El conseller de PTOP, Joaquim Nadal, ha aprovat inicialment el Pla de la Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona, que aborda la mobilitat del conjunt de l'àrea tenint en compte tots els modes de transport, tant de passatgers com de mercaderies, amb la voluntat de garantir l'accessibilitat dels ciutadans, aconseguir uns desplaçaments sostenibles i segurs i millorar la competitivitat del teixit econòmic de la zona amb l'horitzó de l'any 2012. Així el pla preveu: . Augmentar el pes del transport públic i no motoritzat de viatgers fins a assolir una proporció de 2/3 sobre el total de la mobilitat a la Regió metropolitana. . Incrementar el pes del transport públic fins el 34,31% sobre el total de modes de transport i així reduir un 5% el pes del vehicle privat respecte els altres modes. . Reduir el consum energètic de la mobilitat per habitant en un 7,5%, a fi de mantenir el consum de combustible global a l'àrea en els nivells de 2004. . Disminuir un 20,5% les emissions de diòxid de carboni i un 48% les de partícules en suspensió. . Assolir una davallada d'un 25% de les víctimes mortals a la carreteres de la Regió metropolitana. Per a assolir aquestes reptes, el Pla articula 9 eixos d'actuació amb 90 mesures concretes de caràcter transversal, que aborden des de la planificació urbanística al transport públic i la gestió de mobilitat en vehicle privat. Entre aquestes destaquen: . Augmentar la xarxa ferroviària en més de 283 km i la viària en 290 km tal i com preveu el PITC, crear una xarxa de 150 km de carril bici i nous itineraris de vianants. . Reestructurar la xarxa de rodalies i millorar la freqüència de pas de tramvia i metro fins arribar en aquest cas als 2, 5 minuts en hora punta. . Incrementar la xarxa de línies d'autobusos interurbans fins arribar a transportar 45 milions de viatgers el 2012, crear nous carrils bus-VAO tant als accessos de Barcelona com en d'altres ciutats metropolitanes. .- Doblar els aparcaments de dissuasió i crear una xarxa d'aparcaments de camions. .- Planificar el territori amb criteris de mobilitat sostenible preveient la mobilitat generada en les implantacions singulars, agrupant polígons i impulsant Plans de mobilitat municipals.

Un nou model de mobilitat

El Pla de Mobilitat (pdM) de la Regió metropolitana de Barcelona, elaborat per l’Autoritat del Transport Metropolità, recull els principis i objectius de la Llei 9/2003, de la mobilitat, i desenvolupa en el territori de la Regió el que determinen les Directrius nacionals de mobilitat aprovades pel Govern de la Generalitat l’octubre de 2006.

El Pla de Mobilitat (pdM) de la Regió metropolitana de Barcelona, elaborat per l’Autoritat del Transport Metropolità, recull els principis i objectius de la Llei 9/2003, de la mobilitat, i desenvolupa en el territori de la Regió el que determinen les Directrius nacionals de mobilitat aprovades pel Govern de la Generalitat l’octubre de 2006.

El projecte que ara s’aprova inicialment traça les estratègies per a aconseguir un nou model de mobilitat en l’horitzó temporal de 2012, amb els següents objectius:

.- Garantir l’accessibilitat dels ciutadans incrementant l’oferta de transport públic i millorant la interconnexió de les xarxes d’autobús i ferrocarril.

.- Millorar l’eficiència de la distribució de mercaderies, afavorint la competitivitat i la millora energètica de les empreses logístiques.

 .- Aconseguir una xarxa viària que prioritzi el transport públic i els vehicles que utilitzin combustibles nets o circulin amb una alta ocupació de passatgers.

.- Afavorir els desplaçaments en bicicleta o a peu, promovent una xarxa de carrils bici interurbans i connectada a les estacions de ferrocarril.

.- Reduir les emissions de diòxid de carboni i substàncies contaminants provinents del sistema de transport i promoure una mobilitat més neta.

(El document adjunt detalla el contingut del Pla)