El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha visitat avui la variant de Torelló, que es posarà en servei demà, a partir de les nou del matí. Així, podrà entrar en funcionament, en el marc de l’operació de Setmana Santa, una via que permetrà reduir el trànsit pel nucli urbà de Torelló i millorar la connexió entre els municipis de la Vall del Ges. Les obres van començar l’estiu de 2003 i han comptat amb un pressupost de 4,2 MEUR.

La BV-5224 és l’antiga carretera que uneix Manlleu i Torelló i, després de travessar el nucli urbà d’aquesta localitat, va cap a Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló. El 2002, la Generalitat va construir la nova carretera de Manlleu a Torelló, la C-37, i el nou vial de Torelló, que es pot considerar com el primer tram de la nova variant. Aquest vial connecta la BV-5224, a l’entrada de Torelló, amb l’enllaç de connexió amb la futura carretera Torelló-la Vall d’en Bas per Bracons, que constitueix el punt d’inici de la variant.

Cal tenir en compte que la carretera BV-5224 té un recorregut llarg per l’interior del nucli urbà de Torelló, d’uns 2,5 quilòmetres, i registra un trànsit intens en direcció cap a Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló. En aquest sentit, l’any 2003 van circular pel tram final de la carretera a la que ara s’ha construït la variant 7.268 vehicles diaris de mitjana. Així, la nova variant permetrà reduir aquest volum de trànsit pel centre de Torelló.

Descripció de les obres

La variant té una longitud de 2,2 quilòmetres i una amplada total de 9 metres, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre cadascun. La nova variant s’inicia a la rotonda final del vial de Torelló, construït el 2002; continua per l’oest de Torelló i acaba en una rotonda de nova construcció, de 41 metres de diàmetre exterior, que s’ha executat sobre la carretera BV-5224, al quilòmetre 8, en el terme municipal de Sant Vicenç de Torelló.

El pendent màxim de la variant és d’un 5,5%. El pas sobre el riu Ges es fa mitjançant un viaducte de 53 metres de longitud i 10 metres d’amplada. A més d’aquest viaducte, s’ha construït un pas inferior i un pas superior per donar continuïtat als camins existents i diferents murs d’escullera i formigó.

Les obres han inclòs la construcció d’una intersecció en forma de T amb un tercer carril central per als girs a l’esquerra que permet la formació d’un nou accés a Torelló i a una futura zona industrial. També s’ha construït una intesecció en T a la zona situada prop del camp de tenis, tot recollint una petició de l’Ajuntament de Torelló.

Altres obres

En l’àmbit proper a la zona de la variant de Torelló s’està construint la nova carretera de Torelló a la Vall d’en Bas per Bracons (C-37), que en el seu pimer tram discorre sensiblement paral·lela al vial de Torelló i es connectarà amb un futur enllaç amb la variant de Torelló. El petit tram pròxim a Torelló, que està en construcció i permetrà l’accés a la nova variant, entrarà en funcionament a finals de juliol de forma independent al conjunt de la nova carretera.