ContactaEN
Sala de premsa
Sales de premsa dels departaments
event_note Nota de premsa

Manel Nadal presenta les millores constructives, de seguretat i funcionalitat del perllongament d'FGC Terrassa

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha presentat avui a Terrassa, acompanyat de l’alcalde d’aquest municipi, Pere Navarro, els principals eixos de les obres de perllongament del Metro del Vallès d’FGC a Terrassa fins al barri de Can Roca. En aquest sentit, Manel Nadal ha destacat els criteris de seguretat que s’estan aplicant en els treballs i en la definició del traçat dels túnels. Al mateix temps, ha remarcat la voluntat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques d’informar rigorosament els veïns sobre tot el procés. Actualment, s’estan construint les estacions d’UPC-Vallparadís i Can Roca. Les obres dels túnels començaran la tardor vinent i conclouran a finals de 2009.

Actualment, el DPTOP està executant les obres de perllongament de la línia d’FGC a Terrassa, que dotaran la ciutat de tres noves estacions, permetran fer intercanvi amb la xarxa de Renfe i portaran aquesta línia fins al barri de Can Roca. La conveniència de construir el túnel del tram entre les estacions de Rambla i d’UPC-Vallparadís per mitjà de tuneladora han fet necessari redactar un projecte de traçat actualitzat i el corresponent estudi d’impacte ambiental i sotmetre aquests canvis al tràmit d’informació pública.

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, acompanyat per l’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, ha exposat avui els principals eixos en el desenvolupament d’aquests treballs, amb una especial atenció pel que fa a les millores tècniques i de seguretat que permet incorporar el traçat actualitzat i els sistemes d’informació als veïns, tant els que s’han disposat fins ara com els que s’aplicaran abans i durant la construcció dels túnels.

Projecte actualitzat

El projecte anterior plantejava en una primera fase iniciar les obres des de la nova estació UPC-Vallparadís fins a la rambla d’Ègara en mina. En una segona fase, i amb un projecte independent, es preveia excavar amb tuneladora des de l’estació de Can Roca fins a la de Vallparadís, on s’ubicaria el pou d’extracció de la tuneladora. El nou projecte preveu construir amb tuneladora tot el tram, des de la rambla d’Ègara fins a Can Roca. Aquesta solució suposa:

millores tècniques i constructives

major seguretat

menys trànsit de vehicles pesants de l’obra al centre

avançament de l’arribada dels trens a Can Roca.

Un projecte més segur

A banda de les millores tècniques i constructives, una de les principals millores del nou projecte respecte de l’anterior  és que permet guanyar en seguretat. En aquest sentit, destaquen els aspectes següents:

Mètode constructiu amb tuneladora: La utilització de tuneladora permet minimitzar l’afectació sobre la superfície, ja que a mesura que aquesta perfora, va col·locant dovelles de formigó que sostenen el terreny. D’altra banda, es preveu implementar un conjunt de mesures de protecció o tractaments puntuals de millora del terreny segons les zones o edificis.

La totalitat del traçat, de 4,5 quilòmetres de longitud, transcorrerà subterrani, a través d’un doble túnel per via senzilla en la major part del recorregut, tret de les zones d’estació de Rambla, UPC-Vallparadís, Intercanviador amb RENFE i Can Roca. La construcció d’un doble túnel de perímetre més petit també és tècnicament més adient, en termes de seguretat, que  l’execució d’un sol túnel més gran.

La planificació d’obres comprèn la realització dels túnels fins a l’estació Rambla, tenint en compte que la tuneladora construeix en una primera fase un dels túnels, es desmunta en finalitzar en l’estructura d’arribada pròxima a l’estació esmentada i es transporta de nou al recinte a Can Roca, per a construir el segon túnel.

Un nou traçat amb més garanties: En el tram entre Rambla d’Ègara i l’estació UPC-Vallparadís, el nou projecte dóna més garanties de seguretat no solament per la construcció amb tuneladora sinó també perquè el túnel guanya en profunditat. Aquestes característiques han obligat a modificar el traçat inicialment previst per un altre amb un radi de corba més ampli i que segueix minimitzant l’afectació en l’entorn urbà.

En el tram entre Vallparadís i l’intercanviador amb Renfe a l’estació del Nord, es planteja un recorregut més rectilini al tram que afavoreix velocitats de trajecte millors i més uniformes i que minimitza l’afecció a l’entorn urbà, monumental i ambiental, de la zona del torrent de les Bruixes. En aquest tram, també s’incrementa la profunditat d’excavació de la tuneladora, per millorar les condicions en els treballs.

