La Generalitat ha rebut, fins ahir dimecres 16 d’agost, 3.690 peticions d’informació i consultes formulades per ciutadans afectats pels esdeveniments ocorreguts a l’aeroport del Prat el passat 28 de juliol, quan un grup de treballadors dels serveis de terra d’Ibèria van ocupar les pistes i van paralitzar l’aeroport.
Aquestes consultes s’han rebut a través dels diversos canals que la Generalitat ha posat a disposició dels afectats, com són el telèfon 012 i l’Agència Catalana del Consum, així com les oficines presencials de la mateixa ACC, de Turisme de Catalunya i de la Direcció General d’Atenció Ciutadana. Els ciutadans també han pogut adreçar les seves consultes a través del correu electrònic a tots aquests organismes.
Pel que fa a la tipologia de les consultes rebudes mitjançat el telèfon d’atenció ciutadana 012, predominen les relacionades amb les cancel·lació de vols arran dels fets del 28 de juliol, mentre que una altra part significativa també manifesten el desig de reclamar a les companyies una compensació pels danys i perjudicis soferts.
També destaquen les consultes vinculades al retard en els vols, les pèrdues d’equipatge, la manca d’assistència per part de les companyies i, en menor mesura, la pèrdua de vacances.
Més de 350 reclamacions formals
A banda de les consultes ciutadanes sobre els fets del 28 de juliol a l’aeroport barceloní, l’Agència Catalana del Consum ofereix als afectats la possibilitat de canalitzar les seves reclamacions formals. Fins ahir dimecres s’han formalitzat a través de l’ACC 369 reclamacions que aquest organisme canalitza davant les diverses companyies.
Pel que fa al motiu de les reclamacions rebudes, cal dir que sovint els afectats al·legen més d’una causa per presentar-la. Tenint en compte això, cal dir que un 50% de les reclamacions compten entre els seus motius la cancel·lació de vols; un 43,5% les pèrdues o altres incidències amb l’equipatge; un 17% esmenten com a causa el retard dels vols; un 10,2% la manca d’assistència als afectats per part de les companyies i un 6,8% la pèrdua de vacances.
Cal dir que un 40,8% dels ciutadans que han presentat una reclamació a través de l’ACC pensa exigir a la companyia corresponent el rescabalament dels danys i perjudicis causats. A més, cal dir que mentre un 45,2% de les reclamacions s’adrecen a Ibèria, un 9,7% de les reclamacions ho fan a Aena.
Actuacions de suport als afectats
A banda de posar a disposició dels ciutadans diversos canals per fer consultes i presentar reclamacions com a perjudicats pels esdeveniments del passat 28 de juliol, la Generalitat ha editat un díptic informatiu en el qual es faciliten una sèrie de recomanacions als passatgers afectats respecte als seus drets, així com informació sobre on i com presentar les seves reclamacions.
El gabinet especial del Govern pel seguiment dels esdeveniments del 28 de juliol que l’administració va posar en marxa per coordinar les actuacions de la Generalitat, on participen el Departament de Treball i Indústria, l’Agència Catalana del Consum, la Direcció General d’Atenció Ciutadana i la Direcció General de Turisme, ha editat 200.000 exemplars d’aquest díptic.
Aquest díptic es troba a disposició dels ciutadans a les oficines de turisme –de la Generalitat, però també municipals i comarcals-, oficines comarcals i municipals d’atenció al consumidor, dependències de l’Agència Catalana de Consum i oficines d’atenció al ciutadà. També s’han distribuït exemplars d’aquest díptic a les tres principals associacions catalanes d’agències de viatges –Acav, Ucave i Fecavi-.
L’Agència Catalana del Consum intentarà resoldre les reclamacions rebudes mitjançant les oportunes gestions que farà davant les companyies amb les quals les persones que reclamin hagin contractat els seus viatges. Malgrat això, cal tenir en compte també la possibilitat que algunes reclamacions acabin derivant en denúncia, que al seu torn podria comportar l’obertura d’expedients sancionadors.
Finalment, tant a la plana web de la Generalitat de Catalunya (www.gencat.cat/aeroport280706) com a la web de l’Agència Catalana del Consum (www.consumcat.net) s’han inclòs informacions específiques al voltant dels incidents del Prat. Des d’aquestes planes és possible descarregar un formulari de reclamació i també s’explica pas a pas com omplir-lo. Un cop omplerta els afectats poden lliurar la seva reclamació a qualsevol de les oficines esmentades (de consum, turisme o atenció ciutadana), així com a les associacions de consumidors.
Dijous, 17 d’agost de 2006