El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal ha donat el vist i plau al Pla especial per a la delimitació de sòl de l’àmbit del futur Aeroport d’Alguaire. El Pla serà ara tramès a la Comissió d’Urbanisme de Lleida perquè pugui rebre l’aprovació inicial i sortir, tot seguit, a informació pública. Aquest Pla delimita l’espai i legitima la reserva de sòl per garantir la ubicació del futur aeroport.

367 hectàrees per l’aeroport i un nou entorn logístic

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques per tal d’impulsar de forma decisiva la construcció del futur Aeroport de Lleida ha donat  avui  el vist i plau al Pla especial que delimita l’àmbit de l’aeroport i permet agilitar la reserva de sòl que ocuparà. 

El Pla estableix que l’àmbit d’afecció de l’aeroport, situat a l’altiplà d’Alguaire, té una superfície aproximada de 366,98 hectàrees i una forma allargada, de 4.800 metres de longitud per 1.300 metres en el punt més ample.

Es preveu que l’àrea destinada al moviment d’aeronaus (pista de vol, carrers de rodada i accés, plataforma d’estacionament) i la d’activitats aeroportuàries   (terminal, oficines operacionals, instal·lacions, aparcament de vehicles, etc.) ocuparà unes 125 hectàrees del total del terreny que s’adquireixi.

La resta, serà destinat a altres usos industrials, logístics i intermodals relacionats amb l’activitat aeroportuària que potenciaran el mateix aeroport i seran un factor afegit de dinamització econòmica de la zona.

L’Institut Català del Sòl ja està treballant en l’adquisició del sòl inclòs dins d’aquest àmbit. En els casos, en què no s’arribi a un acord de compra l’aprovació d’aquest Pla permetrà procedir a l’expropiació dels terrenys necessaris.

Àmbit del Pla especial de l’aeroport d’Alguaire 

Característiques del futur aeroport

El Pla d’aeroports de Catalunya estableix que l’Aeroport de Lleida ha de ser un aeroport d’aviació regional, que ha de facilitar l’accés al transport aeri des d’aquesta infraestructura a qualsevol altre aeroport d’abast regional europeu. Els paràmetres que estableix per aquest nivell d’aeroports són els següents:

Pista de 2.000 metres.

Franja de vol de 200 metres d’amplada.

Carrer de rodada paral·lel a la pista.

Plataforma d’estacionament d’aeronaus amb àrees per a l’aviació regional, general i esportiva.

Àrea terminal (torre de control, hangars, edifici terminal, local aeroclub, comunicacions etc.).

Instal·lacions per al servei de salvament i extinció d’incendis.

Subministrament de combustible.

Heliport.

Ajudes a la navegació i aproximació (IFR).

A més de les dimensions de la pista de vol, el Pla d’aeroports de Catalunya defineix les dimensions de les servituds aeronàutiques. Aquestes zones tenen l’objectiu d’afavorir la seguretat i regularitat de les operacions de l’aeroport i garantir la seva viabilitat a llarg termini, a més de protegir l’entorn de les afeccions que l’activitat aeroportuària pugui produir.

El projecte de l’aeroport en marxa

Des de l’inici de la legislatura ha estat prioritat del Govern de la Generalitat de Catalunya impulsar definitivament la construcció del futur Aeroport de Lleida.

Per fer-ho, el passat 28 de juliol de 2004 el DPTOP va presentar ja les conclusions de l’estudi encarregat per escollir el millor emplaçament per l’aeroport, valorant la seva ubicació, els accessos, la integració urbana, l’impacte mediambiental i la seva compatibilitat amb el sector agrícola. L’estudi va concloure que l’opció d’Alguaire és la més favorable per a la ubicació de l’Aeroport de Lleida.

Així, el passat 28 d’abril es va adjudicar la redacció del Pla director de l’aeroport d’Alguaire que es preveu que estigui enllestit aquest estiu per posteriorment iniciar la seva tramitació administrativa.

Paral·lelament, el DPTOP ha donat avui el vist i plau al Pla especial per la delimitació de sòl de l’àmbit del futur aeroport d’Alguaire que permet delimitar ja el seu àmbit i legitimar la reserva de sòl per la seva ubicació futura. El Departament ha enviat el Pla a la Comissió d’Urbanisme de Lleida per tal que en faci l’aprovació inicial la setmana vinent, i es sotmeti, tot seguit, a informació pública. Passat aquest tràmit, es preveu que el pla pugui ser aprovat definitivament pel conseller de PTOP el proper mes de setembre.

Aprovats el Pla especial i el Pla director es redactarà el projecte constructiu i una vegada enllestit,  es licitarà i adjudicarà l’inici d’obres que es preveu que sigui el proper 2007.