L'Institut Català del Sòl i l'ajuntament de Montmeló han seleccionat la proposta presentada per l'equip Taller d'Arquitectura i Territori per ordenar l'espai urbà resultant del soterrament de la via del ferrocarril en el seu pas pel nucli urbà d'aquest municipi

El soterrament de la vies del ferrocarril en el seu pas pel municipi de Montmeló alliberarà una franja de 1,2 kilòmetres de sòl situat en el centre del municipi que cal ordenar. La convocatòria del concurs d’idees ha estat el primer pas per reflexionar sobre el millor model per desenvolupar aquest sector, situat com una espina dorsal al llarg del municipi, i que ofereix una oportunitat única de transformar la ciutat.

Proposta guanyadora

De les cinc propostes presentades, l’Institut Català del Sòl i l’ajuntament han escollit la desenvolupada per l’arquitecte José Gonzàlez Baschwitz del Taller d’Arquitectura i Territori per considerar que es tracta del treball que més s’ajusta als objectius del concurs. L’equip s’encarregarà de  redactar la modificació puntual del Pla general i els posteriors documents necessaris per al seu desenvolupament vinculats al Pla d’Ordenació Urbanística Municipal.

El jurat ha valorat que la proposta guanyadora és la que millor dilueix la ferida històrica oberta per la via del ferrocarril oferint una oportunitat única de generar una nova centralitat al municipi amb l’element estructurador de l’estació com a pol d’atracció, generador d’activitat.

El projecte entén que l’actuació ha de servir de catalitzador que faciliti la regeneració i la transformació del teixit urbà existent, possibilitant una plena integració dels dos àmbits del municipi dividits històricament per la via, i proposa aquest nou eix de relació ciutadana per tal d’organitzar les relacions entre la ciutat existent i les futures transformacions. Amb aquest objectiu proposa uns nous recorreguts per a vianants que enllacen la ciutat amb els equipaments perifèrics, reestructura el tràfic rodat completant l’anella de circumval•lació del nucli i crea un eix interior amb funcions de servei amb àrees d’activitat i relació.

El projecte guanyador relliga transversalment els dos costats de la ciutat mitjançant parcs que esborren la ferida provocada pel ferrocarril i al llarg dels quals es van repartint d’una manera homogènia els diferents usos previstos: habitatges en règims protegits i lliures, equipaments, zona de serveis i espais comercials, un equipament hoteler, etc. Així mateix, incorpora la possibilitat de crear una passera que uneixi la ciutat amb el turó de les Tres Creus per sobre la via del tren d’alta velocitat.

Programa de sòl

El desenvolupament d’aquest àmbit forma part de les actuacions estratègiques del Programa de sòl 2005-2008, promogut pel Govern de la Generalitat i que duu a terme l’Institut Català del Sòl. Els sectors estratègics garanteixen la continuïtat de l’entramat urbà existent amb una diversificació dels règims d’ocupació amb la finalitat de potenciar un creixement urbà complex i cohesionat.

Aquests sectors responen a la política urbanística que desenvolupa el Govern i que es basa en la compacitat davant la dispersió de la urbanització en el territori, la complexitat entesa com a diversitat d’activitats davant l’especialització funcional i la cohesió com a espai de redistribució enfront de la segregació social.

Barcelona, 14 de febrer de 2007