Apartir de demà, 2 d’agost, s’inicien les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda (PMR) de les estacions de Zona Universitària, Palau Reial, Maria Cristina i Montbau de la L3. Aquestes obres causaran restriccions de trànsit a la Diagonal (passarà de 7 a 5 carrils en el tram de sortida en direcció Molins de Rei) i a la ronda de Dalt (que passarà de 3 a 2 carrils en el tronc central i de 2 a 1 en el lateral muntanya del tram afectat) i s’afegeixen a l’actuació que s’està duent a terme a les estacions de Rocafort i Urgell de la L1 que incideix en el trànsit de la Gran Via. A partir de demà, aquesta darrera actuació inicia una segona fase que causarà l’eliminació d’un altre carril del tram central d’aquest carrer, que passarà així a tenir-ne només 3 destinats a la circulació.

Les obres, que formen part del programa d’adaptació de les estacions de metro i FGC a PMR que està realitzant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, es duen a terme a l’estiu perquè el moviment de vehicles és menor. En tots els casos, les obres consisteixen en la instal·lació d’ascensors del carrer als vestíbuls i d’aquests a les andanes.

Diagonal: Maria Cristina, Palau Reial i Zona Universitària (L3)

Aquesta actuació adaptarà a PMR les estacions de Maria Cristina, Palau Reial i Zona Universitària de la L3. Les obres, que comencen el 2 d’agost i es desenvolupen en diferents fases fins al 26 d’agost, afecten el tram de l’Avinguda Diagonal entre la Plaça de Maria Cristina i Doctor Ferran. L’actuació inclou l’arranjament del carril bus de la Diagonal.

L’obra consisteix en la construcció dels pous que acolliran els ascensors en el costat muntanya; en les tres actuacions es proposa la mateixa afectació al trànsit que consisteix en el tall dels 2 carrils del la calçada central més propers al bulevard muntanya. Això suposa una reducció de 7 carrils a 5 carrils (3 de sortida i 2 d’entrada; continuarà actiu el sistema dels carrils reversibles).

Ronda de Dalt Montbau (L3)

Les obres d’adaptació de l’estació Montbau de la L3 també tenen lloc del 2 al 26 d’agost. Donat que l’estació està situada sota la ronda, l’actuació fa necessari el tall d’un carril del tronc central (es passa de 3 a 2 carrils) de la ronda de Dalt, sentit Llobregat, i d’un carril del lateral muntanya (es passa de 2 a 1 carril). Això permetrà instal·lar els ascensors que aniran de carrer al vestíbul (zona situada a la part superior de la ronda) i del vestíbul a l’andana (zona situada a l’alçada de la ronda). Cal destacar que en la zona d’obres l’accés del tronc central al lateral de muntanya només serà disponible per a ambulàncies i emergències.

Gran Via: Rocafort i Urgell (L1)

Les obres, que tenen lloc entre Plaça d’Espanya i carrer Casanovas, es van iniciar el 12 de juliol afectant el carril bus del tram central de la Gran Via que va ser eliminat, fent passar els autobusos pel lateral. En aquesta segona fase, que tindrà lloc del 2 al 26 d’agost, s’eliminarà un altre carril del tram central de la Gran Via que passarà a tenir-ne només 3. El autobusos seguiran anant pel lateral. A partir del 27 d’agost, es recuperarà aquest carril anul·lat.

Millora del vestíbul de l’estació de Provença d’FGC

D’altra banda, continua fins el 10 de setembre, la millora del vestíbul de l’estació de Provença d’FGC. Aquesta actuació ha causat l’anul·lació d’un carril del carrer Balmes en el tram entre el carrer Còrsega i el carrer Rosselló. Així, s’ha ocupat el carril bus del carrer Balmes, entre Còrsega i Rosselló, i també dos carrils en un tram de 20 m del carrer Balmes, entre Rosselló i Provença. També s’han ocupat 2 carrils del carrer Rosselló entre Balmes i Enric Granados de places d’estacionament i es mantenen els dos carrils de circulació. La primera fase d’aquestes obres consisteix en el desviament de serveis d’aigua, gas, electricitat i telefonia prèvies a l’ampliació del vestíbul. Es preveu que les obres d’ampliació s’iniciïn al voltant de novembre

Balanç adaptació estacions a PMR

Actualment, dels 127 estacions de Metro existents (cal recordar que algunes estacions tenen més d’un vestíbul), un 30% ja estan adaptades i la resta o tenen el projecte en redacció o bé estan a punt d’adjudicar-se o de començar les obres. Així, de les 127 estacions actuals de la xarxa de metro, 40 ja estan adaptades, 59 en obra adjudicada o començada, 22 en projecte i 6 són de nova construcció en obres de prolongació. L’adequació d’estacions per a l’accés de persones amb mobilitat reduïda a la xarxa de Metro és una de les prioritats del Govern català. Amb aquesta iniciativa, la Generalitat referma el seu compromís d’adaptar tota la xarxa de metro i de FGC abans del 31 desembre de 2006, tal com marca la Llei d’accessibilitat aprovada pel Parlament de Catalunya.