Avui s’han iniciat els treballs a la boca nord del túnel de Bracons, corresponent a l’Eix Vic-Olot, després de les modificacions del traçat aprovades pel DPTOP per tal de disminuir l’impacte ambiental del costat de la Garrotxa. Les millores inclouen rebaixar la cota del túnel per suavitzar els pendents i modificar en 200 metres la situació de la sortida nord. Les feines han començat amb el desbrossat de la zona i continuaran amb l’habilitació dels camins d’obra provisionals i la formació de la pròpia boca del túnel.

L’Eix Vic-Olot per Bracons es configura com la principal via de comunicació de la Garrotxa amb les comarques centrals.

Un primer tram, constituït per les noves carreteres de Vic a Manlleu i de Manlleu a Torelló, ja es va construir fa alguns anys.

El projecte en marxa és la nova carretera entre Torelló i la Vall d’en Bas, amb una longitud total de 19 quilòmetres, que es preveu finalitzar el gener de 2008.

 El DPTOP va introduir una sèrie de millores per tal de minimitzar l’impacte ambiental i territorial de l’obra, que tindrà un cost total de 187 MEUR. Entre aquests canvis, figura la construcció de més túnels i viaductes, així com la reducció de pendents i una secció de carretera amb dos carrils, amb un tercer per facilitar l’avançament de vehicles pesants a l’interior del túnel de Bracons i a la banda de la Garrotxa.

Dels 19 quilòmetres de longitud total, 10,6 corresponen al tram situat a Osona, mentre que 4,3 pertanyen al túnel de Bracons i uns altres 4,3 quilòmetres es situen a la banda de la Garrotxa.

 En el cas del tram d’Osona, de 10,6 quilòmetres, entre Torelló i la boca sud del túnel, les millores adoptades no van fer necessari modificar el traçat en planta de la carretera i les obres estan en marxa.

Aquests treballs inclouen la perforació del túnel per la boca sud, des d’on s’ha executat el 50% de l’excavació.

Millores a la banda Garrotxa

Pel que fa al tram de l’Eix Vic-Olot a la Garrotxa, entre la boca nord del túnel fins a la C-63, es va optar per fer una modificació parcial del traçat previst al projecte inicial per rebaixar els pendents, augmentar el nombre de túnels i ponts i reduir els carrils de circulació.

 Després de sotmetre el projecte inicial a informació pública, calia redactar una nova Declaració d’Impacte Ambiental que inclogués tant la boca nord del túnel de Bracons com la resta del tram de la Garrotxa.

Un cop aprovada recentment aquesta Declaració d’Impacte, avui han pogut començar els treballs a la boca nord del túnel.

Quant a la resta de les obres de construcció de l’Eix Vic-Olot a la banda garrotxina, es preveu que comencin durant l’estiu de 2006, un cop s’hagi aprovat el projecte constructiu corresponent i s’adjudiquin els treballs.

 Inici de les obres a la boca nord

D’aquesta manera, avui han començat les feines a la boca nord del túnel de Bracons amb la tala i desbrossada de la zona.

Les obres continuaran amb l’habilitació dels camins d’obra provisionals i la formació de la pròpia boca del túnel.

 Un cop enllestits aquests treballs, es podrà començar a perforar el propi túnel. Està previst que la trobada entre els dos costats d’atac de l’excavació es produeixi durant el primer trimestre de 2007.

Aquests treballs incorporen les modificacions fetes al projecte de l’interior del túnel, que consisteixen en baixar la cota de sortida de la boca nord uns 18 metres, suavitzant les pendents en el costat de la Garrotxa.

Així mateix, es va desplaçar la sortida de la boca nord del túnel uns 200 metres respecte al traçat inicial, el que permet reduir l’impacte visual a la zona de l’ermita de Sant Mateu i evita el pas sota l’àrea dels Marges.