Calada al macropou d’Onze de setembre
El tram que ha finalitzat ara és un túnel de mig quilòmetre que va des del Triangle Ferroviari - Via Trajana, passant per sota unes naus industrials i la platja de vies de la Sagrera d’Adif, fins arribar al macropou d’Onze de setembre, situat al carrer Soldevilla, entre els carrers Camp del Ferro i Riera d’Horta.
El pou on ha arribat la tuneladora té 150 x 90 metres de diàmetre i 30 de profunditat. Un cop arribada en aquest pou es farà el manteniment de la tuneladora i s’arrossegarà fins l’altre extrem per preparar-la per continuar els seus treballs. Es preveu que reprengui la marxa abans de l’estiu amb la construcció del túnel de l’L9 fins l’intercanviador de Sagrera-Meridiana. Després, continuarà amb el tram següent de la línia cap a l’estació de Maragall.
El Triangle ferroviari
El túnel construït és l’enllaç de l’L9 amb els tallers i cotxeres del Triangle ferroviari. Es tracta doncs, d’un punt de connexió clau per l’operativitat de la línia i pel manteniment dels seus trens. El Triangle Ferroviari situat entre les tres vies d’Adif és a l’actualitat cotxeres per a l’L4 i l’L2, i taller de primer nivell per l’L2 (manteniment programat i correctiu), i taller de segon nivell (grans reparacions) per tota la xarxa d’FMB.
La tuneladora
La tuneladora que ha arribat al macropou de la Sagrera té 12 metres de diàmetre i ha estat adaptada pel tipus de sòl que ha travessat canviant-li el capçal i modificant la motorització. Aquesta tuneladora va finalitzar el setembre de 2005 l’excavació del tram de l’L9 del Metro de Barcelona entre Can Zam i el riu Besòs (4.284 m). Posteriorment, va ser traslladada i muntada a la Via Trajana des d’on ha construït el nou túnel.