes laterals existents per una única de central, a la qual s’accedirà des de la passera actual. Així, es construiran dos trams d’escala nous per connectar l’actual passera amb la nova andana. Això es complementarà amb la instal·lació d’un ascensor per garantir l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda. D’altra banda, també es construirà un nou pont ferroviari sobre el carrer d’Alba paral·lel a l’actual per tal de permetre el pas de les dues vies

Capellades L’altre apartador se situa en l’àmbit de l’actual estació de FGC de Capellades, dins del terme municipal de Vallbona d’Anoia. A Capellades hi ha igualment via única, però el baixador disposa només d’una andana. Per a l’apartador de Capellades, s’ha adoptat un esquema de vies semblant al de Vilanova del Camí, amb la diferència que a Capellades l’andana és doble i lateral en lloc de ser única i central. D’altra banda, amb l’obra es prolongarà el pas inferior per sota la via i es construirà un nou pas superior per tal de comunicar la nova andana amb l’actual. Aquesta mateixa actuació també comportarà la construcció d’un nou edifici d’FGC que s’ubicarà al costat de l’existent per disposar-hi la nova estació elèctrica.

Metro del Baix Llobregat Aquestes obres formen part del projecte d’implantació de l’anomenat Metro comarcal del Bages i l’Anoia. Aquest servei garantirà el pas de trens que connectaran els ramals de Manresa i Igualada amb Martorell cada 20 minuts, per respondre tant a les necessitats de connexió amb Barcelona –un de cada tres combois anirà fins a la capital catalana– com de mobilitat intracomarcal. D’altra banda, en la implantació del Metro del Baix Llobregat, el DPTOP també ha impulsat les obres de desdoblament i soterrament de la línia d’FGC a Pallejà que actualment s’estan executant i que finalitzaran l’estiu de 2007 així com les obres pel desdoblament de via entre Martorell i Olesa. D’aquesta manera una vegada concloguin les obres, la doble via entre Barcelona i Olesa quedarà completa i culminarà la implantació del Metro del Baix Llobregat amb la qual cosa es podran millorar i regularitzar les freqüències. Supressió pas a nivell per a vehicles a Masquefa 1,6 MEUR D’altra banda, dins de la millora general de la mobilitat a la zona i, en concret, a la línia Llobregat-Anoia d’FGC, també s’han adjudicat les obres de supressió del pas a nivell per a vehicles a Masquefa, per 1,6 MEUR. Es preveu que les obres s’iniciïn el proper mes de setembre amb un termini d’execució de 9 mesos. Aquesta actuació permetrà que els vehicles que diàriament utilitzen aquesta via no hagin de passar per l’interior del municipi, ni s’hagin d’aturar per esperar el pas del tren. A partir d’ara, superaran l’obstacle de la via fèrria per mitjà d’una nova rotonda de 39 metres de diàmetre ubicada a la zona del pont existent sobre la línia d’FGC a l’alçada del CEIP Masquefa. La rotonda estarà ubicada en aquest punt ja que s’aprofitarà part de la infraestructura actual. L’obra adjudicada també inclou la construcció d’un nou vial de 275 metres de longitud en un nou accés que s’ubicarà a la zona sud-est del municipi. El nou vial passarà per sobre la via en el lloc del fals túnel existent en aquest punt. Actualment, no hi havia cap tipus d’accés en aquesta part del municipi. El vial es construirà sobre un terraplè i tindrà dos carrils i voreres laterals de 3 metres d’amplada que connectarà el carrer del Virolai, al costat nord de la via, amb la cruïlla del passeig de la Via i carrer de Picasso, al costat sud. Pel que fa al pas a nivell actual del carrer de Montserrat, serà substituït per un pas a nivell exclusiu per a vianants amb baranes per tal de no permetre el pas de vehicles. L’actuació també preveu obres complementàries com el drenatge de les aigües a la zona de confluència del passeig de la Via amb els carrers de Santa Clara i de Joan Miró.

Inversió de 44,4 MEUR per a les obres de millora de carreteres

Gisa ha adjudicat avui diverses obres de millora a les carreteres catalanes per un import total de 44,4. Així, s’han adjudicat les obres de millora de l’itinerari entre Horta de Sant Joan i l’eix de l’Ebre (C-12) a Xerta; l’ampliació de la C-260 entre Castelló d’Empúries i Empuriabrava; les obres de millora de la carretera C-252 al seu pas per Figueres que permetran integrar la via en l’entorn urbà i les mesures correctores d’impacte ambiental a la C-14 entre Oliana i Coll de Nargó

Millora carretera Horta Sant Joan-Eix Ebre 30 MEUR Les obres de millora de l’itinerari entre Horta de Sant Joan i l’eix de l’Ebre (C-12) a Xerta s’han adjudicat per un import de 30 MEUR. Els treballs consistiran principalment en l’eixamplament de la via i l’eliminació de revolts i permetran escurçar dos quilòmetres l’actual recorregut, de 22,7 quilòmetres. Les obres s’iniciaran la propera tardor i tindran un termini d’execució de 34 mesos. Comunicacions a la Terra Alta L’itinerari d’Arnes a Horta de Sant Joan, Prat de Comte i l’eix de l’Ebre (C-12) està format per diverses carreteres que en conjunt s’assignen a la xarxa comarcal i constitueixen el principal element de connexió viària de la part sud de la Terra Alta amb una carretera de la xarxa bàsica com és la C-12. Amb aquest recorregut, les poblacions del sud de la Terra Alta es comuniquen amb Tortosa i, en general, amb el Baix Ebre i el Montsià, així com també amb el corredor del Mediterrani que passa per la zona costanera. Anteriorment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va condicionar el tram inicial d’aquest itinerari, a la T-330, entre el límit amb l’Aragó, a Arnes, i l’encreuament d’Horta de Sant Joan, amb una longitud d’uns 7 quilòmetres. Ara s’acondicionarà la resta del recorregut fins a l’eix de l’Ebre, de 22,7 quilòmetres, amb l’objectiu de millorar la fluïdesa i la seguretat del trànsit. Característiques del projecte Així, els treballs abastaran les carreteres T-330 (entre Horta de Sant Joan i Prat de Comte), T-333 (entre Prat de Comte i la intersecció amb la carretera N-230), i per l’N-230 fins a l’encreuament amb l’eix de l’Ebre, a uns tres quilòmetres del nucli urbà de Xerta. L’actual carretera té una amplada de 6 metres, no disposa de vorals i alhora el seu traçat té nombrosos revolts. Les obres adjudicades avui permetran dotar la via d’una amplada de 8 metres –amb dos carrils de 3,5 m i vorals de 0,5 m– i suprimir o suavitzar els revolts existents. D’aquesta manera, la longitud total del trajecte es podrà reduir en dos quilòmetres, dels 22,7 quilòmetres actuals a 20,6 , amb la qual cosa es milloraran les condicions per al trànsit. Pel que fa a estructures, el projecte inclou la construcció de vuit viaductes –tres a la T-330 i cinc a l’N-230– per travessar rieres o barrancs, amb amplades que oscil·len entre els 21 i els 150 metres, i una longitud total de 706 metres. Entre aquests, cal remarcar el pont sobre el riu Canaletes, al terme municipal d’Horta de Sant Joan, format per 5 trams de 30 metres cadascun. D’altra banda, es construirà un fals túnel d’uns 107 metres de longitud, al terme d’Horta de Sant Joan, a uns dos quilòmetres de l’encreuament d’accés a aquesta població. Aquesta estructura permetrà eliminar un revolt molt tancat situat actualment en aquest punt

Finalment, les obres inclouran la construcció de cinc interseccions, la formació de passos de fauna i la millora del drenatge i la senyalització.

