El Consell d’Administració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) ha aprovat avui el PSARU 2005, un instrument de planificació hidrològica que desenvolupa el Pla de sanejament de Catalunya i que té com a objecte la definició de totes les actuacions destinades a la reducció de la contaminació originada per l’ús urbà de l’aigua. Aquest nou programa revisa les actuacions incloses en l’anterior, aprovat l’any 2002, tenint en compte els objectius de qualitat del medi i les obligacions legals de l’ACA.
El PSARU ha estat aprovat amb tots els vots favorables dels membres del Consell d’Administració, excepte una abstenció. Aquest fet respon a la important participació i negociació que l’ACA ha establert amb tots els agents implicats i que han permés aquest consens final.
El nou programa, que va ser aprovat inicialment el passat 22 de juliol per ser exposat a informació pública i que ha rebut 289 al•legacions, preveu un total de 1.784 actuacions de construcció de noves instal•lacions de sanejament amb un cost total d’inversió de 876,2 milions d’euros. Cal destacar que s’hi han afegit 42 noves actuacions com a conseqüència del procés d’informació pública i tràmit d’audiència, actuacions valorades en 41,7 milions d’euros.
Així mateix, també s’ha decidit la incorporació d’un total de 179 actuacions de sanejament inicialment descartades, principalment urbanitzacions i instal•lacions de sanejament situades entre la frontera difusa del clavegueram i el sistema en alta, que seran candidates a la programació si els usuaris afectats estableixen els mecanismes per assumir-ne la inversió que els correspongui abans del 31 de desembre de 2010.
D’altra banda, el programa de tractament de fangs, que inclou les instal•lacions de posttractament de fangs (assecatges, vitrificació, gasificació, compostatge, etc.), serà objecte d’un finançament específic fora del PSARU 2005.
Actuacions prioritàries i renovació
El nou programa dóna prioritat a aquelles actuacions de compliment obligat d’acord amb la normativa comunitària. S’ha fet una reprogramació de les obres que cal fer i una relació exhaustiva dels sistemes pendents d’executar, on s’estableixen dos escenaris d’actuació amb un termini d’execució que va fins al 31 de desembre de 2008 per al primer escenari, i fins al 31 de desembre de 2014 per al segon escenari.
D’altra banda, s’ha donat prioritat també a totes aquelles actuacions de manteniment i renovació de les plantes depuradores actuals, algunes de les quals ja porten més de 15 anys en funcionament. Els quasi 2.000 M€ d’inversió realitzats en el període 1990-2005 en matèria de sanejament gràcies a l’esforç compartit de tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya han tingut resultats tan espectaculars com la recuperació de trams de riu fins fa uns anys impensable (recuperació de condicions de potabilitat en molts trams i presència de la llúdriga al Congost i al Llobregat mitjà), que mereixen ser objecte d’un manteniment i conservació que permetin avançar en la feina feta.
Delimitació de responsabilitats
Una de les característiques destacades del nou PSARU és la voluntat d’establir una definició per concretar, per primera vegada, la frontera competencial entre sanejament en baixa i sanejament en alta, és a dir, l’assumpció de responsabilitats per part de tots els agents públics i privats intervinents.
D’aquesta manera, s’estableix la possibilitat d’atribuir o traspassar les actuacions de sanejament en baixa a qui en sigui el responsable, com seria el cas de determinades actuacions que la llei atribueix com a competència de les administracions locals i que fins ara s’havien programat dins les actuacions de l’ACA. És per això que els acords que han permès l’acostament de posicions amb les entitats municipalistes preveuen uns períodes d’adaptació i progressivitat.
Objectiu: acompliment de la Directiva marc de l’aigua
L’aprovació de la Directiva 2000/60/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2000, per la qual s’estableix un marc comunitari d’actuació en l’àmbit de la política d’aigües, també anomenada Directiva marc de l’aigua, introdueix aspectes prou rellevants que requerien la necessitat d’elaborar un nou PSARU.
Aquest conjunt de mesures programades ha de permetre l’acompliment dels abocaments de les depuradores públiques dins dels límits que estableix la normativa. Així mateix, es preveu l’execució d’obres que facilitaran la reutilització d’aigües depurades.