Nous estudis geotècnics: S’ha dut a terme una nova campanya de sondejos tant en les zones on el traçat s’ha modificat com en els que aquest es manté. Amb aquests treballs i els realitzats anteriorment, s’ha definit la caracterització geomecànica dels materials i la descripció geològica, geotècnica i hidrològica de la zona del traçat.

Visites porta a porta: Per tal de tenir una informació al més detallada possible dels edificis en la zona d’influència de les obres, abans que comencin els treballs de la tuneladora, pèrits judicials d’una empresa especialitzada, externa a l’adjudicatària de les obres, inspeccionaran tots els habitatges d’aquesta àrea per certificar el seu estat i lliuraran a cada propietari una còpia de l’informe que elaborin. Igualment, el mateix projecte inclou ja un inventari dels edificis de la zona del traçat per tal de valorar-ne el seu estat i característiques.

Informació a la ciutadania

La voluntat de la Generalitat ha estat en tot moment facilitar el màxim d’informació possible als ciutadans sobre aquest projecte que suposa una millora molt notable en la mobilitat a Terrassa. Així, amb l’inici dels treballs de perllongament, es va instal•lar un punt d’atenció al ciutadà (PAC) a l’avinguda Jacquard, al costat de les obres al parc de Vallparadís. Per Setmana Santa, entrarà en servei un nou punt d’informació, que substituirà l’anterior, en un local cedit per l’Ajuntament a l’antiga seu del Centre Excursionista de Terrassa, al Raval de Montserrat. En aquest espai, la ciutadania podrà visitar una exposició sobre aquest projecte i rebre informació i plantejar dubtes i suggeriments pel que fa a les obres.

D’altra banda, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l’Ajuntament, l’adjudicatària, i diverses associacions ciutadanes han constituït una comissió de seguiment amb l’objectiu d’anar avaluant el desenvolupament dels treballs. I, paral•lelament, el DPTOP ha presentat el projecte en tres assemblees amb el veïnat dels barris per on transcorre el traçat.

En aquest sentit, també cal indicar que, en les pròximes setmanes, el DPTOP respondrà per escrit i de forma personalitzada la setantena d’al·legacions presentades durant el procés d’informació pública del projecte actualitzat que ha conclòs recentment. La resposta inclourà una explicació argumentada dels motius pels quals l’al·legació, segons els casos, és acceptada o desestimada.

En construcció

En aquests moments, estan en construcció les estacions de Can Roca i UPC-Vallparadís. A Can Roca, ja s’ha construït una part de l’estació i ara s’inicia la resta d’obra que es durà a terme a cel obert.

Pel que fa a l’estació d’UPC-Vallparadís, els treballs s’estan compaginant amb les excavacions arqueològiques l’estació acollirà finalment l’aparcament que estava previst construir en un edifici annex. Aquest aparcament tindrà 293 places. D’altra banda, a l’entorn immediat de l’estació, el parc de Vallparadís, es construiran dos calaixos, un per cada sentit de la marxa, que serviran per arrossegar la tuneladora, i permetran reurbanitzar el parc sense haver d’esperar que la tuneladora passi les dues vegades. En aquest sentit, es preveu restituir la major part possible dels calaixos i de la urbanització del parc de cara al primer semestre de 2007.

Durant aquesta primavera s’aprovarà definitivament el projecte constructiu i es licitaran les obres dels túnels, amb l’objectiu que s’adjudiquin durant l’estiu i comencin la tardor vinent. Els treballs conclouran a finals de 2009 i els combois començaran a circular per la línia perllongada el 2010. Aquest termini inclou les excavacions arqueològico-paleontològiques que s’estan desenvolupant a la zona de l’estació d’UPC-Vallparadís.

Transformació de la mobilitat

El perllongament de la línia d’FGC a Terrassa suposarà tota una transformació  de la mobilitat en transport públic en aquesta ciutat. Així, aquesta actuació contribuirà a millorar tant les connexions entre Terrassa, la comarca del Vallès Occidental, Barcelona i l’àrea metropolitana, com els moviments interns al municipi,  ja que la ciutat comptarà amb una xarxa de metro pròpia, integrada en el sistema de transport metropolità.

Les noves estacions, a més, permetran donar servei a zones de creixement de Terrassa, a l’àrea universitària i a equipaments sanitaris –Hospital Mútua de Terrassa i Hospital de Sant Llàtzer– i espais històrics i culturals –com el conjunt de les esglésies de Sant Pere, el Castell-Cartoixa de Vallparadís o el Museu Tèxtil. Un cop ampliada la línia d’FGC al seu pas per Terrassa, es preveu que la utilitzin prop de 32.000 viatgers diàriament, el doble que en l’actualitat. L’obra suposarà una inversió total d’uns 321 MEUR.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia