El Departament de Salut i el Consell de Col•legis Farmacèutics de Catalunya han iniciat un programa pilot de prevenció d’accidents de trànsit basat en el consell personalitzat adreçat als conductors de vehicles que prenen fàrmacs hipnosedants.

A partir d’ahir, una vintena de farmàcies de Barcelona participen en un projecte en el que també hi col•labora el Centre de Salut Pare Claret de la ciutat. Els conductors a qui es dispensi algun dels medicaments seleccionats, rebran el consell d’un professional que els indicarà la necessitat d’evitar conduir almenys durant els primers dies en què s’utilitzarà el fàrmac, abstenir-se completament de consumir begudes alcohòliques mentre duri el seu tractament, i interrompre la conducció en cas de somnolència, mareig, o disminució de l’atenció. Aquest consell personalitzat anirà acompanyat de la distribució d’un senzill material gràfic en format de punt de llibre.

Quan es conegui la valoració dels professionals que participaran en aquest projecte pilot, està previst que el programa s’ofereixi a totes les oficines de farmàcia de Catalunya, gràcies a la col•laboració del Consell de Col•legis Farmacèutics de Catalunya que ha participat en el disseny d’aquesta campanya de la Direcció General de Salut Pública del Departament de Salut.

A més de l’alcohol i d’algunes drogues il•legals –implicats en una gran part d’accidents de trànsit amb víctimes mortals— diferents medicaments poden afectar negativament els reflexos i els nivells d’atenció necessaris per a  la conducció de vehicles. Tot i que els prospectes d’aquests medicaments ja es refereixen al risc de conduir vehicles o realitzar altres activitats perilloses, el consell individualitzat dels farmacèutics i altres professionals sanitaris pot ajudar els conductors a evitar que la somnolència o altres efectes secundaris afectin negativament la seva capacitat de conduir.

Alguns estudis han mostrat que l’ús de benzodiazepines –un grup de medicaments utilitzats principalment pels seus efectes ansiolítics, hipnòtics i com a relaxants musculars—poden incrementar en un 50% el risc de patir un accident de trànsit. S’ha observat la presència d’aquestes substàncies en més del 3% dels morts en accident de trànsit, i en un percentatge semblant entre les persones lesionades que atenen els serveis d’urgències.

Les lesions derivades de la sinistralitat viària són un greu problema social i de salut, i la seva prevenció i tractament representen àrees d’actuació prioritària del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, que porta a terme diferents actuacions preventives en aquest àmbit. Cada any, més de 500 persones moren a Catalunya com a conseqüència de les lesions derivades d’un accident de trànsit i es produeixen més de 7000 hospitalitzacions per aquesta causa.