El director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, ha presentat avui l'anàlisi de les al·legacions a les entitats que composen la Taula de la Mobilitat de Sabadell i a les persones i institucions que havien al·legat a l'estudi informatiu del perllongament d'FGC en aquesta ciutat. En la trobada, també s'ha donat a conèixer una solució tècnica que permetrà evitar els enderrocs que preveia l'estudi dels 15 edificis situats fora de l'illa de l'aparcament de l'estació. La nova proposta consisteix en baixar la cota del túnel uns 5 metres en part del tram comprès entre el Passeig de la Plaça Major i Sabadell-Estació i soterrar aquesta estació. També es preveu la recuperació per a la ciutat dels terrenys actualment ocupats pel ferrocarril des de l'estació fins a la zona de la Rambla Ibèria.

El DPTOP ha estat estudiant les diferents al·legacions presentades en el tràmit d’informació pública del projecte de perllongament d’FGC a Sabadell. Un cop analitzades, s’ha considerat que el traçat proposat a l’estudi és el més adient tant per raons de demanda de mobilitat de la ciutat com per maximitzar la seva operativitat i funcionalitat.

En aquest procés d’anàlisi, s’han tingut en compte les al·legacions relatives a les obres tant pel que fa a les mesures de seguretat com a les correctores d’impacte acústic i vibracions.

Nova proposta: soterrament de Sabadell-Estació

D’altra banda, en aquest procés d’informació pública, s’ha treballat per tal de minimitzar l’afectació en superfície que produïa l’estudi inicial tant pel que fa a les necessitats d’expropiacions d’edificis com pel que fa a la millor integració urbana del ferrocarril en aquesta ciutat.

Així, durant aquest mesos, el DPTOP ha trobat una solució alternativa per tal de reduir la majoria d’afectacions en edificis previstes en l’estudi. D’aquesta manera, els edificis situats a l’entorn dels carrers de Carretera de Barcelona, Pintor Pradilla i Carretera de Molins de Rei, llevat dels que es troben a la zona qualificada de ferroviària, no hauran de ser expropiats ni enderrocats.

 La solució consisteix en baixar la cota del túnel aproximadament 5 metres en la major part del tram entre el carrer Migdia i Sabadell-Estació, d’uns 600 metres de longitud. Aquesta mesura permet apropar el pou de sortida de la tuneladora a l’estació Sabadell-Estació i reduir així l’afectació en els edificis. En baixar la cota del mateix túnel, l’estudi preveu ara soterrar l’estació Sabadell-Estació.

Igualment, aquesta nova solució tècnica, permet reduir en gran mesura l’impacte que ja actualment té el pas d’FGC des de la Rambla Ibèria fins a Sabadell-Estació i millorarà urbanísticament la zona. El túnel, després de Sabadell-Estació, continuarà soterrat fins a sortir de la ciutat per sota de la Rambla Ibèria. Això permetrà que el trànsit de vehicles del vial d’aquesta Rambla es pugui fer passar per la superfície, mentre el ferrocarril passarà soterrat. D’aquesta manera, es recuperaran per a la ciutat terrenys actualment ocupats pel ferrocarril.

El nou metro urbà de Sabadell

Es preveu que les obres del perllongament d’FGC a Sabadell, un cop incorporats els canvis de la nova proposta al projecte constructiu, es puguin licitar durant el 2007 amb un termini d’execució d’uns quatre anys. El perllongament de la línia d’FGC suposa la construcció de 4,2 km de via, la creació de quatre noves estacions a l’interior del municipi, la remodelació de la de Sabadell-Estació i la substitució de l’estació Sabadell-Rambla, on ara acaba la línia, per una nova estació a la plaça Major que permetrà igualment donar servei als usuaris de la zona.

Així, a partir de Sabadell-Estació el traçat continuarà cap a l’est fins a aquesta nova estació. Més endavant, el traçat pujarà cap a les estacions Eix Macià i Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe, i acabarà més al nord al barri de ca n’Oriac, on s’ubicarà, a més de l’estació, la zona de cotxeres i una cua de maniobres. Aquesta solució és compatible amb el perllongament futur cap a Castellar del Vallès.

El nou traçat de la línia d’FGC es farà amb tuneladora, ja que aquest mètode permet minimitzar l’afectació sobre la superfície i maximitza les condicions de seguretat de l’obra. La major part del traçat transcorrerà a través d’un doble túnel de 6,75 metres de diàmetre de via única.