Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat el projecte per a les obres de renovació de la via, en el tram entre Balaguer i La Pobla de Segur, de la línia Lleida-La Pobla. L’obra s’ha adjudicat a l’UTE COMSA Empresa Constructora/Guinovart&Oshsa per un import de 16,9 MEUR i, tal com es va anunciar el passat mes d’abril, començarà el proper mes de juliol. En els treballs també hi serà present l’empresa lleidatana Benito Arnó e Hijos i actualment s’està estudiant la possible col·laboració amb el Col·legi de Topògrafs de Lleida.

La renovació d’aquest tram de via, de 62 quilòmetres de longitud, té per objectiu disposar d’un carril UIC-54 que es pugui soldar (característica marcada pel conjunt de normatives de l’Union Internationale des Chemins de Fer per a aquest tipus de via) i de travesses de formigó que permetran mantenir la via sense deformacions. FGC va utilitzar el mateix criteri per a la renovació de la línia Martorell-Igualada entre les anys 1994 i 1997, que partia d’una situació molt similar a la de la línia de La Pobla de Segur. Aquest sistema permet una millora considerable de la seguretat i de la velocitat comercial, reduint el temps de viatge de les 2 hores actuals a 1 hora i 40 minuts, amb uns costos de manteniment molt baixos.

Aquesta és la primera actuació per renovar la línia des del seu traspàs al Govern de la Generalitat el passat 31 de desembre de 2004. La durada de les obres, que seran paral·leles a d’altres actuacions, principalment en ponts, túnels, edificis i passos a nivell, serà d’aproximadament sis mesos.

Servei alternatiu per carretera

La realització d’aquests treballs obligarà a aturar el servei de trens entre Balaguer i La Pobla de Segur a partir de la segona quinzena de juliol i durant sis mesos, per la qual cosa s’ha previst un servei alternatiu d’autobús per carretera entre ambdues poblacions. El servei ofert serà de 3 autobusos per dia i sentit, alguns dels quals perllongaran el seu recorregut fins a Sort.

Pel què fa al tram entre Lleida i Balaguer, amb l’objectiu d’optimitzar el material mòbil i el personal disponible que no circulin en el tram anterior, s’oferirà un servei millorat amb 7 trens per dia i sentit en dies feiners, enlloc dels tres que circulen actualment, i 6 trens per dia i sentit els caps de setmana i festius.

Calendari del traspàs

· 13 de desembre de 2004

El Ple de la Comissió Mixta de Transferències aprova l’acord de Traspàs a la Generalitat de Catalunya de la línia ferroviària de titularitat de l’Estat Lleida-La Pobla de Segur.

· 31 de desembre de 2004

La Generalitat encarrega la gestió i explotació del ferrocarril a l’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

· 1 de gener de 2005

FGC encomana a RENFE la prestació del servei ferroviari, quedant aquesta autoritzada per a l’explotació i l’ús de la infraestructura ferroviària que és de titularitat de la Generalitat de Catalunya.

Entra en vigor el Conveni entre RENFE i FGC per a l’explotació del transport ferroviari de la línia Lleida-La Pobla de Segur, amb una durada fins al 31 de desembre de 2007, prorrogables per a períodes d’un any.

· Abril de 2005

El president de la Generalitat de Catalunya Pasqual Maragall presenta el Pla de Renovació de la línia Lleida-La Pobla de Segur, a totes les autoritats i els alcaldes de les poblacions vinculades.

· Juny de 2005

FGC adjudica les obres de renovació de la via entre Balaguer i La Pobla de Segur, com a primera actuació per a la renovació total de la línia.