El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha adjudicat avui la concessió de l’autovia entre Maçanet de la Selva i Platja d’Aro, per un import de 63 MEUR. La concessió, a 33 anys, s’ha adjudicat a Cedinsa, i inclou la conservació dels trams ja en servei i la construcció del tram intermedi, entre Vidreres i l’Alou. Es preveu que les obres comencin durant el primer semestre de l’any que ve i tinguin un termini d’execució de 30 mesos.

Una nova autovia

L’eix Maçanet de la Selva – Platja d’Aro es recolza sobre l’itinerari format per les carreteres C-35, C-65 i C-31, i conforma la principal via d’accés a la Costa Brava sud, des de l’autopista E-15 / AP-7. Recorre un eix oest – est, tot unint les poblacions de Maçanet de la Selva, Vidreres, Llagostera, Santa Cristina d’Aro, Castell d’Aro, Sant Feliu de Guíxols i Platja d’Aro.

L’autovia entre Maçanet de la Selva i Platja d’Aro tindrà una longitud de 27,7 quilòmetres; 12,2 quilòmetres (el 56%) ja estan en servei i corresponen als trams extrems, l’inicial entre Maçanet de la Selva i Vidreres i el tram final, des de l’enllaç de l’Alou fins a Platja d’Aro. Aquest tram intermedi correspon al desdoblament de l’actual C-35 i, en general, s’aprofitarà la carretera existent per construir els nous carrils, excepte en alguns punts on s’hauran d’executar petits trams en variant.

Aquest eix forma part del Programa de grans eixos viaris que està desenvolupant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i, per altra banda, s’emmarca en les actuacions que du a terme per tal de millorar les condicions i augmentar la capacitat dels principals accessos de la Costa Brava.

La concessió

La modificació de la Llei de carreteres aprovada el maig passat pel Parlament de Catalunya facilita l’impuls de noves autovies ja que fa més àgil la tramitació dels projectes i en preveu el finançament per mitjà del contracte de concessió d’obra pública. Aquesta fórmula permet introduir la possibilitat que els agents privats construeixin i explotin una infraestructura viària per un període determinat de temps. Al mateix temps, la Generalitat garanteix el corresponent finançament, que recau en l’Administració i no en l’usuari. En el cas de la Maçanet de la Selva – Platja d’Aro, la concessió té una durada de 33 anys.

Construcció del tram Vidreres-l’Alou

En el tram Vidreres - l’Alou, la nova via estarà formada en cada sentit de la circulació per dos carrils de 3,5 metres, un voral exterior d’1,5 metres, i un voral interior d’1 metre d’amplada. Les dues calçades estaran separades per una mitjana tipus New Jersey d’1 metre d’amplada.

El projecte inclou els enllaços següents:

§ Enllaç Vidreres oest amb la carretera de Lloret de Mar, on s’inicia l’actuació.

 § Vidreres est, format per dos semi-enllaços

 § Enllaç de can Carbonell, format per un pas inferior i una rotonda a cada costat del tronc.

§ Enllaços de Llagostera: Sud, que connecta amb la carretera de Tossa de Mar; Centre, que connecta amb la zona de Sant Llorenç, i Oest.

§ Enllaç de l’Alou, on la nova autovia, per una banda, connectarà amb la carretera de Girona i Cassà de la Selva i per l’altra, seguirà l’autovia, ja en servei, en direcció a Santa Cristina d’Aro. En aquest enllaç de l’Alou finalitzen les obres projectades.

Programa de grans eixos viaris

El Govern va aprovar el Programa de grans eixos viaris el 28 de desembre passat amb la finalitat d’atendre les necessitats de mobilitat de les zones amb més densitat de població i major activitat econòmica i de promoure un desenvolupament equilibrat al territori. Des de llavors, el DPTOP ha anat desplegant aquest pla amb passes significatives:

· Maçanet de la Selva - Platja d’Aro: Avui s’adjudica la concessió d’aquesta autovia.

· Reus - Alcover: Ahir es va iniciar la licitació del desdoblament de la C-14 entre Reus i Alcover.

· Palamós – Palafrugell: La setmana passada es va adjudicar el desdoblament de la C-31 entre Palamós i Palafrugell.

· Eix Transversal: La setmana passada es va adjudicar la redacció de l’avantprojecte de construcció i explotació del desdoblament de tot l’eix Transversal.

També en el desenvolupament d’aquest Programa, es preveu que el projecte de traçat de l’eix Vic - Ripoll surti a informació pública aquest hivern i que l’eix Vilanova - Manresa surti a informació pública el primer trimestre de l’any vinent.

D’altra banda, el pla d’autovies preveu incidir en una segona fase en l’eix del Llobregat (C-16, tram Berga - Bagà), l’eix de l’Ebre (C-12, Amposta - Lleida) i l’eix Barcelonès - Vallès (B-500)

Altres actuacions

Paral·lelament, la Generalitat està executant obres en altres eixos de gran capacitat, com:

Tortosa – Aldea (C-42): Es preveu que les obres concloguin a finals d’aquest novembre.

Puig-reig – Berga (C-16): El desdoblament dels trams extrems (Navàs -Puig-reig i Gironella - Berga) conclourà el quart trimestre de 2006. Les obres del tram intermedi es van iniciar l’estiu passat i es preveu que finalitzin el quart trimestre de 2007.