El secretari per a la Mobilitat del DPTOP, Manel Nadal, i el director general de Ports i Transports, Esteve Tomàs, han lliurat avui la bandera blava a 19 ports catalans, tres més que els dos anys anteriors. Aquest guardó l'atorga anualment l'organisme europeu ADEAC-FEEE (Associació d'Educació Ambiental i del Consumidor-Fundació Europea d'Educació Ambiental) i distingeix el treball dut a terme pels ports en la protecció del medi ambient i l'entorn natural.

L’acte s’ha celebrat al Museu Marítim de Barcelona i ha comptat amb l’assistència de diversos representants del sector portuari català.

Els ports guardonats enguany són: el port de Llançà; el port de Port de la Selva; el port de Roses; la marina d’Empúria Brava, a Castelló d’Empúries; el port de l’Escala; el port de l’Estartit; la marina de Palamós; el port de Mataró; la marina Port Vell; el port Olímpic; el port del Garraf; el port d’Aiguadolç; el port de Vilanova i la Geltrú; el port de Torredembarra; el port Esportiu de Salou; el port de Cambrils; el port de l’Hospitalet de l’Infant; el port de l’Ametlla de Mar i el Club Nàutic l’Ampolla.

Aquest any, els ports catalans han aconseguit 19 banderes blaves, tres més que les obtingudes el 2005 i el 2004. Si comparem aquests 19 ports catalans amb els 82 ports de l’Estat espanyol que en total han obtingut bandera blava el 2006, les instal·lacions portuàries catalanes representen el 23,1% dels ports amb aquest distintiu de tot l’Estat.

El guardó Port Bandera Blava premia l’esforç de les persones que treballen diàriament en l’àmbit portuari respectant el medi ambient i vetllant per l’entorn natural del port. La imatge de qualitat que ofereixen els ports catalans és també un dels objectius del Govern de la Generalitat, que constantment inverteix en matèria mediambiental i aporta coneixements i equipaments per a que les instal·lacions portuàries siguin més sostenibles.

Criteris bandera blava

Les banderes blaves s’atorguen a ports esportius o dàrsenes esportives que estiguin dins d’altres ports que duen a terme activitats diferents a l’esportiva. En aquest darrer cas la bandera blava s’ha d’hissar i ha de romandre al sector esportiu per diferenciar-se de la resta d’activitats del port.

Les candidatures a una bandera blava s’han de trametre al DPTOP, el qual, una vegada ha verificat que compleixen uns requisits mínims, les fa arribar al jurat nacional i aquest a l’internacional.

Per tal d’atorgar els distintius, els ports han de superar un mínim de dues inspeccions sorpresa, una a càrrec d’inspectors del jurat nacional i una altra amb inspectors europeus. En el cas de que es retiri la bandera blava a un port, aquest queda automàticament exclòs per a la següent convocatòria.

Cal assenyalar que el fet que en un port s’executin obres d’ampliació o millora impedeix l’obtenció de la bandera blava mentre aquestes duren. Per aquest motiu Port Ginesta, malgrat complir els requisits per a l’obtenció, no ha sol·licitat enguany el guardó, en trobar-se immers de ple en les obres d’ampliació del port esportiu.

Entre els criteris que han de complir els ports catalans per aconseguir la bandera blava cal assenyalar els que es detallen a continuació:

  • Proporcionar informació als usuaris i formació ambiental als treballadors sobre zones marines i zones terrestres
  • Tenir un codi de conducta ambiental que eviti els vessaments al mar i oferir instal·lacions per a la recollida de residus
  • Impulsar una política ambiental que inclogui aspectes com la gestió residus o l’estalvi de consum energètic i d’aigua
  • Disposar de papereres i punts de recollida d’escombraries
  • Instal·lacions netes i ben senyalitzades
  • Equipaments contra incendis i de primers auxilis, així com un pla d’emergència en cas de contaminació, incendi o altres accidentes al recinte del port
  • Instal·lacions per a persones amb mobilitat reduïda
  • Bona integració amb l’entorn construït i natural i amb el municipi on s’ubica
  • Làmina d’aigua i recinte del port visualment net i sense evidències de contaminació

23 de juny de 2006