Aquest migdia, el jardí de l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, ha estat el marc de la presentació de la nova campanya de foment de l’ús de la llengua catalana. L’acte ha tingut un to marcadament festiu i ha comptat amb les intervencions de la secretària general de Joventut, Marta Rosàs i del secretari de Política Lingüística, Miquel Pueyo.

El català va amb tu té per objectiu fomentar els usos interpersonals i informals de la llengua catalana, i va adreçada principalment als joves d’entre 15 i 29 anys que tenen coneixements de català. Es dirigeix tant als que el consideren la seva llengua pròpia com als que l’han après com a segona llengua, sigui o no la seva llengua habitual. En aquesta franja d’edat, que ha estat escolaritzada en català, el coneixement del català és alt: un 96 % l’entén; un 88% el parla; un 88% el sap llegir i un 80 % el sap escriure segons dades del cens de 2001. Tot i aquest alt grau de coneixement, la població jove no fa servir tant el català com es podria esperar. Segons les dades de l’Estadística d’usos Lingüístics (EUL) 2003, només el 44% dels joves de Catalunya té el català com a llengua habitual, mentre que aquesta llengua és l’habitual del 50’1% de la població.

Amb l’eslògan “El català va amb tu” es volen potenciar els valors del català com a llengua útil, que obre portes, que facilita les coses: des de l’èxit professional a les relacions personals, la possibilitat de fer amics o conèixer gent. També es pretén vincular els joves amb la llengua catalana i incrementar la seva percepció del català com una llengua que serveix per a les activitats d’oci. En aquest sentit, el secretari de Política Lingüística, Miquel Pueyo, ha afirmat que: “és important evitar que el català aparegui massa habitualment associat a contextos institucionals; per contra, cal reforçar els vincles que el relacionen amb les formes de diversió juvenil i potenciar els seus valors com a llengua propera, flexible, transgressora i moderna”.

Pueyo ha destacat també la voluntat del govern d’impulsar les accions adequades per identificar les limitacions actuals en les ofertes de lleure juvenil en català i d’establir les vies per superar-les.

Aquesta campanya neix a partir del “Dóna corda al català” i es planteja com una evolució de la campanya emesa durant el 2005. El personatge de la Queta,

que va ser la imatge de la campanya es manté ja que ha tingut molt bona acceptació per part de la població catalana. La campanya i  la Queta, han estat presents, al llarg del 2005, en més de 150 activitats (actes institucionals, universitaris, esportius, fires, diades festives, etc.) a 70 municipis de tot el territori català.

La campanya publicitària comença el dia 21 de març amb anuncis a televisió, ràdio, premsa escrita, Internet, cartells per a suports exteriors, etc. que duraran tres setmanes. A més, al llarg de l’any 2006 es preveuen un seguit d’accions adreçades prioritàriament als joves  per tal de fer arribar el missatge de la campanya. Entre elles destaquem un concurs de missatges que es podran enviar a través d’SMS o correu electrònic; també es difondrà el programa “Voluntaris per la llengua” entre els joves; i s’organitzaran diversos actes en esdeveniments juvenils, musicals i esportius, etc.

La campanya Dóna corda al català 2006, amb el lema “El català va amb tu”, s’ha presentat també avui a Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Tortosa.