La construcció de l’aeroport, a punt
Després que el Govern aprovés, el passat 24 de juliol, la licitació de la segona fase de l’aeroport d’Alguaire, avui es publica al DOGC l’inici de la licitació. Aquest és un nou pas per a dotar el primer aeroport que construirà la Generalitat de Catalunya de les infraestructures necessàries perquè pugui entrar en funcionament el segon semestre de l’any vinent. Aquesta segona fase té un import de licitació de 23 MEUR i un termini d’execució de 12 mesos. Està previst que les obres s’adjudiquin el proper mes d’octubre.
2a fase de l’aeroport en licitació
La segona fase de les obres de l’aeroport de Lleida-Alguaire inclou les instal·lacions i equipaments de l’anomenat costat aire de la infraestructura, que permetran tenir en funcionament l’aeroport ja que inclou els edificis següents, amb els seus equipaments aeronàutics:
. Terminal: es construirà una terminal provisional que permetrà posar en funcionament l’aeroport l‘any vinent, abans que el gestor privat hagi construït la terminal definitiva. Aquesta terminal provisional serà un edifici de 804 m2 per a donar servei a passatgers i gestionar el seu equipatge. L’edifici de desenvolupament horitzontal incorporarà el mòdul de serveis tècnics, el mòdul de serveis de personal i el mòdul de vestíbul i restaurant.
. Edificis i instal·lacions: aquesta fase inclourà també la construcció de les instal·lacions i edificis necessaris per tal de posar en marxa l’aeroport com:
. Centre d’emissors: tindrà una superfície útil de 170 m2, on s’instal·laran els equips emissors adients per a garantir el funcionament operatiu de l\'aeròdrom. o
. Edifici contra incendis: d\'una superfície de 453,13 m2 útils, s\'hi establiran les dependències i instal·lacions requerides per al servei de salvament i extinció d\'incendis.
o Central elèctrica: la seva funció és facilitar la transformació de l’energia a baixa tensió que facilitarà la dotació de dispositius de continuïtat energètica necessaris per al funcionament de l’aeroport i el control de l’abalisament del camp de vol.
o Sistema de llums d’aproximació, abalisament i senyalització, una estació de subministrament de combustible d’aviació, un edifici de tallers i la urbanització general (xarxes de subministrament i vials).
Accés a l’aeroport
Avui s’ha licitat també les obres d’accés a l’aeroport de Lleida-Alguaire per 4 MEUR. El termini d’execució serà de 7 mesos. El camí d’Alguaire a Almacelles correspon a la xarxa de camins rurals i té una longitud de 6,1 quilòmetres. Amb les obres d’accés, aquest camí passarà a tenir una calçada de 10 metres, amb dos carrils de 3,50 metres d’amplada i vorals d’1,50 metres.
Primera fase, en marxa
Les obres de la primera fase, adjudicada el passat 13 de juliol, per 29,4 MEUR, s’iniciaran aquest estiu i tenen un termini d’execució de 14 mesos. Aquesta fase inclou la construcció del camp de vol, amb una pista de 2.500 metres, i l’àrea d’estacionament d’avions i vehicles.
L’empresa concessionària de l’aeroport serà també l’encarregada de construir les infraestructures necessàries per a completar l’aeroport i fer-lo funcionar a ple rendiment. D’aquesta manera, es preveu que la construcció de l’aeroport comporti una inversió pública d’uns 52,4 MEUR i de fins a 60 MEUR més d’inversió privada.
Objectiu: crear un aeroport regional
La ubicació d’un aeroport a l’altiplà d’Alguaire, molt proper a Lleida, parteix de les prioritats del Govern en matèria d’equilibri territorial i diversificació econòmica. L’objectiu és crear a la zona de ponent un aeroport regional per a donar servei al transport tant de passatgers com logístic a la demarcació.
Així, segons les previsions, a banda dels residents de les comarques de ponent i de les comarques pròximes de l’Aragó, també es preveuen usuaris del turisme de l’esquí i l’esport d’aventura i els viatges de negocis (fires, congressos, etc.). En aquest sentit, es preveu que aquest aeroport pugui assolir en un futur els 400.000 passatgers anuals. Pel que fa a les mercaderies, l’aeroport acollirà un transport de mercaderies de tipus mitjà amb serveis de paqueteria, missatgeria, productes peribles i terciaris. D’aquesta manera, es preveu assolir 6.000 tones anuals de mercaderies.