El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ja ha iniciat les actuacions preventives a la xarxa de carreteres i de FGC per afrontar l’onada de fred que ha d’arribar a Catalunya en les properes hores. L’objectiu és garantir el màxim possible la mobilitat dels ciutadans.

La Direcció General de Carreteres ha iniciat tractaments preventius tirant productes fonents del gel i la neu (sal sòdica i potàssica) en els punts més sensibles de la xarxa viària catalana amb especial incidència en les carreteres del Pirineu, de la plana de Lleida, i la zona nord de Figueres.

Paral·lelament, s’han reforçat els serveis de vigilància per seguir l’evolució de l’estat dels paviments i la formació de gel a les zones on habitualment s’hi forma (zones obagues). També es farà un seguiment especial de les previsions meteorològiques a la Costa Brava, on es podrien produir nevades.

El sistema  de funcionament del programa de prevenció pren els avisos del Servei de Meteorologia de Catalunya com a referència. El SMC preveu punts concrets amb possibilitat de nevada, la cota prevista i la probabilitat  que la neu prengui. A partir d’aquesta dada, els serveis de neteja de neu del PTOP, coordinats a través del CECAT amb altres administracions de carreteres (Estat  i diputacions) i els serveis de prevenció (Bombers i Mossos d’Esquadra) engeguen l’actuació.

PTOP disposa de 46 màquines llevaneus distribuïdes pel territori (41 són llevaneus d’empenta i cinc llevaneus dinàmics, és a dir que absorbeixen i expulsen la neu). El 2004 es van adquirir cinc màquines llevaneus noves per  substituir-ne cinc de velles (3 d’empenta i dues dinàmiques). També compta amb 12 màquines estenedores de productes fonents i 35 sitges, distribuïdes pel territori, que contenen aquests productes.

Ferrrocarrils de la Generalitat

Les mesures preventives a la xarxa ferroviària d’FGC són les habituals en aquestes situacions. Així, està establert que totes les estacions de la xarxa ferroviària disposin de sacs de sal, en cas que es produeixin gelades a la via. També estan a punt els aparells llevaneus per a les unitats de tren, en cas que sigui necessari acoblar-los.

Així mateix, es comprova que els aparells calefactors dels enclavaments (canvis d’agulla) funcionin en perfecte estat per tal d’evitar que aquests quedin aturats per glaçada.

Finalment,  es greixa la catenària  per tal d’evitar que s’hi puguin formar acumulacions de gel.