Un total de 150 persones de diferents territoris de parla catalana i també del País Basc, participaran en la XII edició de la Trobada de Centres d’Autoaprenentatge que tindrà lloc el dia 26 de maig de 2006 a la seu de la UGT de Catalunya (Rambla Santa Mònica, 10). La Secretaria de Política Lingüística organitza anualment aquesta trobada, amb la collaboració de diferents institucions. En l’edició d’enguany s’ha comptat amb el sindicat UGT de Catalunya, que fa gairebé 10 anys va ampliar la seva oferta formativa amb la creació d’un centre d’autoaprenentatge de català dins del Centre de Formació de Persones Adultes Maria Rúbies.

La inauguració, a les 9’30 del matí comptarà amb la participació del secretari de Política Lingüística, Sixte Moral i la secretària d’Ocupació i Educació de la UGT de Catalunya, Neus Munté. Tot seguit tindrà lloc la conferència La tutorització virtual: estratègies per fomentar l’autonomia en l’ensenyament de llengües a càrrec de Joan-Tomàs Pujolà (UB). Aquest serà el punt de partida dels diferents actes del dia, seguidament hi haurà diferents tallers i més tard comunicacions per mostrar diverses experiències i materials d’aprenentatge.

L’objectiu general de la trobada és oferir formació i promoure l’intercanvi d’experiències entre els assessors i assessores d’aquests centres. En aquesta ocasió la trobada porta per títol: “la formació de l’assessor: recursos i estratègies a l’hora d’assessorar des d’un espai virtual d’autoaprenentatge”.

Els assistents a la trobada representen les següents institucions: -    universitats (totes les catalanes i la majoria de les del País Valencià)-    escoles oficials d’idiomes-    Consorci per a la Normalització Lingüística-    instituts d’ensenyament secundari (els que disposen de centres d’autoaprenentatge) -    escoles d’adults-    Govern d’Andorra-    Govern de les Illes Balears-    Centre Paraula de l’Obra Cultural Balear-    alguns departaments de la Generalitat de Catalunya-    Catalunya Ràdio-    HABE del Govern Basc

Des de l’any 1987 la Direcció General de Política Lingüística, actualment  Secretaria de Política Lingüística, ha impulsat la creació de centres d’autoaprenentatge de català, com un model alternatiu i de suport a l’ensenyament més tradicional.

Els destinataris d’aquests centres són molt diversos: des dels que volen millorar globalment el seu nivell de català, fins els que es preparen per presentar-se a alguna de les proves de certificats oficials (Secretaria de Política Lingüística, escoles oficials d’idiomes, universitats i d’altres) o aquells que volen incidir en algun aspecte concret de la llengua.

Actualment funcionen 87 centres d’autoaprenentatge de català repartits majoritàriament per Catalunya i per l’àrea lingüística catalana. D’aquests centres 64 es troben a Catalunya, en universitats, centres del Consorci per a la Normalització Lingüística, instituts del Departament d’Educació, escoles d’adults i entitats diverses. Hi ha 23 centres ubicats fora de Catalunya: al País Valencià, a Andorra, a les Illes Balears i a Perpinyà.