Desdoblament C-260 Castelló Empúries-Empuriabrava 11,5 MEUR D’altra banda, també s’han adjudicat les obres per dotar de quatre carrils el tram de la C-260 entre Castelló d’Empúries i Empuriabrava. Amb aquests treballs, que s’han adjudicat per un import de 11,5 MEUR, quedarà completat el desdoblament de la C-260, que uneix Figueres i Roses, un dels principals accessos a la Costa Brava nord. Es preveu que les obres comencin durant la tardor, amb un termini d’execució de 18 mesos. Accés a la Costa Brava nord La carretera C-260, dins la xarxa viària comarcal, uneix Figueres i Roses i conforma un dels principals accessos a la Costa Brava nord. Aquesta carretera registra tot l’any un trànsit intens, especialment durant la temporada estival i els caps de setmana, amb valors de trànsit prop dels 25.000 vehicles diaris de mitjana. Amb l’objectiu d’afavorir les comunicacions en aquesta zona i millorar la fluïdesa i la seguretat del trànsit, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat el desdoblament d’aquesta via en diferents trams. L’any 2000 es va desdoblar un primer tram, entre Empuriabrava i Roses, el 2002 es va construir la variant desdoblada de Vila-sacra i el 2003 es van desdoblar els trams de Roses i de Castelló d’Empúries. Actualment, estan en fase d’acabament els treballs del desdoblament del penúltim tram, entre el final de la variant de Vila-sacra i Castelló d’Empúries. Aquestes obres tenen un pressupost de 8,7 MEUR i es preveu que finalitzin per Sant Joan. Des de setmana santa, els caps de setmana s’obren al trànsit els dos carrils per sentit del tram desdoblat, mentre que es continua treballant els dies laborables, quan només es manté obert un carril per sentit. Avui, el DPTOP ha adjudicat les obres de l’última fase del desdoblament de la C-260, que corresponen al tram des de Castelló d’Empúries fins a Empuriabrava. Aquest tram té una longitud de 3,6 quilòmetres. Per tal d’integrar aquesta actuació en el territori i reduir l’afectació del trànsit a la zona dels Aiguamolls de l’Empordà, tot el desdoblament de la C-260 s’ha previst amb la formació de grans rotondes a nivell. Últim tram del desdoblament La carretera desdoblada tindrà una amplada total de 20 metres i estarà formada per dues calçades simètriques amb dos carrils de 3,5 metres, un voral exterior d’1,5 metres i un voral interior de 0,5 metres. La mitjana, de tipus New Jersey, tindrà 2 metres d’amplada. El tram s’inicia a continuació de la rotonda existent, que inclou el nou pont d’accés a Castelló d’Empúries. A un quilòmetre de l’inici d’aquest tram, es construirà un viaducte sobre la Muga, que estarà format per 7 trams i tindrà 210 metres de longitud. L’amplada del viaducte serà de 12 metres. Aquest viaducte conforma un dels dos sentits de la marxa. L’altra calçada estarà formada pel pont actual, que s’ampliarà uns 60 metres per tal de millorar la integració ambiental i el pas de fauna. Una vegada passat el riu, es formarà un nou enllaç a Castelló d’Empúries. Per fer el pas sota el tronc d’aquest enllaç, s’aprofitarà el viaducte de la Muga. D’altra banda, es construirà una rotonda al vial ja existent que connecta amb el nucli de Castelló d’Empúries A uns tres quilòmetres del punt inicial de les obres, se situa l’enllaç d’Empuriabrava on es remodelarà la rotonda actual. La nova rotonda a nivell tindrà un diàmetre de 60 metres. En aquesta rotonda, situada en un entorn urbà, es preveu la col·locació de voreres i la reposició de les parades d’autobús. Uns 80 metres abans d’arribar a aquesta rotonda es construirà una passarel·la aixecada per permetre el pas dels vianants. Aquesta passarel·la tindrà una longitud d’uns 226 metres i una amplada de 2,4 metres entre passamans.

