El Consell Executiu ha aprovat el Pla d’infraestructures del transport de Catalunya, que dibuixa les prioritats actuals i futures en el desenvolupament de la xarxa viària i ferroviària catalana fins al 2026. Després d’ultimar el procés d’informació pública i haver incorporat diverses aportacions d’ajuntaments, entitats i agents socials, el Govern català ha aprovat el document que, per primera vegada, planifica de forma integrada totes les necessitats en les infraestructures.

Després de la seva publicació al DOGC ahir mateix, avui el Pla ha entrat en vigor. Durant el seu tràmit el Pla ha inclòs els següents eixos i novetats principals:

. Aposta pel ferrocarril amb 800 km de noves línies d’alta velocitat, més de 300 km de noves línies convencionals, la millora de 576 km de línies existents i una inversió que gairebé triplica la destinada a carreteres. Respecte el primer document, incorpora a més, el metro del Delta del Llobregat i tren tram a Tarragona, Girona, Costa Brava, Lleida i el Bages, així com d’altres noves connexions i perllongaments.

. Millora la xarxa viària amb 1.500 nous km d’autovies i el condicionament i increment de la qualitat del global de les carreteres. Inclou com a novetat l’autovia A-27 Montblanc-Lleida i del desdoblament de la N-260 entre Figueres i Llançà.

. Comporta una inversióde 44.800 MEUR fins a l'any 2026, dels quals més de 31.000 MEUR, un 70% del total, es destinaran al ferrocarril i uns 13.000 MEUR a les carreteres. Incrementa així la inversió en 7.000 MEUR respecte la previsió del document inicial, que es destinaran majoritàriament a noves actuacions ferroviàries i de transport públic.

. Inclou un nou capítol de transport públic que preveu nous carrils bus, sistemes de rodalies a l’entorn de les principals regions metropolitanes i l’impuls del transport públic als principals sistemes urbans de Catalunya, així com un pla de serveis i la integració tarifària de tot el país per l’any 2012.

. Incorpora els continguts de les Directrius Nacionals de Mobilitat, una memòria ambiental, un pla de xarxa ciclista bàsica, un mapa de plataformes logístiques i un capítol de seguretat viària i de recerca i innovació per tal d’assolir una mobilitat més sostenible i segura, equilibrada socialment i viable econòmicament.

. Planifica una xarxa integrada, multimodal i transversal, concebent les infraestructures de manera global independentment de la seva titularitat i preveu eixos que acaben amb la radiocentralitat comunicativa.