Seminari Dret a sostre. Eines per a la inserció laboral dels sense llarEls ajuntaments demanen que s’aprovi la Llei

El secretari general de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, Ricard Fernández Ontiveros, ha afirmat aquest matí que el Projecte de llei del dret a l’habitatge de Catalunya preveu que els ajuntaments puguin reservar habitatges de promoció pública per a casos de necessitats socials. La Llei també inclou el concepte d’habitatges dotacionals per a requeriments temporals de col•lectius de persones amb necessitats d’acollida i d’assistència residencial i per a joves. En aquest sentit, ha definit l’accés a l’habitatge com “un problema universal, ja que ara la immensa majoria de la gent sense pis té un greu problema i, per tant, no només afecta persones que fins ara vèiem en risc d’exclusió social”.

El secretari general ha destacat que des de finals de 2004 s’han signat 140 convenis amb ajuntaments per fer habitatge amb protecció oficial, dels quals 90 són de lloguer. També ha afirmat que amb la reforma de la Llei d’urbanisme es destina d’un 20 a un 30% del sòl a habitatge protegit.

Ricard Fernández Ontiveros ha recordat els atacs continus que va rebre l’esborrany de la Llei al dret a l’habitatge quan va ser presentat per l’anterior conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, el novembre de 2005: “Ara, els alcaldes ens demanen que s’aprovi la Llei perquè necessiten els instruments per tractar els problemes de la sobreocupació, els pisos desocupats i la degradació del parc immobiliaris”. 

El secretari ha inaugurat aquest matí el seminari Dret a sostre. Eines per a la inserció laboral dels sense llar, al qual han assistit un centenar de persones. La Jornada forma part del programa europeu CATCH, Creative Approach to Combating Homelessness (Plantejament creatiu per combatre la situació dels sense sostre), del qual l’empresa Adigsa, adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge, és sòcia juntament amb entitats d’altres nou països: Suècia, Itàlia, Regne Unit, Bèlgica, Portugal, Irlanda, Àustria, Finlàndia i Bulgària. A banda de participar en el CATCH, Adigsa desenvolupa des de 1997 una clàusula social en les obres que adjudica mitjançant el programa Posa’t a punt (vegeu l’annex).

Tractar la individualitat dels sense sostre

Al seminari d’avui, el president de l’Associació Prohabitatge i representant espanyol de FEANTSA, Josep Lluís Castanyer, ha indicat que “les persones sense sostre són l’exponent d’un fracàs de la societat”. Ha citat un informe del Síndic de Greuges que xifra en més de 8.000 les persones que a Catalunya viuen sense sostre i ha afegit que a l’Estat espanyol el càlcul puja a 25.000 persones. Per a aquestes persones, ha demanat “un tractament segons cada necessitat individual”.

La inserció laboral i els sense sostre ha estat motiu d’una taula rodona, moderada per la responsable d’Inserció Laboral d’Adigsa, Montse Maresma, on han participat el cap de Programes de la Fundació Arrels, Jordi Balot, la presidenta de l’Associació Rauxa, Ma Lluïsa Marín, el coordinador del Programa d’Inserció Laboral de la Fundació Un sol Món, de Caixa de Catalunya, i el tècnic del Servei de Mediació i Projectes Socials d’Adigsa, Emili López.

Cessió de pisos per a programes d’inclusió

El Departament de Medi Ambient i Habitatge, a través d’Adigsa, ha cedit vuit pisos al Programa d’habitatges d’inclusió social de l’Ajuntament de Barcelona. El Programa consisteix a oferir un pis temporal i compartit a persones o unitats familiars en situació d’exclusió social, que en ocasions pertanyen al col•lectiu dels sense sostre.

Els pisos cedits per Adigsa se situen a diferents districtes de la ciutat. El contracte d’inclusió amb la persona o unitat familiar s’estableix per un període de sis mesos, renovable, com a màxim, per sis mesos més. Els pisos formen part d’una xarxa de serveis i equipaments per a processos d’inclusió, i els ocupants de cada habitatge comptaran amb el seguiment d’un educador social.

Articles de la Llei que preveuen la reserva per a demandes socials

Article 19

Els habitatges dotacionals

1. El planejament urbanístic general ha de qualificar terrenys i preveure reserves en els sectors de planejament urbanístic derivat amb destinació al sistema urbanístic d’habitatges dotacionals públics previst en la legislació urbanística, a fi de satisfer els requeriments temporals de col•lectius de persones amb necessitats d’acollida, d’assistència residencial, o d’emancipació, que resultin de la Memòria social.Ricard Fernández Ontiveros ha recordat els atacs continus que va rebre l’esborrany de la Llei al dret a l’habitatge quan va ser presentat per l’anterior conseller de Medi Ambient i Habitatge, Salvador Milà, el novembre de 2005: “Ara, els alcaldes ens demanen que s’aprovi la Llei perquè necessiten els instruments per tractar els problemes de la sobreocupació, els pisos desocupats i la degradació del parc immobiliaris”.

 

El secretari ha inaugurat aquest matí el seminari Dret a sostre. Eines per a la inserció laboral dels sense llar, al qual han assistit un centenar de persones. La Jornada forma part del programa europeu CATCH, Creative Approach to Combating Homelessness (Plantejament creatiu per combatre la situació dels sense sostre), del qual l’empresa Adigsa, adscrita al Departament de Medi Ambient i Habitatge, és sòcia juntament amb entitats d’altres nou països: Suècia, Itàlia, Regne Unit, Bèlgica, Portugal, Irlanda, Àustria, Finlàndia i Bulgària. A banda de participar en el CATCH, Adigsa desenvolupa des de 1997 una clàusula social en les obres que adjudica mitjançant el programa Posa’t a punt (vegeu l’annex).

Tractar la individualitat dels sense sostre

Al seminari d’avui, el president de l’Associació Prohabitatge i representant espanyol de FEANTSA, Josep Lluís Castanyer, ha indicat que “les persones sense sostre són l’exponent d’un fracàs de la societat”. Ha citat un informe del Síndic de Greuges que xifra en més de 8.000 les persones que a Catalunya viuen sense sostre i ha afegit que a l’Estat espanyol el càlcul puja a 25.000 persones. Per a aquestes persones, ha demanat “un tractament segons cada necessitat individual”.

La inserció laboral i els sense sostre ha estat motiu d’una taula rodona, moderada per la responsable d’Inserció Laboral d’Adigsa, Montse Maresma, on han participat el cap de Programes de la Fundació Arrels, Jordi Balot, la presidenta de l’Associació Rauxa, Ma Lluïsa Marín, el coordinador del Programa d’Inserció Laboral de la Fundació Un sol Món, de Caixa de Catalunya, i el tècnic del Servei de Mediació i Projectes Socials d’Adigsa, Emili López.

Cessió de pisos per a programes d’inclusió

El Departament de Medi Ambient i Habitatge, a través d’Adigsa, ha cedit vuit pisos al Programa d’habitatges d’inclusió social de l’Ajuntament de Barcelona. El Programa consisteix a oferir un pis temporal i compartit a persones o unitats familiars en situació d’exclusió social, que en ocasions pertanyen al col•lectiu dels sense sostre.

Els pisos cedits per Adigsa se situen a diferents districtes de la ciutat. El contracte d’inclusió amb la persona o unitat familiar s’estableix per un període de sis mesos, renovable, com a màxim, per sis mesos més. Els pisos formen part d’una xarxa de serveis i equipaments per a processos d’inclusió, i els ocupants de cada habitatge comptaran amb el seguiment d’un educador social.

Articles de la Llei que preveuen la reserva per a demandes socials

Article 19

Els habitatges dotacionals

1. El planejament urbanístic general ha de qualificar terrenys i preveure reserves en els sectors de planejament urbanístic derivat amb destinació al sistema urbanístic d’habitatges dotacionals públics previst en la legislació urbanística, a fi de satisfer els requeriments temporals de col•lectius de persones amb necessitats d’acollida, d’assistència residencial, o d’emancipació, que resultin de la Memòria social.

Article 98

Contingents especials de reserva

4. En qualsevol cas, el percentatge d’aquests contingents especials de reserva en promocions a iniciativa pública, inclòs el corresponent a les persones amb mobilitat reduïda, no podrà ser inferior al 10% respecte del total d’habitatges de la promoció, tot i que, si finalment es comprova que aquest percentatge excedeix la demanda realment existent, el diferencial sobrant s’incorporarà al contingent general.

Article 71

Habitatges d’inserció

1. El Govern de la Generalitat vetllarà perquè les entitats sense ànim de lucre i els serveis socials municipals que duen a terme activitats i programes d’inserció social puguin disposar del volum necessari d’habitatges d’inserció tal com són definits en l’article 3.g), a fi d’atendre les necessitats d’aquest tipus que  es detectin en els diversos municipis.

2. El Departament competent en matèria d’habitatge establirà ajuts per subvenir els costos de gestió dels habitatges d’inserció gestionats per entitats sense ànim de lucre o pels serveis socials municipals.

3. Els habitatges obtinguts pels sistemes de l’article 70 podran ser oferts a entitats sense ànim de lucre o als serveis socials municipals perquè els puguin utilitzar com a habitatges d’inserció.

article 98

Contingents especials de reserva

4. En qualsevol cas, el percentatge d’aquests contingents especials de reserva en promocions a iniciativa pública, inclòs el corresponent a les persones amb mobilitat reduïda, no podrà ser inferior al 10% respecte del total d’habitatges de la promoció, tot i que, si finalment es comprova que aquest percentatge excedeix la demanda realment existent, el diferencial sobrant s’incorporarà al contingent general.

Article 71

Habitatges d’inserció

1. El Govern de la Generalitat vetllarà perquè les entitats sense ànim de lucre i els serveis socials municipals que duen a terme activitats i programes d’inserció social puguin disposar del volum necessari d’habitatges d’inserció tal com són definits en l’article 3.g), a fi d’atendre les necessitats d’aquest tipus que  es detectin en els diversos municipis.

2. El Departament competent en matèria d’habitatge establirà ajuts per subvenir els costos de gestió dels habitatges d’inserció gestionats per entitats sense ànim de lucre o pels serveis socials municipals.

3. Els habitatges obtinguts pels sistemes de l’article 70 podran ser oferts a entitats sense ànim de lucre o als serveis socials municipals perquè els puguin utilitzar com a habitatges d’inserció.