El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, i el director general de Carreteres, Jordi Follia, han reiterat avui en una reunió amb l’alcalde de Torelló, Miquel Franch, la postura de la Generalitat de descartar per motius de seguretat viària la construcció d’un nou accés a Torelló des de la C-37. En aquest sentit, han desmentit que s’hagin compromès amb el grup municipal de CiU a dur a terme aquesta actuació i han posat de relleu que sempre s’ha parlat de millorar els accessos actuals. D’altra banda, recollint les peticions dels Ajuntaments de Torelló i Manlleu, Manel Nadal i Jordi Follia han refermat el compromís del DPTOP de millorar l’accés sud a Torelló per la carretera BV-5224.

Accessos a Torelló

Actualment, Torelló compta amb 2 accessos des de la carretera C-37 i dos més des de la variant: un al nord, al final de la variant, i un altre a la mateixa via a l’espera d’un futur desenvolupament urbanístic.

Accessos des de la C-37:

Enllaç nord de Manlleu: Els vehicles que circulen per la C-37 poden accedir a la zona sud de Torelló per la sortida corresponent al nord de Manlleu. Aquesta sortida connecta amb una rotonda, a partir de la qual els vehicles es poden dirigir cap a Manlleu o cap a la carretera BV-5224 que arriba al nucli sud de Torelló. Els vehicles poden fer el recorregut entre les poblacions de Manlleu i Torelló sense necessitat d’agafar la C-37, mitjançant la BV-5224. En aquesta via, la Generalitat ha gestionat les obres de supressió del pas a nivell anomenat de la Miranda.

Enllaç de la variant de Torelló sud: L’enllaç permet la connexió de la carretera C-37 amb la variant de Torelló. A partir d’aquest enllaç es pot accedir al sud de Torelló, mitjançant un vial de 800 metres que connecta amb la rotonda situada al sud de Torelló, a l’inici del casc urbà.

Accessos des de la variant:

Enllaç de la variant de Torelló nord: A partir d’aquest enllaç i mitjançant la variant de Torelló, els vehicles es poden dirigir cap al nord de Torelló o cap a Sant Vicenç de Torelló.

Enllaç de la variant de Torelló centre: Les obres de la variant de Torelló que van concloure l’any passat van incloure la construcció d’una intersecció en forma de T amb un tercer carril central per a girs a l’esquerra que permetrà la formació d’un nou accés a Torelló i a una futura zona industrial. Aquest nou accés comportarà un nou pas inferior sota la via del tren.

 Impossibilitat d’un nou enllaç

El criteri del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de descartar la petició de construir un nou enllaç al sud de Torelló respon principalment a motius de seguretat viària. La proximitat dels dos accessos existents fa impossible la construcció d’un enllaç intermedi com el proposat, ja que contravindria la normativa vigent en crear situacions molt problemàtiques tant per a la seguretat com per a la fluïdesa del trànsit.

 Segons aquesta normativa, la distància entre una entrada i una sortida a una carretera ha de superar els 1,2 quilòmetres per tal de garantir la seguretat viària. Si se suma la longitud dels carrils d’acceleració i desacceleració, la distància aproximada entre els eixos de dos enllaços consecutius ha de ser d’uns 1,5 quilòmetres.

En conseqüència, no és possible situar un nou enllaç a la C-37 al punt proper al sud de Torelló, ja que només dista uns 900 metres de l’enllaç corresponent a la variant de Torelló. Tampoc no és possible situar el nou enllaç més cap al sud, ja que en aquest cas no compliria amb la distància necessària respecte de l’enllaç nord de Manlleu.

La distància total entre l’enllaç Manlleu-nord i Torelló (variant de Torelló) és de 2,5 quilòmetres. Així doncs, cal descartar la construcció d’un nou enllaç intermedi entre els dos existents, atès que la distància mínima entre aquests hauria de ser d’uns 3 quilòmetres.

Millora de la BV-5224

D’altra banda, Manel Nadal i Jordi Follia han refermat en la reunió d’avui el compromís del DPTOP de condicionar la carretera BV-5224 entre Manlleu i Torelló amb l’objectiu de millorar l’accés a Torelló per als vehicles que circulin per la carretera C-37 i surtin a l’enllaç de Manlleu nord. En aquest sentit, es preveu eixamplar la via, millorar-ne el traçat i renovar-ne el paviment. Així, aquest recorregut millorat esdevindrà l’accés natural a la població. Manel Nadal i Jordi Follia s’han compromès a licitar la redacció d’aquest projecte el mes vinent per poder iniciar les obres durant aquest any.