L’Agència Catalana del Consum (ACC) recomana evitar les compres per impuls amb motiu de la tornada a l’escola, el pròxim 12 de setembre. Per aquest motiu, l’ACC aconsella fer un llistat de les necessitats dels escolars, elaborar un pressupost previ i conservar el tiquet o la factura en les compres que s’efectuïn amb motiu de la tornada a les classes.
Convé tenir en compte, per tant, alguns consells per evitar aquestes compres ràpides que desestabilitzen l’economia familiar:
1. És convenient fer un llistat dels productes que es consideren necessaris, després d’haver fet una valoració del que ja es disposa i no cal comprar.
2. Elaborar un pressupost previ adequat a la despesa disponible i controlar les compres per impuls.
3. Demanar informació dels preus i comparar amb diversos establiments i també la qualitat dels productes.
4. Fer un ús prudent de la targeta de crèdit i controlar la despesa que no es paga en efectiu.
5. Tenir en compte que anar a comprar fora del municipi suposa una despesa addicional.
6. Preguntar per la possibilitat de canviar l’article comprat. Els comerciants només estan obligats a fer-ho si el producte és defectuós o bé anuncien aquesta possibilitat.
7. Tenir en compte altres elements en la compra dels productes, com valorar si en la seva producció s’han tingut en compte criteris de sostenibilitat, els seus efectes sobre el medi ambient (comprovant si l’etiqueta té informació medioambiental, si està fet amb materials reciclables, l’embalatge...) i triar els productes fets a Catalunya, a prop nostre, i en cas que vinguin de tercers països, triar productes de comerç just, que garanteixin que en la seva producció s’han respectat els drets humans i dels treballadors que els han fet.
8. Recordar que les etiquetes han de ser en català i/o castellà i llegir detingudament les instruccions d’ús i les característiques del producte per comprovar que s’ajusta a les nostres necessitats.
9. Demanar i conservar el tiquet o la factura, ja que és la garantia. Si es detecten defectes en el producte, cal dirigir-se a l’establiment on s’ha adquirit i presentar el tiquet de compra o la factura.
10. Conservar els documents que descriuen l’article i n’especifiquen les característiques.
11. Recordar que la publicitat és vinculant, i per tant, es pot exigir el seu compliment.
12. És una garantia comprar en un establiment comercial adherit a una Junta Arbitral de Consum.
13. Tots els comerços han de disposar de fulls oficials reclamació/denúncia.
Finalment, recordar que tota la informació al respecte es pot consultar la web de l’ACC, www.consumcat.net.
NOTA: El director de l’Agència Catalana de Consum, Enric Aloy, atendrà als mitjans de comunicació que ho sol·licitin. Telèfon del Gabinet de Premsa: 93.228.56.17 / 675.78.24.90
Dimecres, 6 de setembre de 2006