.La primera fase de les obres s'ha adjudicat a la UTE formada per Dragados S.A. i Obrum, Urbanismo i Construcciones, S.L.U. per un import de 29,4 MEUR. Aquesta fase inclou la construcció del camp de vol, amb una pista de 2.500 metres, i l'àrea d'estacionament d'avions i vehicles . Properament es licitaran les obres de la terminal provisional i les instal·lacions per uns 27 MEUR. Les obres de les primeres fases s'iniciaran aquest estiu i l'aeroport serà operatiu el 2008. L'aeroport comportarà una inversió pública d'uns 56,4 MEUR i de fins 60 MEUR de privada.

Inici d’obres apunt

L’adjudicació de la primera fase de les obres de l’Aeroport de Lleida-Alguaire significa el pas definitiu per tal que s’iniciïn ja en els propers mesos les obres del primer aeroport que construirà la Generalitat de Catalunya i tindrà un termini d’execució de 14 mesos. El consell d’Administració de GISA, ha adjudicat aquestes obres per 29,4 MEUR a la Unió Temporal d’Empreses formada per Dragados S.A. i Obrum, Urbanismo i Construcciones, S.L.U.

Paral·lelament, es preveu iniciar la licitació de les obres de la segona fase d’aquest aeroport en les properes setmanes, per uns 27 MEUR. D’aquesta manera, aquesta fase que inclou la terminal provisional i una part de les instal·lacions es podrà construir paral·lelament a l’avui adjudicada i tindrà una duració de 12 mesos.

Aquesta segona fase anirà també a càrrec del Govern català Així, el segon semestre del 2008 es preveu que l’aeroport tingui construïts tots els elements necessaris per entrar en funcionament. L’empresa concessionària de l’aeroport serà també l’encarregada de construir les infraestructures necessàries per completar l’aeroport i fer-lo funcionar a ple rendiment.

D’aquesta manera, és preveu que la construcció de l’aeroport comporti una inversió pública d’uns 56,4 MEUR i de fins a 60 MEUR d’inversió privada. Paral·lelament, el Govern de la Generalitat ha encarregat la redacció d’un estudi de viabilitat econòmica per tal d’avaluar totes les possibilitats i potencialitats d’aquest aeroport. Així, un cop finalitzat l’estudi es podran valorar les actuacions de cara a la seva gestió que permetran treure-la a concurs Es preveu que aquest estudi estigui apunt després de l’estiu.

Primera fase: la pista i l’àrea d’estacionament

Un cop adjudicada aquesta fase es preveu, doncs, que les obres s’iniciïn de forma imminent amb la construcció de la pista d’enlairament i totes les seves vies d’enllaç, així com l’àrea d’estacionament d’avions i l’aparcament pels usuaris:

 - El camp de vols amb la pista d’enlairament de 2.500 metres de longitud per 45 metres d’ample. Aquesta longitud possibilitarà que avions com l’Airbus 320 i 321, amb capacitat per a més de 150 passatgers, puguin operar en el nou aeroport. La pista també permetrà que utilitzin l’aeroport avions de transport de mercaderies. Així mateix, es construiran els carrers d’enllaç entre la pista i l’àrea d’estacionament els carrers de la zona de servei i la connexió amb la carretera d’accés a l’aeròdrom.

- L’àrea d’estacionament d’avions, tindrà una dimensió de 30.600 m2 capaç de contenir les següents combinacions d’aeronaus:

- 6 llocs tipus regional (ATR -72 amb capacitat de 70 o 80 places).

- 4 llocs tipus regional (ATR-72) i 2 llocs tipus Airbus (A320 o A 321 amb capacitat per a més de 150 places).

- 5 llocs tipus regional (ATR-72) i 1 llocs tipus (A320 o A 321). En la mateixa plataforma, hi haurà la plataforma d’aviació general capaç d’admetre 5 llocs d’aeronaus tipus avioneta.

Les obres inclouran també el carrer de rodament a la plataforma per a l’accés a les posicions d’estacionament. També s’urbanitzarà la zona d’aparcament per als usuaris amb capacitat per a 240 vehicles, els carrers interns que permetran el moviment dins de l’aeroport, el tancat perimetral de vuit quilòmetres de longitud i dos metres d’alçada que protegirà l’aeroport i el camí perimetral interior que farà la volta a tot l’aeroport.

Objectiu: crear un aeroport regional

La ubicació d’un aeroport, a l’altiplà d’Alguaire, molt proper a Lleida, parteix de les prioritats del Govern en matèria d’equilibri territorial i diversificació econòmica. L’objectiu és crear a la zona de ponent un aeroport regional per donar servei tant de passatgers com logístic a la demarcació.

Així, segons les previsions, a banda dels residents de les comarques de ponent i de les comarques pròximes de l’Aragó, també es preveuen usuaris del turisme de l’esquí i l’esport d’aventura i els viatges de negocis (fires, congressos, etc.). En aquest sentit, es preveu que aquest aeroport pugui assolir en un futur els 400.000 passatgers anuals. Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport acollirà un transport de mercaderies de tipus mitjà amb serveis de paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. D’aquesta manera, es preveu assolir 6.000 tones anuals de mercaderies.