Les obres finalitzaran a la rotonda actual que connecta amb un tram ja desdoblat i que constitueix un dels accessos a Empuriabrava i al camí vell de Roses. Aquest tram, d’uns 500 metres de longitud, ja té quatre carrils, tot i que no disposa de separador central. Per aquest motiu, s’ampliarà la via per construir-hi la mitjana de formigó. Per fer-ho, s’aprofita la carretera existent i s’eixampla per l’esquerra, aprofitant la calçada actual com a calçada dreta.

Millora C-252 a Figueres 2,2 MEUR Avui també s’han adjudicat les obres de millora de la carretera C-252, al seu pas per Figueres, que permetran integrar la via en l’entorn urbà, amb la reordenació d’accessos i la millora de les condicions de circulació. Aquesta actuació comportarà una inversió de prop de 2,2 MEUR. Una vegada finalitzades les obres i segons el conveni subscrit pel DPTOP i l’Ajuntament de Figueres, la travessera passarà a ser de titularitat municipal. El projecte preveu la millora de la travessera de Figueres de la C-252, en un tram de prop d’un quilòmetre. En concret, l’actuació s’iniciarà a l’encreuament de la via amb el carrer de les Hores i finalitzarà al límit del terme municipal, a la cruïlla amb la futura ronda de Figueres. Aquesta obra correspon a la primera fase del projecte de millora de la C-252 en el tram des de Figueres fins a Vilabertran i Peralada, que té una longitud total de 4,6 quilòmetres. Atès que l’actual carretera té les característiques d’un vial urbà segons el Conveni que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i l’Ajuntament de Figueres van signar el novembre passat, la via passarà a ser de titularitat municipal una vegada finalitzin les obres. El Conveni estableix que el DPTOP finançarà el 50% del cost de les obres i del desviament de serveis, mentre que l’altre 50% serà finançat per l’Ajuntament, el qual posarà a disposició els terrenys necessaris per a l’execució de les obres. Es preveu que els treballs comencin durant el tercer trimestre d’enguany i tinguin un termini d’execució de 8 mesos

Descripció de les obres Les obres previstes inclouen un primer tram d’uns 300 metres on es reforçarà el paviment de la calçada, mentre que a la resta del tram la remodelació serà total. Amb l’objectiu de reordenar el trànsit, es construiran tres rotondes, una a l’encreuament del carrer de la Costa Brava, una altra, partida, a l’encreuament amb el carrer de Romans i una rotonda final a la cruïlla amb la futura ronda de Figueres. La rotonda del carrer de la Costa Brava tindrà 36 metres de diàmetre exterior, la del carrer de Romans, 35 metres i la tercera rotonda tindrà 46 metres diàmetre exterior. En el tram de nou disseny, la calçada estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada. Les obres inclouen la formació de zones enjardinades, la pavimentació de voreres i la construcció en alguns trams d’un carril bici de 2 metres d’amplada. Finalment, el projecte inclou la millora del drenatge i la senyalització i la instal·lació d’un nou enllumenat.

C-14 Oliana-Coll Nargó 565.000 euros El passat mes de desembre van començar les obres de condicionament de la carretera C-14 entre Oliana a Coll de Nargó. Com a complement d’aquesta obra, avui s’han adjudicat les mesures correctores d’impacte ambiental previstes a la Declaració d’impacte ambiental. La principal actuació és la revegetació dels talussos construïts amb motiu de les obres, però també es col·locaran tanques metàl·liques adaptades per tal de conduir els animals salvatges cap els passos de fauna construïts; s’adequarà l’àrea de descans de pantà d’Oliana amb un aparcament, l’enjardinament, la instal·lació de taules de picnic i papereres i es col·locaran finestres d’alumini per a l’aïllament acústic en dues edificacions afectades pel soroll de la carretera. Les obres s’iniciaran la propera tardor, amb un termini d’execució de 5 mesos i amb un pressupost de 565.000 euros.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia