1. La disposició negociadora del Departament.-
Des de l’inici de la legislatura, el Departament ha negociat i acordat amb la representació sindical diverses millores en les condicions laborals del personal com a prova de la seva disposició positiva.
A - Acord de la mesa de negociació del personal al servei de l’administració de justícia a Catalunya sobre els Fons d’acció Socials, (17/05/04).
B - Acord de la mesa de negociació del personal al servei de l’administració de justícia a Catalunya sobre millores en el funcionament i accés a la justícia i modificacions retributives (15/04/05)
C - Acord de la mesa de negociació del personal al servei de l’administració de justícia de 7 de febrer de 2005 sobre millores retributives (7/02/05)
D - Acord de la mesa general de negociació del personal al servei de l’administració de justícia sobre el procediment i criteris d’aplicació i d’actuació en matèria de permisos i llicències del personal al servei de l’administració de justícia destinat a Catalunya. (21/06/04)
E - Acord de la mesa de negociació del personal al servei de l’administració de justícia a Catalunya sobre modificacions retributives (20/02/06) (complements retributius per al personal dels jutjats de violència domèstica, tant els especialitzats com els mixtos)
2. Les negociacions de 2006.-
Des de l’inici de 2006 i després de contactes continuats sobre altres qüestions sense arribar a acords, la representació sindical ja va manifestar la seva voluntat de convocar una vaga, sense haver esgotat la negociació.
El Departament va presentar el 9 de maig una proposta d’acord general i plurianual, per tal d’evitar més dilacions en la negociació i per conèixer la posició concreta de la representació sindical.
Tot i mantenir els contactes, la representació sindical va comunicar la convocatòria de vaga pel dia 28 de maig i novament pel dia 6 de juny.
Durant el dies 31 de maig i 1 de juny s’han mantingut reunions entre les dues parts. Durant el cap de setmana del 2-3 de juny, s’han produït contactes entre les parts, sense arribar a acord.
3. Les propostes del Departament.-
A) En matèria retributiva.-
El Departament ha ofert augments retributius que signifiquen equiparar les retribucions mitjanes del personal de justícia al personal del cossos generals de la Generalitat en un període quatre anys.
Aquesta equiparació final està condicionada a la presència efectiva dels funcionaris i a la millora dels horaris d’atenció al públic, d’acord amb un programa d’incentius.
També s’ha ofert la reserva d’una partida pressupostària destinada a millores per a la prestació del servei de guàrdia.
B) En matèria de jornada laboral.-
La representació sindical ha proposat una jornada laboral inferior al còmput de 1.500 hores anuals. El Departament ha proposat l’equiparació a les 1.544 hores del personal de la Generalitat, amb una reducció per motius de disponibilitat del personal en algunes circumstàncies.
C) En matèria horària.-
El Departament ha proposat de distribuir les hores diàries de jornada, establint un període de permanència contínua de 6 hores – ó de 5,5 hores en horari d’estiu- i una ampliació de l’horari d’atenció al públic.
D) En matèria de llocs de treball.-
El Departament proposa una definició de llocs de responsabilitat directiva en l’oficina judicial, amb el reconeixement de grup i de retribució que correspongui. Amb aquesta mesura es possibilita la creació d’una promoció i una carrera professional en una organització fins ara privada d’aquesta possibilitat.
4. Millores en les condicions de treball: edificis i informàtica.-
El Departament vol recordar el gran esforç que el Govern està fent per a millorar el servei públic de la justícia i les condicions de treball dels seus professionals. Aquest esforç comporta
o la renovació o substitució (2004-2010) d’un total de 26 nous edificis i 12 ampliacions-rehabilitacions, a més de la Ciutat de la Justícia de BCN-L’H. La inversió total prevista és de 520 milions aproximadament i significa una superfície total de més de 550.000m2.
o la renovació de tota l’estructura informàtica de l’administració de justícia a Catalunya que significa una inversió de 85 m. € en els darrers tres anys.
Aquestes inversions repercuteixen o repercutiran positivament en l’entorn de treball del personal i en la gestió de les seves tasques.
5. Necessitat d’acords per a millorar el servei, no a costa del servei
El Departament manifesta la seva voluntat d’arribar a acords que combinin la millora de les condicions de treball dels professionals amb la millora de la qualitat del servei que presten.
No pot haver-hi més avantatges salarials o més avantatges d’horari sense més compromís en la millora del servei i en l’atenció als ciutadans i als operadors jurídics.
Els acords a que es pugui arribar han d’anar emmarcats en els criteris que la Generalitat observa en el tractament del seu personal.
El Departament seguirà esforçant-se en trobar l’acord sobre aquestes bases, tal com ha fet durant aquests anys.